شناسهٔ خبر: 54785994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بی ثباتی سیاسی کم‌سابقه در فرانسه؛ «ماکرون متکبر» در منگنه چپ و راست

نتایج انتخابات فرانسه می‌تواند بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای را در این کشور رقم بزند و در این میان بحث تشکیل اولین دولت ائتلافی فرانسه مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فرانسه، نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه و تنبیه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از سوی رأی‌دهندگان، موجب شده احزاب مخالف دولت وی را تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دهند.

طی سال‌های گذشته، فرانسه با موج‌های گسترده‌ای از اعتراضات کارگری موسوم به تظاهرات «جلیقه زردها» و معترضان به سیاست‌های دولت ماکرون در قبال شیوع ویروس کرونا مواجه بود.

 به دنبال شکست حزب ماکرون در کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی فرانسه، نخست وزیر این کشور هشدار داد که نتایج این انتخابات خطری برای فرانسه محسوب می‌شود. «الیزابت بورن» تأکید کرد که دولت پاریس آماده است با ائتلاف چپ همکاری کند.

فشار احزاب راست و چپ فرانسه علیه ماکرون

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، حزب راست افراطی فرانسه به رهبری «مارین لوپن» توانسته در انتخابات اخیر فرانسه، شمار قانون‌گذاران خود در پارلمان را تقریباً ۱۰ برابر بیشتر کند و به جریان اصلی سیاست این کشور ورود کند. لوپن به عنوان رهبر حزب «اجتماع ملی»، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز توانسته بود ۴۱ درصد از آرای شهروندان و روستایی نشینان عصبانی از افزایش هزینه‌های زندگی را کسب کند.

او پس از پیروزی در حوزه خود در شمال فرانسه اعلام کرد: «ما به سه هدف خود دست پیدا کردیم: اینکه امانوئل ماکرون را به رئیس جمهور اقلیت تبدیل کنیم. ترکیب سیاسی لازم برای بازسازی دموکراتیک را پیگیری کنیم و گروهی قاطع از مخالفان را علیه ساختارشکنان از ماکرونیست‌ها گرفته تا نوپس (چپ‌ها در فرانسه) تشکیل دهیم».

رویترز می‌نویسد، با اینکه حزب لوپن کرسی‌های کمتری از ائتلاف احتمالی چپ‌ها خواهد داشت، او را قادر می‌سازد وزن سیاسی بیشتری در پارلمان کسب کند. برای مثال او قادر خواهد بود رأی عدم اعتماد علیه دولت را پیش بکشد، پیش‌نویس قانون‌گذاری‌ها را به دادگاه عالی قانون اساسی فرانسه ارسال کند، ریاست کمیسیون‌های پارلمانی را در دست بگیرد و در مجمع ملی زمان بیشتری برای صحبت کردن داشته باشد.

این خبرگزاری در مقاله‌ای دیگر آورده است، در صورتی که احزاب و گروه‌های چپ فرانسه بتوانند با یکدیگر وارد ائتلاف شوند قادر خواهند بود قوی‌ترین اپوزیسیون را در پالمان ایجاد کنند اما از سوی دیگر ماکرون نیز یافتن احزابی برای تشکیل ائتلاف و پیش بردن اصلاحات مدنظر خود را دنبال می‌کند.

در عین حال نوپس، ائتلاف متشکل از احزاب «لافرانس اینسومایس»، «حزب سوسیالیست»، «حزب کمونیست فرانسه»، سبزها و «نسل اِس»، بر سر سیاست‌هایی مانند مسائل اروپا، نحوه کار پلیس و نیروهای مجری قانون و استفاده از انرژی اتمی با یکدیگر دچار اختلاف هستند.

«ژان لوک ملانشون» رهبر حزب چپ افراطی لافرانس اینسومایس هفته گذشته بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در جمع هوادارنش نتایج اعلام شده را «شکست ماکرونیسم و شکست اخلاقی کسانی که برای ما نطق می‌کنند» توصیف کرد.


سخنرانی ملانشون بعد از انتخابات پارلمانی فرانسه

روز سه‌شنبه هفته گذشته، ماکرون با سران احزاب مخالف دیدار کرد تا بتواند با تشکیل دولت ائتلافی، موضع شکننده حزب خود در پارلمان را بهبود دهد. سران احزاب مخالف به او گفتند زندگی را برای او سخت خواهند کرد. برخی از آن‌ها گفتند ماکرون باید نخست‌وزیر خود را برکنار کند، در برنامه اصلاحات خود تجدیدنظر کند و رویکرد از بالا به پایین خود در قدرت را تغییر دهد.

