شناسهٔ خبر: 54783066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی؛

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گامی در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گامی در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشتند.

محفل ادبی «خورشید» در کتابخانه آیت الله علی روشناوندی گناباد راه اندازی شد

محفل ادبی «خورشید» به منظور حمایت از نوقلمان بومی در کتابخانه عمومی آیت الله علی روشناوندی شهرستان گناباد راه اندازی شد.

در ابتدای این نشست احمد مظلوم، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد گفت: کتاب و مطالعه نقش بسزایی در تربیت دانش آموزان و خانواده ها دارد.

در ادامه علی اکبر آخوندی، دبیر محفل ادبی «خورشید» کتابخانه عمومی آیت الله علی روشناوندی شهرستان گناباد گفت: هدف از راه اندازی این محفل ادبی، نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها است.

در پایان نسترن خدابنده، مسئول کتابخانه عمومی آیت الله علی روشناوندی گفت: ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به حوزه راه‌اندازی و تشکیل محافل شعری در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی اقدامی شایسته است که به درستی کشف و پرورش استعدادهای جوان شعری در شهرستان‌ها و پربار کردن اوقات فراغت آن ها را هدف گرفته است.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

برگزاری نشست ادبی به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی در کتابخانه شهدای سلطان آباد خوشاب

نشست ادبی به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی به همت محفل ادبی «فکر آرا» در کتابخانه عمومی شهدای سلطان آباد شهرستان خوشاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین سلطان آبادی، دبیر محفل ادبی «فکر آرا» ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی گفت: دکتر علی شریعتی از شخصیت هایی است که در دوران انقلاب اسلامی نقش و تاثیر بسزایی در آگاهی بخشیدن به مردم به ویژه نسل جوان و آشنا کردن آن ها با فرهنگ اسلامی داشته و تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: تفکرات دکتر علی شریعتی به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اعمال و رفتار بسیاری از دوست‌داران وی تاثیر گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که سال‌ها پس از وفات وی، همچنان نفوذ تفکرات خود را حفظ کرده‌است.

در ادامه معصومه سادات حسینی، عضو محفل ادبی به خوانش سروده خود تحت عنوان «عشق» پرداخت:

عشق یعنی شانه های مادرم                        

عشق یعنی خنده های خواهرم

عشق یعنی خانه ی مادربزرگ                      

بوسه ی داغ تب بابابزرگ

چادرشب روی کرسی رنگ رنگ                  

عشق یعنی ارزوهای قشنگ...

سپس سید حسن کیخسروی نویسنده و شاعر برجسته شهرستان نیز به خوانش سروده خود پرداخت:

هوای شهر باز ابریست دلگیرم                

دوباره باز من از زندگی سیرم

میان کوچه های کودکی گم شد دلم        

ناگاه دیدم خسته ام پیرم

من و دیوار و این بغض فروخورده            

من و شب های تاریک گلو گیرم...

همچنین نشست حسین سلطان آبادی، دبیر محفل ادبی «فکر آرا» داستانی تحت عنوان «خیابان بینا» با محوریت مشکلات اجتماعی مردم در خیابان قرائت کرد.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

جلسه معرفتی «سلسله» کتابخانه شهید مطهری مشهد

جلسه هفتگی سلسله محفل قرآن و عترت کتابخانه عمومی شهید مطهری مشهد به زندگی و احوالات و آثار محمدبن مکی، معروف به شهید اول و کتاب «لمعه دمشقیه» اختصاص یافت.

در این جلسه ضمن معرفی آثار شهید اول، نحوه زندگی، ارتباط با سربداران خراسان، ایام اسارت، فتنه انگیزی مخالفان و در نهایت حکم قاضی القضات دمشق به اعدام شهید اول بررسی شد.

ابوعبدالله شمس الدین محمد بن مکی بن محمد شامی عاملی جزینی معروف به شهید اول در سال‌ ۷۳۴ ق در جِزِّین از قرای جبل عامل متولد شد. فخرالمحققین، جعفر بن محمد بن نمای حلی، قطب‌الدین رازی و عمیدالدین عبدالمطلب اعرجی از جمله استادان و حسن بن سلیمان حلی، مقداد بن عبدالله حلی، فاطمه عاملی جزینی و ابن خازن حائری از جمله شاگردان برجسته مکتب شهید اول هستند. اللمعة الدمشقیه، کتاب المزار، الدرة الباهره، الالفیة فی فقه الصلاة الیومیه نیز از جمله آثار شهید اول است. شهید اول دارای سه پسر بود، رضی الدین ابوطالب محمد، ضیاءالدین ابوالقاسم علی و جمال الدین ابومنصور حسن. هر سه عالم و فقیه بودند و از پدر و نیز «سید تاج الدین ابن مُعیه» اجازه نقل حدیث داشتند. امّ علی همسر وی نیز فقیه و مروج معارف اهل بیت(ع) بود. دختر شهید اول، فاطمه مشهور به‌ام حسن، از دانشمندان جبل عامل بود و به وی «ست المشایخ» لقب داده‌اند. در عهد سلطنت برقوق، شخصی به نام «یوسف بن یحیی» که از مخالفان شهید بود، مطالبی خلاف واقع و نامشروع به عنوان «فتاوی شمس الدین محمد» تنظیم کرده صدها نفر را بر آن گواه گرفت. قاضی شام، قاضی برهان‌الدین مالکی از شهید خواست از این مطالب خود توبه کند. ابراز توبه به معنای قبول اتهامات بود لذا «شهید» نپذیرفت و به زندان افتاد. یک سال بعد در دادگاهی علی‌رغم انکار و تکذیب مطالب از جانب شهید، با فتوای قاضی برهان‌الدین مالکی و عباد بن جماعة شافعی، حکم به ریختن خونش دادند. در آن زمان شهید اول ۵۲ سال داشت. شهید اول پنج شنبه ۹ جمادی‌الاول ۷۸۶ق در قلعۀ شام به شهادت رسید. شیخ حر عاملی درباره چگونگی شهادت وی می‌نویسد «شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به‌ دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازه‌اش را سوزاندند.»

