شناسهٔ خبر: 54788646 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وقتی نهاد‌های نظارتی خوابند یا خود را به خواب زده‌اند

سایه سنگین دلال‌ها بر فوتبال باشگاهی

روزنامه جوان

آنچه که این روز‌ها در بازار نقل وانتقالات فوتبال ایران دیده می‌شود نمونه بارز ریخت‌و پاش‌های مالی آنچنانی زیر سایه فعالیت شدید و شبانه‌روزی دلال‌های فوتبال است.

صاحب‌خبر -

آنچه که این روز‌ها در بازار نقل وانتقالات فوتبال ایران دیده می‌شود نمونه بارز ریخت‌و پاش‌های مالی آنچنانی زیر سایه فعالیت شدید و شبانه‌روزی دلال‌های فوتبال است.
اینکه بازیکنی ناشناخته یک شبه این‌قدر بزرگ می‌شود که با اسکورت و بادی‌گارد برای عقد قرارداد به یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های کشور می‌رود. یا اینکه یک مربی خارجی با کارنامه‌ایی نه چندان جالب توجه هدایت باشگاه بزرگ دیگر که بدون باخت قهرمان لیگ برتر شده را به عهده می‌گیرد فقط‌وفقط حکایت از یک چیز دارد و آن سایه سنگین دلال‌ها بر فوتبال کشور است.
دست باز دلال‌ها در استقلال
قهرمان فوتبال ایران مربی محبوبش را به‌صورت ناگهانی از دست می‌دهد و بعد در پروسه انتخاب سرمربی می‌رسد به یک مربی خارجی با وضعیتی که تقریباً هیچ کدام از اهالی فوتبال چه در داخل و چه در خارج تأییدش نمی‌کنند و به طور حتم در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی را نمی‌توان دید. اصلاً مگر غیر از این است که در فوتبال به ترکیب برنده دست نمی‌زنند. چه ترکیبی برنده‌تر از فرهاد مجیدی و شاگردانش در چند دهه اخیر برای استقلال سراغ دارید؟
مدیریت استقلال در حفظ این ترکیب برنده ضعیف عمل کرد، چرا؟ علتش را باید از خود آن‌ها پرسید، اما ظاهراً این روز‌ها تمام هوش و حواس مدیرعامل استقلال سرگرم جایی دیگر و پستی بزرگتر است و همین عاملی شده تا دست دلال‌ها برای انتخاب سرمربی استقلال بازتر باشد.
کافیست نگاهی به حرف‌های حسن روشن پیشکسوت باشگاه استقلال در خصوص انتخاب سرمربی جدید این تیم بیاندازید تا متوجه وخامت اوضاع در اردوگاه تیم قهرمان لیگ شوید وقتی که می‌گوید: «فقط همین آقا دوای درد استقلال بود که کنار زمین شکلک در بیاورد، کار‌های عجیب و غریب کند و رفتار‌هایی داشته باشد که به جای بازیکنان درون زمین، هواداران استقلال را سرگرم کند. باید دید اصلاً چه کسی این آقا را برای استقلال لقمه گرفته! باید ببینیم این فرد از چه طریقی به باشگاه معرفی شده است. باشگاهی که کمیته فنی ندارد بر چه اساسی و با اعتماد به چه کسی رفته و این مربی را انتخاب کرده؟ این بنده خدا چه فکری کرده که به هواداران استقلال قول چهار قهرمانی داده؟ خدا می‌داند چه فکری کرده که آمده و این حرف‌ها را به طرفداران استقلال زده است! کسی که هنوز نیامده، تیم را ندیده و نشناخته بر چه اساسی قول چهار قهرمانی می‌دهد؟ شاید آن‌هایی که این مربی را انتخاب کردند برای جانشین شدنش فکری در سرشان دارند که تیم استقلال را به دست چنین مربی سپردند. کسی که رفتارش کنار زمین اصلاً شبیه مربیان فوتبال نیست. نتایج سال‌های اخیرش را هم که می‌بینیم.»
نکته: اینکه چطور باشگاه استقلال پس از گذراندن یک فصل کاملاً موفق بدون حاشیه از همین حالا برای فصل بعد دچار چنین حواشی و وضعیتی شده تنها وتن‌ها به نوع مدیریت و سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی مسئولان باشگاه برمی‌گردد. سیاست‌هایی که باعث شده تا دست دلال‌ها برای دخالت در نقل وانتقالات باشگاه باز شود اتفاقی که فصل قبل با وجود فرهاد مجیدی رخ نداد و ثمره آن هم دیده شد.
گمنام ۲۰ میلیاردی
دلال جماعت خوب کارش را بلد است. در همه زمینه‌ها هم اینگونه است. برای افزایش قیمت راه‌های گوناگونی دارند. در فوتبال هم کل‌کل انداختن بین باشگاه‌ها حربه آنهاست برای افزایش قیمت بازیکنانی که حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌ارزند، اما وقتی آقای دلال پرسپولیس و استقلال و سپاهان را به جان هم می‌اندازد آنوقت همین بازیکن ۱۰۰ هزار تومانی می‌شود ۲۰ میلیارد تومان، حالا شاید به طور دقیق ۲۰ میلیارد نباشد، اما رقمی در همین اندازه است؛ رقمی که از جیب بیت‌المال به راحتی پرداخت می‌شود اگر پرسپولیس پرداخت نمی‌کرد یا استقلال می‌داد یا سپاهان، اما برای دلال فرقی نمی‌کند، مهم پولی است که به جیب می‌زند. چند هفته بعد هم گند کار در می‌آید که این بازیکنی که این‌قدر سر وصدا راه انداخت و با اسکورت آمد حتی راه‌رفتن را هم بلد نیست چه رسد به اینکه بخواهد جای بزرگان پرسپولیس را در میانه میدان بگیرد.
نکته: اینکه چطور بازیکنی از گل‌گهر (با احترام به تمامی تیم‌های حاضر در لیگ برتر و باشگاه گل‌گهر) برای پیوستن به پرسپولیس میلیاردی می‌شود را فقط باید در هنر دلال‌ها دید و بس والا قدیمی‌تر‌ها خوب یادشان هست که علی پروین می‌گفت اگر کسی بخواهد به پرسپولیس بیاید باید از جیبش هم چیزی بدهد ولی امروز یک بازیکن گمنام برای پرسپولیس میلیاردی آب می‌خورد!
اوضاع اسف‌بار
در بقیه باشگاه‌ها هم اوضاع همین است. دلال‌ها مشغول فعالیتند. سپاهان با مربی جوان و معروفش به توافق نمی‌رسد و سر کیسه را برای آوردن یک خارجی گمنام دیگر شل می‌کند. از تراکتور تیم مثلاً خصوصی لیگ برتر هم که مثل همیشه خبر از تغییر و بر باد رفتن میلیار‌ها پول به گوش می‌رسد. بقیه هم به وسع خود خاصه خرجی می‌کنند و فقط جلوی چشم نیستند.
نکته: این وسط نهاد‌های نظارتی کجا هستند؟ آن‌ها که باید بر وضعیت مالی فوتبال نظارت داشته باشند تا این همه پول بیت‌المال هدر نرود امروز چرا چشمانشان را بسته‌اند؟ همین حالا در فوتبال اروپا ستاره‌های بزرگی بلاتکلیف مانده‌اند، چون کار باشگاه‌های اروپایی حساب و کتاب دارد، اما اینجا خبری از حساب و کتاب نیست.

نظر شما