شناسهٔ خبر: 54789063 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خوزستان:

مجمع بزرگان سران و عشایر در خوزستان تشکیل شود

اهواز- رئیس کل دادگستری خوزستان بر تشکیل و توسعه مجمع بزرگان و سران عشایر استان با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی این دادگستری تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقانی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جمع سران عشایر و بزرگان طوایف خوزستان و ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: بزرگان و مصلحان ظرفیت‌های عظیم این استان هستند که سوابق ارزشمندی در حوزه‌های صلح و سازش و کمک به امنیت و استقرار نظم پایدار در جامعه دارند.

وی با بیان اینکه این بزرگان در صورت ضرورت در امور پیش قدم بوده‌اند، گفت: از این ظرفیت نباید فقط در اختلافات بلکه در ارائه طرح و پیشنهاد در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در جامعه استفاده شود.

دهقانی عنوان کرد: چنانچه اختلافات جزئی به درستی حل و فصل نشود، ممکن است باعث اختلافات بزرگ‌تر شود؛ همچنین سرعت در رسیدگی‌ها به بازگشت نظم به جامعه کمک می‌کند و استقرار نظمی که با اصلاح ذات البین برقرار می‌شود، قطعاً پایدارتر است از نظمی که با حکم دادگاه ایجاد می‌شود.

وی افزود: در صلح و سازش باید بر پایه انصاف و عدالت رفتار و تلاش کرد تا خسارت‌های طرفین جبران شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: امنیت، زیربنای توسعه و پیشرفتی است که حق مردم استان است و باعث تشویق سرمایه گذاران به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم سران اقوام و عشایر به موضوعات اجتماعی نیز ورود کنند و ضمن شناسایی آسیب‌های اجتماعی برای آن طرح و برنامه داشته باشند.

دهقانی تصریح کرد: دستگاه قضائی در کنار استفاده از این ظرفیت عظیم نیز با خاطیان و متعدیان به حقوق، آرامش و آسایش مردم برخورد می‌کند.

سران عشایر مشکلات را خودجوش حل و فصل کنند

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان در این نشست گفت: سران عشایر علاوه بر کمک به حل برخی اختلافات نیز نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کاهش تیراندازی‌ها در مراسم و ایجاد امنیت استان دارند.

علیرضا باوی اظهار کرد: این بزرگان نزاع‌های گسترده، پرونده‌های اختلافات مالی و اختلافات عشیره‌ای و خانواده‌ای را با جلسات متعدد و به صورت خودجوش حل و فصل می‌کنند.

وی ادامه داد: ایمان و عمل صالح باعث می‌شود تا انسان در بین قوم خود محبوب باشد و یکی از بهترین مصادیق این دو خصلت در اصلاح ذات البین اتفاق می‌افتد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در این نشست گفت: ولایتمداری، تقید به دین و مذهب، مردم داری و وطن پرستی از خصلت‌های عمده بزرگان استان است که باید از این ظرفیت عظیم اجتماعی به درستی استفاده شود.

صادق جعفری چگنی با اشاره به احتمال ایجاد تنش آبی به ویژه در حوزه آبریز کرخه در برخی شهرستان‌ها، افزود: تبیین این موضوع توسط بزرگان، هم در ایجاد آرامش و امنیت مؤثر است و هم کمک می‌کند تا شهرهای پایین دست نیز از نعمت آب شرب محروم نشوند.

وی گفت: در مسئله تیراندازی در مراسم، نیز انتظار ما این است که سران و بزرگان به موضوع پیشگیری از استفاده از سلاح بیشتر ورود کنند.

نظر شما