شناسهٔ خبر: 54788783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به جای وین در حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود

راستی‌آزمایی اصلاح اروپا در ایستگاه دوحه

صاحب‌خبر -
مقامات تهران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی بر احیای مذاکرات حضوری تاکید کرده‌اند که این مذاکرات به جای ین در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که به احتمال زیاد قطر است برگزار خواهد شد.
پس از مد‌ت‌ها مذاکرات غیر حضوری، ایران فرصتی دیگر را برای غرب قرار داده تا صداقت و تغییر رفتارهای گذشته‌اش را به اثبات رساند و در این چارچوب نیز دور جدید مذاکرات حضور در یکی از کشورهای خلیج فارس برگزار خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که شانس کشور قطر برای میزبانی دور مجدد مذاکرات برجام بیشتر است."جوزپ بورل"، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مستقل خود در تهران گفت که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در شهر وین برگزار نخواهد شد و بیان کرد که احتمالاً در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شود.
اخبار حاکی از آن است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است. این امر در حالی صورت می‌گیرد که قطر در ماه‌های اخیر رویکرد مطلوب و معقولی در توسعه مناسبات با ایران داشته و طرفین بر برگزاری هر چه بهتر جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ تاکید کرده‌اند. رویکرد غرب به مذاکره با ایران در شرایطی صورت گرفته است که سفرهای مقامات کشورهای منطقه به تهران در کنار سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس بریکس، بی نیازی ایران به مذاکرات را برای غرب آشکارتر ساخته در حالی که جنگ اوکراین و بحران انرژی در اثر تحریم‌های روسیه علیه غرب، نیاز اروپا به منابع انرژی ایران را شدت بخشیده است.
در این میان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود نوشت که ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره خارج نشده و اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق پایدار است. "حسین امیرعبداللهیان"، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی اینستاگرام خود نتایج گفت‌و‌گو با "جوزپ بورل"، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی کرد.وزیر امور خارجه ادامه داد: «در این دیدار، گفتگوی ثمربخشی در مورد طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل آخرین وضعیت مذاکرات و لغو تحریم‌ها داشتیم. سعی می‌کنیم بر مشکلات و نقاط اختلاف در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، فائق آییم. ما همواره به تعهداتمان در برجام عمل کرده‌ایم و هیچ‌گاه از میز مذاکره خارج نشده‌ایم. اکنون نیز بدون عقب‌نشینی از حقوق مردم عزیز ایران، به مذاکرات ادامه خواهیم داد و امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد. اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق خوب، قوی و پایدار است.»
همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حساب کاربری توییتر خود از نتایج سفرش به ایران و ملاقات با مقامات ایرانی خبر داد.بورل در توییت خود نوشت: «از مهمترین نتیجه سفر من به ایران این است که ما توانستیم بن بست اخیر را برطرف کنیم؛ بنابراین مذاکرات وین که مدتی متوقف شده است، دوباره از سر گرفته خواهد شد.»
در این میان یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن آماده است تا توافق حاصل شده در مذاکرات وین را به سرعت منعقد و اجرا کند و در این باره ممکن است مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف از سرگرفته شود.مقام مذکور که نام وی فاش نشده است، در این باره گفت: این احتمال وجود دارد که مذاکرات غیرمستقیم با ایران از سر گرفته شود، اما تا زمانی که گزارشی کامل‌تر در این باره از تیم اتحادیه اروپا و پس از خروج آنها از ایران، نداشته باشیم، این مسئله مشخص نیست.وی همچنین مدعی شد: ما آماده ایم تا فوراً توافقی را که در وین درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام مذاکره کردیم، منعقد و اجرا کنیم، اما ایران باید از خواسته‌هایی که فراتر از برجام است کنار بگذارد.
در همین حال اندیشکده آمریکایی نوشت، تفاهمنامه بین تهران و مسکو بیانگر جدیدترین همکاری بین دو کشوراست و انتظار می‌رود این روابط در آینده نزدیک افزایش یابد.اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» واقع در پنسیلوانیای آمریکا به تازگی در تحلیلی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگرخود تحت عنوان «شکل گیری ائتلاف اقتصادی جدید بین روسیه و ایران» نوشت، روسیه و ایران توافقنامه تجاری دوجانبه‌ای امضا کردند که در آن مراکز تجاری در «سن پترزبورگ» و «تهران» تاسیس می‌شود. این یادداشت تفاهم تجارت بین دو کشور را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی و دارو ارتقا می‌دهد.
مایا کارلین نوشت، در حالی که مذاکرات احیای برجام اخیراً متوقف شده است، تهران و مسکو تجارت نفت و گاز را در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب در پیش گرفته‌اند. اخیرا معاون نخست‌ وزیر روسیه اعلام کرد که ایران می‌تواند به مرکز اصلی حمل‌ و نقل و لجستیک برای تضمین حمل‌ونقل متقابل کالا تبدیل شود. به گفته وی، دو کشور توان بالقوه تجارت حدود ۵۰ میلیون تن کالا را در چند سال آینده دارند.خبر دیگر آنکه به ادعای یک نشریه صهیونیستی، «یائیر لاپید» که قرار است نخست‌وزیر موقت اسرائیل شود، برای معکوس کردن سیاست اسلاف خود در مخالفت با قصد آمریکا برای بازگشت به برجام از سوی مقامات نظامی این رژیم تحت فشار قرار خواهد گرفت.

نظر شما