شناسهٔ خبر: 54779417 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

برای آماده‌سازی تیم ملی لیگ را زودتر تعطیل کنید؛

خودداری آنالیزور تیم‌ملی از مقایسه کی‌روش و اسکوچیچ

آنالیزور تیم ملی می‌گوید بهتر است لیگ برتر پس از پایان هفته دهم تعطیل شود تا تیم ملی برنامه آماده‌سازی خود را دنبال کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ورزش سه، مهرداد خانبان که در دوره کارلوس کی‌روش نیز به عنوان آنالیزور  تیم ملی حضور داشت، حالا هم در کادرفنی تیم تحت هدایت دراگان اسکوچیچ فعالیت خود را دنبال می‌کند.

خانبان صبح امروز در برنامه "صبح بخیر ایران" حاضر شد و در خصوص شرایط اردوی قطر و همچنین تفاوت های کار اسکوچیچ و کی‌روش صحبت کرد که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* اردوی قطر از تمرین نکردن بهتر بود
در رابطه با قطر باید بگویم این بهترین چیزی بود که در آن زمان می‌توانستیم داشته باشیم. بعد از اینکه بازی ها کنسل شد در ۳-۴ روز تصمیم گرفته شد؛ بازی با کانادا می‌توانست بازی مفیدی باشد اما به یکباره کنسل شد. برنامه‌ریزی در این سطح و هندل کردن بازی ها و اردوهای بین‌المللی به این سادگی نیست که در ۳-۴ روز بتوان آن را جایگزین کرد. حتی اردوی قطر هم به صورت آلترناتیو از قبل پیش‌بینی شده بود و فقط هماهنگی های نهایی آن را انجام دادند تا بتوانیم اردو داشته باشیم که از نداشتن اردو و تمرین نکردن و در تهران بودن مفید تر بود.

* از برنامه اسکوچیچ عقب هستیم
ما از برنامه ای که آقای اسکوچیچ در نظر گرفته بود و به هیئت رئیسه ارائه داد عقب هستیم. بنا بر دلایلی که خارج از فدراسیون و فوتبال و ورزش ایران بود از برنامه عقب افتادیم و امیدواریم که در اردو های بعدی بتوانیم جبران کنیم.

* اسکوچیچ فهم فوتبالی بالایی دارد
علاوه بر من می‌توانید با بازیکنان یا باشگاه هایی که آقای اسکوچیچ در ایران یا خارج از ایران با آنها کار کرده‌اند صحبت کنید؛ از لحاظ تاکتیکی، علم فوتبال، تئوری فوتبال، دانش فوتبال و آنالیز یکی از بهترین هایی است که من همکاری کرده‌ام. من در جایگاهی نیستم که به سرمربی تیم ملی نمره بدهم اما می‌دانید که به جز ایران سه بار در مقدماتی جام جهانی حضور داشته‌ام و در کشورهای دیگر هم کار کرده‌ام و ایشان را یکی از بهترین هایی می‌دانم که با آنها کار کرده‌ام و فهم فوتبالی خیلی بالایی دارد؛ به خصوص در تاکتیک های تهاجمی و ضربات ایستگاهی ایده های زیادی دارد و اگر بتواند این را پیاده کند فوتبال خوبی خواهیم دید.

* کی‌روش و اسکوچیچ دو شخص متفاوت هستند
کارلوس کی‌روش و اسکوچیچ دو آدم مختلف هستند. چه از نظر تاکتیکی و چه از نظر شخصیتی دو شخص کاملا متفاوت هستند و ایده های تاکتیکی متفاوتی دارند. بحث سیستم پایه جدا است اما این دو سرمربی در بحث شرح وظایف و دیدگاهی که نسبت به فوتبال دارند، دو تئوری کاملا مختلف دارند. اسکوچیچ دوست دارد کاملا تهاجمی بازی کند، پرس از جلو کند، فضا ها را از جلو ببندد و مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد. ما نیروی انسانی کافی برای این کار را داریم و فقط باید فرصت داشته باشیم تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

