شناسهٔ خبر: 54782599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان:

هیات اندیشه‌ورز انجمن کتابخانه‌های کاشان تشکیل ‌شود

کاشان - ایرنا - سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با اشاره به سبقه فرهنگی دارالمومنین کاشان گفت: هیات اندیشه‌ورز با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی زیرمجموعه انجمن کتابخانه‌های این شهرستان تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های کاشان در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه این شهر افزود: هیات اندیشه‌ورز ماهانه در نشستی ایده‌ها، طرح‌ها و خلاقیت‌ها را احصاء کند و نتیجه آن را برای اجرا در اختیار انجمن کتابخانه‌ها بگذارند.

وی با تاکید بر افزایش خدمات در کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: کتابخانه‌ها باید از تک خدمتی خارج شوند و با تعریف‌های خاص به عنوان مثال امانت دادن کتاب در مدرسه‌ها، مسجدها، دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌ها با هدف ترویج کتابخوانی، به سراغ مردم بروند.

رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی اصفهان اظهار داشت: کتابخانه‌ها باید با هدف خانواده‌محوری، برای کودکان، نوجوانان، جوانان و میانسالان زن و مرد، برنامه‌ریزی انجام دهند.

به گفته وی، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محله‌ها، مسجدها و خانواده‌ها با یک سیاست واحد صورت گیرد. 

حجت‌الاسلام معتمدی با اشاره به ظرفیت بسیار مطلوب خیران در کاشان افزود: از وجود افراد خیر و نیکوکار می‌توان در زیر ساخت و توسعه کتابخانه‌ها و حوزه نرم‌افزاری بهره برد.

وی با بیان اینکه به دنبال ثبت انجمن‌ها به عنوان خیریه‌های کتابخانه‌ساز هستیم، تصریح کرد: با این اقدام هر شهردارای انجمن خیریه کتابخانه‌ساز می‌شود که با کمک مردم،  مشارکت خیران و همراهی شهرداری‌ها می‌توان کمبود کتابخانه در مناطق کاشان را رفع کرد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان برگزاری چهارمین دوره جذب کتاب از ناشران، موسسه‌ها و مرکزهای علمی دارای تازه‌های چاپ را یادآور شد و گفت: عنوان این طرح  با عنوان «بحار کتاب، انوار دانایی» در ماه ‌جاری برگزار می‌شود.

وی، مطالعه کتاب را موجب ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و معرفی کتاب در نشست شورای اداری و مصلاهای نماز جمعه را خواستار شد و افزود: مسوولان باید مردم را به مطالعه کتاب ترغیب کنند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز گفت: رهبر فرزانه انقلاب بارها نسبت به تهاجم و ناتو فرهنگی هشدار ‌داده‌اند که تقویت ایمان یکی از بهترین راه‌کارها برای مقابله با آن و مقدمه این مهم تقویت اصول دین است، چرا که اگر اصول درست شود، فروع دین نیز درست می‌شود.

هیات اندیشه‌ورز انجمن کتابخانه‌های کاشان تشکیل ‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدسعید حسینی، شیعه را گنیجه معارف عنوان و اضافه کرد: این معارف خوب عرضه نشده‌ است و اگر به طور مناسب عرضه شود، همه آن را خواهند پذیرفت.

وی با تاکید بر وقف، نذر و  اهدای کتاب با هدف ترویج کتابخوانی به ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان اظهار داشت: اهدای کتاب باید بین مسوولان سیره شود.

امام جمعه کاشان، بر معرفی صحیح کتاب برای مطالعه تاکید کرد و گفت: برخی مردم حوصله کتاب خواندن ندارند که راهکار آن، خلاصه‌نویسی است و مجموعه باید با هم این کار را انجام دهند.

همچنین رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشان اظهار داشت: ۱۶ کتابخانه عمومی در این شهرستان وجود دارد و یک باب کتابخانه با زیربنای ۹۰۰ مترمربع در سه طبقه با پیشرفت ۸۵ درصد در منطقه لتحر در حال ساخت است.

زینب سادات واسعی با بیان اینکه هم اکنون ۳۱ کتابدار و ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند، افزود: در سه ماه نخست امسال ۹۶ برنامه در کتابخانه‌ها اجرا شد که قصه‌گویی پرطرفدارترین بوده است.

وی برگزاری مسابقه نهج‌البلاغه‌خوانی با شرکت سه هزار و ۳۷۰ نفر را از دیگر برنامه‌های کتابخانه‌ها بیان کرد و گفت: افزون بر اجرای برنامه‌های عادی کتابخانه‌ها به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مناسبتی نیز در کتابخانه‌ها اجرا می‌شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشان خاطر نشان کرد: اکنون در حال برنامه‌ریزی اوقات قراغت در قالب کارگاه‌های آموزشی، داستان‌نویسی، فن بیان، شعر و قصه‌گویی و کلاس‌های فرهنگی شاهنامه‌خوانی و کتابخوانی برای تابستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۳۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کاشان وجود دارد، یادآور شد: در حوزه کودک و نوجوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و در حوزه بزرگسالان «سلام بر ابراهیم» پر امانت‌دارترین کتاب‌ها بوده‌ است.

کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

نظر شما