شناسهٔ خبر: 54784820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مرگبارترین ریزش ساختمان‌ها در ایران

جامعه 24

صاحب‌خبر -
گروه حوادث: مردم مهمترین ریزش‌های ساختمانی را پلاسکو و مترو پل می‌دانند، حوادثی که اگرچه ناراحت کننده و به علت بی مبالاتی رخ داده است، اما در چندین سال گذشته حوادث مرگبار دیگری نیز وجود داشته است که هم دارای خرابی زیاد بوده و هم تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ فرو برده است. در این گزارش به مهمترین حوادث ریزش ساختمان در ایران می‌پردازیم.

ریزش پلاسکو از بی تدبیری تا پرواز ۱۶ ققنوس آتش نشان
۳۰ دی ماه سال ۹۵ بود که ساعت ۷:۳۰ صبح سخنگوی سازمان آتش نشانی با ارسال پیامکی به خبرنگاران از آتش سوزی در ساختمان تجاری پلاسکو در چهارراه استانبول خبر داد. دقایقی بعد او در تکمیل خبر از گسترش آتش خبر داد.ساعت حدود ۱۰ بود که اعلام شد حریق بسیار گسترده شده است و ده‌ها نیرو از بیش از ۶ ایستگاه به محل حادثه رفته اند. با اعلام این خبر خبرنگاران از وقوع اتفاقی ناگوار باخبر و خود را به زیر ساختمان پلاسکو رساندند، اما از ورود آن‌ها به داخل جلوگیری شد.

با شنیدن صدای تخریب و ریزش بخشی از طبقه هشتم ساختمان به بیرون، همه نگران شدند، اما زمان زیادی باقی نمانده بود، فرمانده عملیات دستور تخلیه را صادر کرد و آتش نشانان از هرجا توانستند از ساختمان خارج شوند، اما به یکباره ساختمان پلاسکو شروع به ریزش کرد و در کمتر از ۳۰ ثانیه به تلی از خاک تبدیل شد.

تا ساعتی بعد همه بهت زده بودند که چگونه یکی از نماد‌های تهران به همین راحتی فروریخت. از ساعات آغازین شب تیم‌های عملیاتی شکل گرفت. بازار شایعات داغ بود.یکی می‌گفت ساختمان پلاسکو را منفجر کردند تا حواس‌ها از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرت شود و دیگری می‌گفت صد نفر زیر آوار هستند، اما همان شب جلال ملکی تمام این شایعات را تکذیب کرد.آواربرداری پلاسکو به یکی از عملیات‌های طولانی تبدیل شد و در ۱۲ روز تمام جستجو و آواربرداری اولیه انجام شد و پیکر ۱۶ آتش نشان جان باخته از زیر آوار با تلاش آتش نشانان خارج شد.یکی از نکاتی که هیچ وقت در این حادثه روشن نشد، تعداد مردم حاضر در ساختمان پلاسکو بود. برخی ۴ نفر و دیگران از ۱۲ نفر سخن می‌گفتند، البته مسئولان وجود ۴ شهروند را تایید کرده بودند.

ریزش متروپل آبادان ؛ تراژدی در خیابان امیری
 دوم خرداد امسال مردم آبادان مثل همیشه مشغول کسب و کار بودند. با گرم شدن هوا و عبور ساعت از ۱۲ ظهر عده‌ای از کاسبان خیابان امیری تصمیم به بستن مغازه هایشان گرفتند. ساعت ۱۲:۰۵ را نشان می‌داد که یکباره تمام خیابان امیری لرزید و گرد و خاک تمام خیابان را گرفت. همه مات و مبهوت از اینکه زلزله آمده یا جایی را با موشک زده اند، اما دقایقی بعد با فروکش کردن گرد و غبار بهت مردم بیشتر شد. برج متروپل سر جایش نبود و کامل فروریخته بود.مردم که می‌دانستند آنجا پر از مطب، آزمایشگاه و کافی شاپ است و ده‌ها خودرو زیر برج پارک بودند سریع برای آواربرداری خودشان را به ویرانه‌های متروپل رساندند. ساختمانی نوساز و لاکچری که از سوی حسین عبدالباقی مالک هولدینگ عبدالباقی ساخته شده بود.ساعتی بعد مشخص شد حجم آوار بسیار زیاد است و بخشی از سازه تخریب نشده که احتمال ریزش دارد به همین دلیل از تمام نیرو‌های امدادی شهر‌های اطراف و حتی آتش نشانان عملیات پلاسکو درخواست کمک شد.