رویترز می‌نویسد:‌ «نتایج انتخابات احتمالاً شیپورِ عصری از بی‌ثباتی سیاسی در فرانسه را به صدا در می‌آورد که طی دهه‌های گذشته در فرانسه بی‌سابقه است. وزرای ارشد ماکرون می‌گویند دولت به کار خود ادامه خواهد دادو هرگاه به اکثریت نیاز باشد، در پارلمان به‌دنبال جلب حمایت خواهد بود».

احتمال تشکیل اولین دولت ائتلافی فرانسه

در همین حال «ادوارد فیلیپ» که دو سال پیش از مقام خود به عنوان نخست‌وزیر فرانسه استعفا داده، از احزاب فرانسه درخواست کرده به منظور حفظ اکثریت دولت در پارلمان، دست به تشکیل ائتلاف بزنند، اقدامی که در تاریخ سیاسی مدرن فرانسه بی‌سابقه است.

فیلیپ در مصاحبه‌ای گفت: «برای اولین بار در فرانسه، نیاز به تشکیل ائتلاف داریم، ائتلاف بزرگی که به خودی خود تمایلی به همکاری ندارند و برنامه‌های سیاسی مختلفی را دنبال می‌کنند».

نخست‌وزیر پیشین فرانسه افزود می‌تواند رسیدن به توافق با حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» را متصور شود که خود وی نیز پیش‌تر در این حزب فعالیت داشته است. با این حال «کریستین جیکوب» رهبر حزب جمهوری‌خواهان بعد از دیدار با ماکرون گفته است: «به رئیس جمهور گفتم که ورود به توافق تشکیل ائتلاف خارج از بحث است زیرا خیانت به رأی‌دهندگانمان خواهد بود». وی پیشتر نیز ماکرون را «متکبر» خطاب کرده بود.


دیدار هفته گذشته ماکرون و لوپن

رویترز نوشت، با این حال در حزب جیکوب شکاف‌هایی وجود دارد. «کاترین ووترین» یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواهان و از گزینه‌های احتمالی ماکرون برای نخست‌وزیری از حزبش خواسته مواضع نرم‌تری در قبال دولت اتخاذ کند. ووترین در این‌باره گفته است: «آیا همه قانون‌گذاران دیدگاه کریسیتین جیکوب را دارند؟ مطمئن نیستم. اینکه همیشه اپوزیسیون باشیم بی‌فایده است».

اگر ماکرون قادر نباشد برای تصویب قوانین در پارلمان حمایت کافی را جلب کنند، ممکن است در بن‌بستی سیاسی گیر افتاده و نهایتاً مجاب به برگزاری انتخابات زودهنگام شود. این در حالی است که ملانشون تأکید کرده نخست وزیر فعلی باید استعفا دهد و «ما فقط داریم وقت تلف می‌کنیم».

در این میان به گفته کاخ الیزه، ماکرون با درخواست استعفای نخست‌وزیر را رد کرده تا دولت کار عادی خود را ادامه دهد. رئیس جمهور فرانسه که از زمان اعلام نتایج انتخابات در انظار حضور نیافته، در نشست‌های اتحادیه اروپا، گروه هفت و ناتو حضور خواهد داشت و فرصتی برای رسیدگی به مسائل داخلی ندارد.


دیدار هفته گذشته ماکرون و جیکوب

پایان دوران تک‌روی‌های سیاسی ماکرون

مارین لوپن که حزبش اکنون ۸۹ کرسی به دست آورده (در انتخابات قبلی ۸ کرسی)، اعلام کرده ماکرون باید حرف حزبش را بشنود و «نمی‌تواند سیاستی که تاکنون پیش برده را ادامه دهد».

از سوی دیگر «اولیویِر فور» رهبر حزب سوسیالیست فرانسه و عضو ائتلاف نوپس نیز می‌گوید ممکن است حزب او ممکن است از برخی پیشنهادات سیاسی ماکرون حمایت کند اما فقط در صورتی که او نیز ایده‌های آن‌ها را به اجرا بگذارد.

فور در جمع خبرنگاران گفت: «زمانی بود که رئیس جمهور به تنهایی تصمیم می‌گرفت و به هیچکس پاسخگو نبود. از حالا، او مجبور است نقش بزرگتری را در پارلمان بپذیرد و سالم‌تر است که او در پارلمان فردی پاسخگو باشد، دست به مذاکره بزند و به‌دنبال توافق باشد».

«فابیان روسل» دبیرکل حزب کمونیست فرانسه نیز گفته است، ماکرون تشکیل یک دولت اتحاد ملی را در نظر دارد و از نظر او درباره مشارکت در این دولت را جویا شده است. روسل گفت: «این مسئله چیزی نیست که ما را شوکه کند، اینکه با دیگران برای بازسازی فرانسه مشارکت کنیم اما همه چیز به طرح‌ریزی آن بستگی خواهد داشت».

انتهای پیام/م

نظر شما