شناسهٔ خبر: 54781540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان بازرسی از ترک فعل سه دستگاه در سامانه جامع تجارت خبر داد

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان بازرسی از ترک فعل سه دستگاه در سامانه جامع تجارت خبر داد

خبرگزاری آریا-رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان گمرک و سازمان غذا و دارو در مورد سامانه جامع تجارت تکالیفی داشتند که به وظیفه خود عمل نکردند.
به گزارش خبرگزاری آریا، ذبیح الله خدائیان در نشست خبری افزود: پرونده‌هایی در مورد ترک فعل این دستگا هها تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
وی بر پیگیری عمل کردن دستگا هها به وظایف قانونی خود تاکید کرد و گفت: اگر مسئولی در دوران مسئولیت خود به وظایف قانونی عمل نکند و جرم و خسارتی حادث شود حتما پیگیری قضایی می‌شود و اگر خسارتی ناشی از این ترک فعل به بار نیاید، حتما تخلف محسوب می‌شود.
خدائیان درباره بحث خودرو و وجود خودرو‌های ناقص در پارکینگ دو خودرو ساز گفت: 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ این خودروسازان انباشته بود.
وی اضافه کرد: خودروسازان علت وجود این تعداد خودرو در پارکینگ‌ها را کسری تراشه الکترونیکی بیان کردند در حالی که راه‌هایی وجود داشت.
خدائیان گفت: با پیگیری‌های سازمان بازرسی و دولت، تعداد خودرو‌های ناقص به 45 هزار خودرو کاهش یافت و بر اساس اعلام خودرو سازان قرار است خو‌های ناقص در شهریور امسال به 15 هزار خودرو برسد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص ورود  سازمان بازرسی به مسئله نابسامانی خودرو و اینکه ایا سازمان بازرسی از پاسخ وزارت صمت قانع شده است یا خیر؟ گفت: وزارت صمت اعلام کرده بود که سامانه یکپارچه ای برای قرعه کشی خودرو طراحی کرده و اسامی چند هزار نفر از این افراد به عنوان کسانی که در قرعه کشی برنده شدند، اعلام شد اما پس از مراجعه برای ثبت نام متوجه شدند که اسم آنها در ذخیره‌ها قرار دارد.  پیش از قرعه کشی اعلام شده بود که بستر مناسبی این سامانه ندارد؛ لذا به این موضوع ورود کردیم و مسئله در حال بررسی است.
خدائیان تصریح کرد: وزارت صمت با ارسال نامه‌ای عملکرد خود را توجیه کرد، اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمده بود، سازمان بازرسی به مسئله ورود کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تفهیم اتهام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا  گفت: زمانی که به بحث خودروسازها ورود کردیم 170 هزار خودروی ناقص در انبارها انباشته بود و با ورود همکاران امروز حدود 45 هزار خودروی ناقص داریم. انها می گفتند علت این خودروهای ناقص  تراشه الکترونیک است که راه هایی وجود داشت و با پیگیری دولت و سازمان بازرسی این 170 هزار خودروی ناقص  امروز به 45 هزار کاهش یافته و اوایل شهریور  ماه به حدود 10 الی 15 هزار خودرو کاهش می یابد.
وی افزود: تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفت، افزایش یافته است . پس از آن هم مدیران جدید این دو خودروساز  روی کار آمدند و موضوع با آنها هم مطرح شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در باره سوت زنی و ثبت تخلفات در سامانه گفت: بهترین ناظرین ما در کشور مردم هستند. اطلاع رسانی مردم قطعاً به سازمان بازرسی کمک می‌کند. در بازرسی مرکزی تحت عنوان نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی داریم. از طریق دو سامانه با عنوان شکایت و گزارش، مردم می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند. از ابتدای تأسیس سامانه 100 هزار مورد تخلف و جرم و شکایت از سوی مردم ثبت شد. هویت افرادی که گزارشات را اعلام می‌کنند، محفوظ باقی می‌ماند.
خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راستای دستور ریاست محترم قوه قضاییه ما کارگروهی برای این مسأله ایجاد کردیم و تکالیف دستگاه‌ها در این کارگروه مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. ما ابتدا از همه دستگاه‌ها خواستیم اقدامات خود را اعلام کنند که البته ما این گزارش‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم. متاسفانه اکثر وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخ نامه ما را نداده‌اند؛ البته بسیاری از این دستگاه‌ها فرهنگی هستند.