* سرمربی تیم ملی درخواست پنج بازی داشت
اینکه بخواهیم بگوییم از تیم های آسیایی دیگر عقب هستیم تکراری شده است؛ ما تنها یک بازی داشتیم اما برنامه این نبود. در برنامه ای که آقای اسکوچیچ داده بود درخواست داشت سه بازی در این فیفادی داشته باشیم که برنامه‌ریزی هم شده بود که در اردوی کانادا این سه بازی را داشته باشیم؛ قرار بود علاوه بر کانادا با اکوادور و یک کشور دیگری که در‌ حال مذاکره بودند بازی کنیم و تقریبا نهایی شده بود. نام کشور سوم را مطرح نمی‌کنم چون ممکن است در فیفادی آینده با همان تیم بازی کنیم. ایشان درخواست کرده بودند دو بازی هم در فیفادی بعدی داشته باشیم که در مجموع پنج بازی کرده باشیم.

* لیگ را زودتر از نیم فصل تعطیل کنیم 
با توجه به تجربه ای که خودم در سه مقدماتی جام جهانی داشتم با توجه به اینکه این فیفادی قبلی را تقریبا از دست دادیم، بهترین برنامه برای فوتبال ما می‌تواند هماهنگی با برنامه لیگ باشد؛ لیگ را زودتر تعطیل کنیم تا نیم فصل پیش نرویم. اشکالی ندارد ما به جای هفته پانزدهم تا هفته دهم برویم و ۴-۵ هفته را در اختیار تیم ملی بگذاریم. ما ۱۷-۱۸ لژیونر داریم که بخشی از آنها در قطر و امارات مشغول به کار هستند؛ با توجه به اینکه قطر میزبان جام جهانی است و تیم هایی که در‌ جام جهانی حضور دارند نیز در امارات اردو خواهند داشت حداقل از دو ماه قبل از جام جهانی باید استادیوم ها و امکانات‌شان را تحویل فیفا بدهند و بنابراین بازی نخواهد بود. بنابراین ما می‌توانیم بازیکنان شاغل در قطر که ممکن است تعدادشان هم بیشتر شود و یکی از بازیکنان اروپایی‌مان به قطر برگردد، در اختیار داشته باشیم. مسئله دیگری که می‌توان به آن توجه کرد، مسئله آمادگی جسمانی و آمادگی ذهنی است. شاید فقط ۴-۵ نفر از  بازیکنانی که از لیگ و قطر و امارات می‌آیند در بازی با بازیکنان شاغل در اروپا بازی کنند اما آماده‌سازی این بازیکنان و آشنا شدن با تفکرات سرمربی در‌ پنج تمرین نهایی کمک می‌کند.

* در دوره کی‌روش پاداش ها دو برابر بود
افشاگری هایی که در مورد حقوق و پاداش تیم ملی صورت گرفت جالب نیست. من سه دوره در مقدماتی جام جهانی در‌ تیم ملی حضور داشتم و کمترین حقوقی که داشتم حقوق فعلی ام است. کمترین میزان پاداش، پاداشی است که الان بچه ها گرفته‌اند. با کمترین هزینه به جام جهانی رفته و آورده ۱۶ میلیون دلاری داشته‌ایم. بالاخره این پول زمانی آزاد می‌شود و به فوتبال می‌رسد و این عدد هم، عددی نیست که مسئولان نتوانند به فوتبال کمک کنند. در مقایسه با دوره های گذشته پاداش و حقوق ها از نصف هم کمتر است. در زمان کی‌روش پاداش ها به دلار تقریبا دو برابر الان بود؛ البته الان هم دلار است و به ریال پرداخت می‌کنند اما آن زمان برای هر برد تقریبا دو برابر الان پاداش می‌گرفتند و به صورت نقد در رختکن پرداخت می‌شد.

* کار کردن با اسکوچیچ سخت است 
صحبت های زیادی می‌شود که اسکو برای تیمش نمی‌جنگد ولی اصلا اینطور نیست. ایشان خیلی پر کار است و کار کردن با ایشان سخت است چون باید ساعات زیادی را با ایشان بنشینی و کار کنی. ما در‌ اردو که هستیم بعد از صبحانه به اتاق جلسات می‌رویم و کار آنالیز و تمرینات را انجام می‌دهیم و بعد از ناهار دوباره تا زمان تمرین کار می‌کنیم.

نظر شما