شناسهٔ خبر: 54785802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی نقش بسزایی دارند/کنشگر فعال نمی‌تواند نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت باشد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: رسانه‌ها در مدیریت افکار و اندیشه‌های عمومی افراد جامعه نقش مهم و بسزایی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده روز یکشنبه در "نشست تخصصی رسانه و فرهنگ دینی" با بیان اینکه جنس تبلیغ دینی از اول با رسانه سر و کار داشته است، افزود: هر جا عنصر مبلغ و اطلاع‌رسانی وجود دارد، چه در پیام‌های دینی و  چه در پیام‌های غیردینی، رسانه رکن مهم است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی متکلف به تبلیغ دینی است، اظهار کرد: تبیین تبلیغ و تحکیم اندیشه‌های دینی در جوامع انسانی و نظریه‌پردازی و تولید محتوی فاخر از جمله رسالت‌های این سازمان است.

جعفرزاده با اشاره به اینکه کنشگر فعال در عرصه رسانه دینی نمی‌تواند در مورد مسائل اجتماعی بی‌تفاوت باشد، بیان کرد: تبلیغ نوین که عرصه‌های بسیار گسترده‌ای هم دارد از رویکردهای جدید سازمان تبلیغات اسلامی است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه تبلیغ سنتی و اصیل یکی از مهم‌ترین، اثرگذارترین و ماندگارترین نوع تبلیغ و اطلاع‌رسانی است، اضافه کرد: چراکه در این نوع تبلیغ محیط اثرات خود را گذاشته و ارتباط مستقیم و چهره به چهره پیام‌رسان و پیام‌گیر برقرار است.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده محدود بودن مکان و فضا را از جمله مشکلات تبلیغات سنتی و اصیل برشمرد و گسست پیام و مخاطب، دادن قدرت انتخاب و آزادی عمل به مخاطب و مصرف‌کننده پیام و تقویت فردگرایی را از جمله ویژگی‌های رسانه‌های جمعی ذکرکرد.

وی ادامه داد: فعالان رسانه فرهنگ دینی برای موفقیت در فضای رقابتی، ملتهب و پر چالش امروز باید با کسب مهارت‌های لازم محتوی دینی فاخر، جذاب، اثرگذار و ماندگار تولید کرده و بسته‌های دینی جدید تولیدی را به طور صحیح و گسترده به مردم و مخاطبان عرضه کنند.

باید ابزارهای مدیریت اذهان و افکار عمومی فراهم شود 

 اسحاق رسولی ، استاد دانشگاه‌های استان اردبیل هم در این نشست گفت: در قرن جدید ایران اسلامی و جبهه مقاومت با جنگ ترکیبی دشمنان و بدخواهان مواجه است.

وی با بیان اینکه جنگ ترکیبی بسیار پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از سایر جنگ‌ها است، افزود: جنگ اقتصادی، ترور و حرکت ایذایی و جنگ شناختی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های جنگ ترکیبی دشمنان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگ ترکیبی دشمنان در مردم و جامعه ایران اثراتی هم داشته است، اظهار کرد: در این دوران سخت رسانه‌ها در مدیریت افکار، ادراک و برداشت عمومی جامعه نقش مهم و بسزایی دارند.

استاد سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه جنگ شناختی، جنگ با ذهن و اعصاب و روان انسان‌ها است، اضافه کرد: با اینکه رسانه‌ها امروز نمی‌توانند به مردم القا کنند که چه طور فکر کنند اما می‌توانند القا کنند که به چه چیزهایی فکر کنند.

رسولی با اشاره به اینکه جواب جنگ اندیشه، اندیشه است، بیان کرد: مدیریت اذهان و افکار مردم جامعه سخت‌ترین موضوع است و برای موفقیت در این جنگ نابرابر باید ابزارهای لازم در اختیار باشد.

وی ادامه داد: در جنگ شناختی دشمن با تاثیراتی که در ذهن و روان جوانان و نیروهای خودی می‌گذارد آنها را به سوی خود جذب و یک نفر از ما را کم و یک نفر به نیروهای دشمن اضافه می‌شود.

 رسولی با بیان اینکه فرار مغزها مهم نیست فرار فکرها مهم است، گفت: امروز فرار مغزها در جامعه جهانی موضوعیت ندارد ، بلکه آنچه مهم است فرار فکرها است که با تاثیرگذاری اقدامات دشمن خودی‌ها زبان معاندین و بیگانگان می‌شوند.

استفاده خردمندانه از هنر ابزار برتری تمدنی است

همچنین در این نشست محمد سیمزاری ، فعال اجتماعی و فرهنگی گفت: استفاده خردمندانه و زیرکانه از زبان و ابزار هنر برای برتری تمدنی بر تمدن دیگر بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه نگاه مسئولان به علوم انسانی باید تغییر پیدا کند، افزود: وقتی تحصیل در رشته‌های علوم انسانی علت ناتوایی در سایر رشته‌ها محسوب شود ، وضعیتی بهتر از این نباید انتظار داشت.

او با اشاره به اینکه در کشورمان از ظرفیت ابزار هنر آن طور که باید و شاید استفاده درست و صحیح نشده است، بیان کرد: برعکس دانسته یا نادانسته از ابزار هنر علیه خودمان و به نفع دشمنان کار می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف شوم خود از ابزار هنر نهایت استفاده را می‌کنند، اظهار کرد: بدخواهان و دشمنان به دنبال جنگ فیزیکی علیه مردم ایران نیستند ، بلکه امروز با دزدیدن فکر و ذهن جوانان کشورمان آنها را جذب و به سوی خودشان می‌کشانند.

این فعال اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: با توجه به وجود استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوب در کشور می‌توان با استفاده از ابزار هنر و تولید آثار هنری جذاب و فاخر دشمنان و استکبار را در رسیدن به اهداف شوم و پلید خود ناکام گذاشت.

نظر شما