شناسهٔ خبر: 54789034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

حدود ۹۰ انجمن ادبی در استان تهران فعالیت می کنند

شهرری-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، زبان فارسی را گهواره تمدن ایران زمین توصیف کرد و گفت: حدود ۹۰ انجمن ادبی در استان تهران فعالیت می کنند که این انجمن ها یعنی تشکل های مردم پایه که از دوستداران و متخصصان زبان فارسی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،محمد خراسانی زاده  عصر یکشنبه در آیین اختتامیه جشنواره  سراسری پنجه آفتاب ویژه پنج گنج حکیم نظامی گنجوی اظهار داشت: حکیم نظامی به فناوری درآثار خود دست یافته بود که کمتر شاعری به این فناوری دست یافته است و این مسئله نشان دهنده هوش و نبوغ او است.

وی با بیان اینکه مفاهیم آثار نظامی فراتر از واژگان است و عرفان از واژه واژه آن می جوشد افزود: نظامی تغزل و حماسه را در هم آمیخته و همین استحکام و استواری در ساختار واژگانش باعث درخشش آثار شده است.

وی ادامه داد: در روزگاری که تصویری امکان نمایش نداشت تصاویر ذهن را به زیبایی ایجاد می کرد.

خراسانی زاده با تاکید بر اینکه زبان ما ریشه فرهنگ و تمدن ما دارایی اصلی ما است ادامه داد:تلاش شد زبان را با تغییر خط از ما بگیرند، زبان فارسی با خط فارسی در هم آمیخته است و باید توجه داشت که گذشته ما با خط به آینده ما متصل می شود.

  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در دوره ای هستیم که فارسی صحبت می کنیم اما محتوای فارسی تولید نمی کنیم گفت: بسیاری از نامگذاری ها و تبلیغات به زبان فارسی نیست و این هشدار است.

وی شاعران و ادیبان را نگهبانان زبان فارسی خواند و خاطرنشان کرد:باید کاری کنیم که سالها بعد اگر شخصی خواست پیشرفته ترین علوم دنیا را به دست بیاورد مجبور به یادگیری زبان فارسی باشد.

 حدود ۹۰ انجمن ادبی در استان تهران فعالیت می کنند

امروز وظیفه ما آموزش شعر و ادبیات فارسی است

 مدیر واحد موسیقی و شعر صدا و سیما، نیز در آیین اختتامیه جشنواره  سراسری پنجه آفتاب، نظامی را یکی از معماران بزرگ زبان فارسی خواند و اظهار داشت: اشعار حکیم نظامی به گونه ای است که نمی توان کلمات استفاده شده در آثار را با دیگر کلمات مشابه جابه جا کرد.

علیرضا قزوه از ابوالقاسم فردوسی، حکیم نظامی، سعدی، مولانا وحافظ شیرازی به عنوان پنج قله برتر در شعر فارسی یاد کرد و گفت:اینکه روز شعر و ادب فارسی به نام کدام یک از بزرگان باشد سخت است.

مدیر واحد موسیقی و شعر صدا و سیما با تاکید بر اینکه امروز وظیفه ما آموزش شعر و ادبیات فارسی است یادآور شد: مانا بودن زبان فارسی به لطف شاعران بزرگی همچون حکیم نظامی است .

 حدود ۹۰ انجمن ادبی در استان تهران فعالیت می کنند

به گزارش ایرنا،در این مراسم از کتاب سیری در انجمن های ادبی که در آن به معرفی انجمن های شعر و ادب استان تهران پرداخته شده است رونمایی شد.

همچنین از ۱۳ نفر از برگزیدگان دومین جشنواره سراسری شعر خوانی «پنجه آفتاب» ویژه پنج گنج حکیم نظامی گنجوی تجلیل شد.

این جشنواره که به صورت مجازی برگزار شد به خوانش متون مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، اسکندر نامه اختصاص داشت.

نظر شما