وی درباره اقدامات سازمان بازرسی برای پیگیری ساختمان های ناایمن  گفت: وظیفه دستگاه هایی که بر ایمن سازی ساختمان ها  نظارت دارند  باید انرا رصد کرده و تذکر دهند. در سازمان بازرسی از این باب که بر دستگاه های متولی نظارت داریم امار ساختمان ها را گرفتیم و دسته بندی کردیم و به دستگاه های مربوط و شهرداری ها اعلام کردیم.از آتش نشانی، ساختمان ها را استعلام کردیم و  باید دید این دستگاه ها نسبت به اصلاح ساختمان ها  اقدام می کنند یا خیر و در غیر این صورت در مرحله بعدی اسامی را  اعلام می کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس گفت: این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود و منتظر اعلام نظر مرجع قضایی هستیم. نتیجه را از سخنگوی قوه قضاییه بپرسید ولی منتهی به صدور حکم نشده است.
خداییان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور در جام جهانی به موضوع نحوه اعزام تیم ملی، قرارداد مربیان و بلیت‌های واگذار شده نظارت می‌کند؟ گفت: به نحوه اعزام کاروان تیم ملی به جام جهانی نظارت می‌کنیم. از جهت اینکه اتلاف منابع مالی صورت نگیرد و بر نحوه اعزام، نظارت می‌کنیم، اگر تخلفی باشد اعلام می‌کنیم. همچنین در رابطه با بلیت‌های فیفا که در اختیار ایران قرار می‌گیرد هم نظارت‌های لازم انجام می‌شود تا واگذاری صحیح انجام شود. طی مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود. در خصوص اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم. با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اعلام می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی  در خصوص آخرین وضعیت بررسی‌های سازمان بازرسی در رابطه با ابعاد حادثه متروپل‌ گفت: بلافاصله پس از حادثه بازرس ویژه استان را مأمور بررسی حادثه کردیم و جز اولین‌ها در این رابطه بودیم. پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و اقداماتی هم انجام شد. اطلاعاتی که جمع آوری شده بود در اختیار هیأت اعزامی داستانی کل کشور هم قرار گرفت. تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سنوات قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز و گزارشی در این رابطه تهیه شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره ورود سازمان بازرسی کل کشور به آشفتگی بازار اجاره‌بهای مسکن گفت: متاسفانه شاهد مشکلاتی در بخش اجاره‌بهای مسکن هستیم. در گذشته سامانه‌ ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش‌ها براساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت.  اخیرا بعد از مصوبه‌ای که سران سه قوه در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید 25 درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود.  همچنین اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی همچون بسیج اصناف، سامانه 137 شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می‌گیرد؛ البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته است اما وظیفه داریم به موضوع ورود کنیم تا ببینیم کوتاهی تا چه حد از دستگاه‌ها صورت گرفته است. بنابراین این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و اینکه در این رابطه کسی بازداشت شده است؟ گفت: هنوز کسی بازداشت نشده و در ورود ما اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. شاهد بودید پس از بالا رفتن شاخص بورس با سقوط آزاد مواجه شدیم که ناشی از تخلفات این نهاد بود اما با بررسی آسیب‌ها وضعیت بورس رو به بهبودی رفت. ما ضمن اینکه چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه داشتیم، یک پرونده کیفری برای مدیران وقت سازمان بورس تشکیل دادیم. برای بسیاری از شرکت‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل شد و حدود ٢٢٠ مدیر با مجازات انتظامی جریمه و سلب صلاحیت محکوم شدند؛ البته اقدامات ما به صورت مستمر ادامه دارد.
خداییان در پاسخ به سوالی در رابطه با تخلفات شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شعار سال گفت:  بعد از اینکه سال جاری نامگذاری شد دستورالعملی در راستای اجرای شعار سال صادر کردیم و تکالیف سازمان و بازرسی استان‌ها مشخص شد. پس از آن کارگروهی ملی تشکیل شد که بصورت منظم پیگیری اجرای شعار سال را در دستور کار دارد و تاکنون ١٣ جلسه با 54 مصوبه تشکیل شده است. 55 جلسه نیز در سطح استان‌ها تشکیل شده است. 6٣ بازدید میدانی به عمل آوردیم که در پایان هر بازدید جلسه داریم تا مشکلات مطرح و توسط سازمان پیگیری شود. بصورت مستمر بر اجرای شعار سال و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نظارت داریم. در خصوص موضوع بیمه نیز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی داریم. گمرک نیز در ترخیص کالا کمک خوبی دارد.
وی در پایان درباره اخرین وضعیت میانکاله گفت:  باید از دولت پرسید که میانکاله ساخته می شود یا خیر.

نظر شما