شایان ذکر است، مجموعه جلسات «سلسله» با هدف معرفی نائبان امام عصر(عج) و رهبران جامعه شیعه در دوران غیبت، با معرفی یک زعیم شیعه در هر جلسه به صورت هفتگی در کتابخانه شهید مطهری مشهد برگزار می شود.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

برگزاری نشست بررسی غزلی از حافظ با مطلع «رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند» در کتابخانه شهید رجایی مشهد

نشست بررسی غزلی از حافظ با مطلع «رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند» به همت محفل ادبی «آینه» در کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان مشهد برگزار شد.

در ابتدا سید حسین موسوی، دبیر محفل ادبی «آینه» کتابخانه شهید رجایی شهرستان مشهد ضمن بیان بیوگرافی حافظ شیرازی، گفت: غزل شماره ۱۷۹ حافظ با مطلع «رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند» بر اساس اخباری که به شاعر درباره شاه شجاع و تحولات شیراز رسیده، سروده شده و به این موضوع دل بسته که دوران غم پایان می‌ یابد. مژده‌ای که به او رسیده می‌گوید همان‌طور که دوران خوشی گذشت، دوران سختی و ایام غم نیز سپری خواهد شد. اگرچه حافظ در نظر دوست خفیف شده اما رقیب نیز احترامش را از دست می‌ دهد.

وی افزود: این غزل با نوید فرارسیدن زمان شادکامی، انسان را به بهره بردن از زندگی با تاکید بر فانی بودن این دنیا دعوت می کند. حافظ می گوید خدا را به برای رسیدن این لحظات خوش شکر کن و این را نیز فراموش نکن که فریب شادی‌های زودگذر را نخوری. همان‌گونه که غم ها رفتند، خوشی ها نیز روزی سپری می‌شوند و مهم این است که انسان عاقل از دوره خوشی چنان استفاده کند که بعدها حسرت آن را نخورد. همچنین حافظ در این غزل بر ماندن تنها نام نیک از انسان ها تاکید می کند.

موسوی با اشاره به گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی، اظهار داشت: حافظ یکی از اثرگذارترین افراد در زمینه سرودن شاعر برای شاعران پس از خود است.

در ادامه هر یک از حاضرین در جلسه به خوانش اشعار خود پرداختند.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

نشست شعر خوانی در کتابخانه استاد احمد گلچین معانی بردسکن برگزار شد

نشست شعر خوانی به همت محفل ادبی «باغ گل ها» در کتابخانه عمومی استاد احمد گلچین معانی شهرستان بردسکن برگزار شد.

علی کرامتی، دبیر محفل ادبی «باغ گل ها» کتابخانه عمومی استاد احمد گلچین معانی شهر آباد بردسکن با اشاره به  ضرورت برگزاری محافل ادبی در راستای حمایت از نویسندگان و شاعران نوقلم با استفاده از ظرفیت نویسندگان با تجربه، گفت: امروزه اهمیت شعر و نقش شاعران در راستای انتقال مفاهیم اخلاق و فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. آنان با سرودن شعرهای گوناگون در بخش ها و موضوعات مختلف به مردم، رشد فکری و فرهنگی و تربیتی و معنوی بخشیدند.

وی افزود: چاپ و انتشار دیوان اشعاری همچون حافظ، سعدی، مولوی و ... مصداق بارز این گفته است. شعر می‌تواند در روح و روان افراد  تأثیر فراوانی داشته باشد.

کرامتی پیشرفت در حوزه ادبیات را برای شاعران و نویسندگان نوقلم در داشتن انگیزه، هدف و علاقه دانست.

وی در ادامه به خوانش غزلیاتی از حافظ پرداخت.

کتابخانه های عمومی خراسان رضوی میزبان دوستداران کتاب شدند

نظر شما