در روز اول ریزش اعلام شد مالک ساختمان دستگیر شده، اما روز دوم اعلام شد یکی از اجساد که قابل شناسایی نیست، حسین عبدالباقی مالک ساختمان است، موضوعی که تا مدت‌ها محل بحث بود.
با وجود ادعاهایی مبنی بر حضور بیش از ۱۰۰ نقر در ساختمان در زمان حادثه، ۱۲ روز آواربرداری برای جستجو اجساد طول کشید و ۴۳ جسد از داخل طبقات زیرین ساختمان، همکف و میان خودروها کشف و تحویل خانواده هایشان شد.جنازه ح سین عبدالباقی نیز ۲۱ روز بعد به روستایی در دهاقان اصفهان منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد.

ریزش‌ مرگبار ساختمان بر اثر انفجار گاز در محله عباسی تبریز
ساعت ۱۸ آخرین روز پاییز سال گذشته  اهالی محله عباسی تبریز مشغول تدارک دیدن بساط میهمانی شب یلدا بودند که یکی از اهالی در حالی که آتش گرفته بود خود را به بیرون از آپارتمان چهار طبقه انداخت و از مردم خواست او را خاموش کنند. مردم سراسیمه او را خاموش کردند و می‌خواستند وارد ساختمان شوند که او فریاد زد نزدیک نشوید، منفجر می‌شود. ثانیه‌هایی بعد صدای انفجار کل محله را به لرزه درآورد و ساختمان ۴ طبقه را با خاک یکسان کرد.

اهالی بهت زده به ساختمانی نگاه می‌کردند که در کمتر از یک دقیقه به تلی از خاک تبدیل شده بود. با اعلام موضوع به تیم‌های امدادی، عملیات نجات آغاز شد و سه نفر زنده از زیر آوار خارج شدند. ساعتی بعد با معجزه تعدادی دیگر از زیر آوار زنده خارج شدند تا نجات یافتگان حادثه به ۱۳ نفر برسد. تا صبح عملیات آواربرداری ادامه یافت تا اینکه سرانجام ۵ جنازه از زیر آوار این خانه خارج شد. در میان جنازه ها، جسد یک کودک وجود داشت که حادثه را غمگین‌تر کرد.

حادثه ریزش ساختمان محله " شیرین " در رباط کریم
 در حادثه‌ای دیگر، همه میهمانان برای جشن تولد به میهمانی آپارتمان طبقه دوم در محله "شیرین" رباط کریم آمده بودند. عقربه‌ها به ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه رسید، اما یکباره صدای انفجار در تاریکی شب سکوت محله را شکست و ستونی از دود و خاک بلند شد.

اهالی بی درنگ از اورژانس و آتش نشانی درخواست کمک کردند، اما با توجه به اینکه آوار سنگین بود و تعداد زیادی زیر آوار گرفتار بودند، هلال احمر و سگ های زنده یاب برای جستجو وارد عملیات شدند. سگ زنده یاب هلال احمر سنگ تمام گذاشت و در همان ساعات اولیه حادثه، ۹ نفر را زنده پیدا کرد.در ادامه با مشخص شدن اینکه دیگر کسی زنده نیست، تلاش برای آواربرداری ادامه یافت و تا ساعت هفت صبح ۹ جنازه از زیر آوار خارج شد. بررسی‌های اولیه نشان داد نشت آبگرمکن طبقه سوم علت این حادثه بوده است، اما به علت اینکه در طبقه دوم مراسم تولد در حال برگزاری بوده، تعداد تلفات زیاد شد.

مرگ ۱۷ کارگر در زیر آوار سعادت آباد
همه چیز از اوایل سال ۸۷ آغاز شد. بعد از تعطیلات نوروز، مالک ساختمان ناایمن خیابان فرهنگ تصمیم به تخریب ساختمان ناایمن نیمه کاره گرفت. بخش کوچکی از ساختمان ریزش کرده بود، اما بقیه آن هنوز پا برجا بود.
در اواخر خرداد ماه با استخدام ۱۷ کارگر ساختمانی که همگی از یک روستا و با یکدیگر فامیل بودند، کار تخریب ساختمان آغاز شد.

روز دهم تیرماه کارگران مشغول تخریب طبقه هفتم شدند. هنوز نیم ساعت از شروع کار نگذشته بود که یکباره تمام ساختمان ریزش کرد و کارگران زیر صدها تن بتون گرفتار شدند.در این حادثه ۱۷ کارگر که بیشترشان دانشجو بوده و برای تامین هزینه تحصیل مشغول کار بودند، کشته شدند.در این حادثه پیمانکار تخریب مقصر شناخته شد، اما محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران در مورد این حادثه ادعا کرد رسانه‌ها خیلی این حادثه را بزرگ کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما