شناسهٔ خبر: 54789138 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مسعود دانشمند، اقتصاددان در گفت وگو با ستاره صبح:

تورم مزمن ریشه در کسری بودجه دارد/ نقش دولت در کنترل تورم برجسته است

ستاره صبح، فائزه صدر: صعودی شدن دوباره روند تورم در سال جاری هشداری برای سیاست‌گذاران است. درحالی‌که در سال گذشته به دنبال اخبار مثبت مذاکرات، شاهد کاهشی شدن انتظارات تورمی و آرامش بازار ارز بودیم. شرایط فعلی نشان از افزایشی شدن انتظارات تورمی دارد. این به آن معناست که درصورتی‌که سیاست‌گذار از ابزارها برای کنترل انتظارات تورمی بهره نبرد، تداوم تورم دور از انتظار نیست. ستاره صبح دراین‌ارتباط گفت‌وگویی با مسعود دانشمند، اقتصاددان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

  هم‌زمان با اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت شاهد تورم هستیم. علت تورم ناشی از اعمال این سیاست‌ها است یا ما در مشکلات اقتصادی قرار داریم؟
عامل اصلی افزایش تورم در خرداد، تغییر سیاست در پرداخت ارز ترجیحی بود. اما این تورم مزمن و بلندمدت اقتصاد، ریشه در کسری بودجه دارد و باید سیاست بودجه باید به‌گونه‌ای باشد که توازن بین درآمد و هزینه بودجه، چسبندگی تورم را از بین ببرد. همچنین باید سیاست پولی نیز به‌عنوان ابزاری که می‌تواند در کوتاه‌مدت نتیجه خود را نشان بدهد، توسط بانک مرکزی به کار گرفته شود.

  آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در چنین شرایطی تصمیم درستی بود؟
بدون شک ارز دولتی باید حذف می‌شد. ارز ترجیحی به نام حمایت از مردم تخصیص داده شد، اما به‌ویژه خواران اقتصادی رسید. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد در حوزه تخصیص ارز را کاهش داده است. این برنامه باید اجرا می‌شد و ازنظر زمانی هر بار در مورداجرای این برنامه صحبت می‌شد دلایلی برای عدم اجرای آن وجود داشت.

  به نظر شما چگونه می‌توان مسیر تورم را تغییر داد؟
نقش دولت در کنترل تورم برجسته است. بدون شک در بلندمدت عامل تورم مزمن، عدم تعادل در بودجه و نظام بانکی است. عدم تعادل در بودجه و نظام بانکی، در نهایت با منابع پایه پولی بانک مرکزی تأمین می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم می‌شود. اگر می‌خواهیم تورم مزمن را درمان کنیم، باید فکری به حال این دو مسئله بکنیم.

  در کوتاه‌مدت چه راهکاری برای کاهش نرخ تورم وجود دارد؟
مشکل تورم امروز جهانی است. علاوه بر ایران در بسیاری از کشورها تورم وجود دارد و بانک‌های مرکزی باسیاست پولی مناسب به دنبال مهار تورم هستند. از روسیه، که تجربه مهار تورم دارد و اخیراً خوب عمل کرده است تا آمریکا، اروپا و سایر کشورها می‌بینیم که سعی در حل مشکل تورم دارند امروز در سرتاسر جهان بحث کنترل تورم وجود دارد و تجربه جهانی در برابر کشور ما قرار دارد. در دنیا با بهره‌گیری از ابزار نرخ بهره، نرخ تورم را در کوتاه‌مدت مهار کرده‌اند. بنابراین نسخه مهار تورم در کوتاه‌مدت، همان تنظیم سیاست‌های پولی است.

  سرنوشت برجام در خاموشی فرورفته است. آیا احیای توافق می‌تواند تأثیری بر کنترل تورم داشته باشد یا خیر؟
اقتصاد کشور ارتباط مستقیم با حوزه سیاست خارجی دارد. لذا هر زمان شاهد گشایش و فضای مثبت دیپلماتیک بودیم. تأثیرات مثبت این رویکرد را بر بازارهای بازار ارز و فضای کسب‌وکار شاهد بودیم. برعکس هر زمان دیپلماسی در مسیر تشدید تنش و تصاعد بحران قرارگرفته به‌تبع آن بازارهای ارز دچار نوسان شده است. لذا احیای برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند در این شرایط سخت به کشور کمک کند. متأسفانه مسئولین در احیای برجام فرصت سوزی کردند.

نظر شما