شناسهٔ خبر: 54772664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سران گروه هفت در مسیر دستیابی به توافق درباره نفت روسیه

یک منبع مسئول در دولت آلمان اعلام کرد سران گروه هفت به دنبال دستیابی به توافق در مورد تعیین سقفی برای واردات نفت از روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

منبع دولت آلمان در آستانه چند ساعت مانده به آغاز اجلاس گروه هفت اعلام کرد: سران این گروه در حال انجام گفتگو‌های «بسیار سازنده‌ای» درباره تعیین احتمالی یک سقف برای واردات نفت از روسیه هستند.

یک منبع مسئول در دولت آلمان شنبه اعلام کرد: سران گروه هفت به دنبال دستیابی به توافق در مورد تعیین سقفی برای واردات نفت از روسیه هستند.این منبع مسئول افزود:​ ما در مسیری هموار برای دستیابی به توافق هستیم.

این منبع در دولت آلمان همچنین اعلام کرد تحولات سوریه، لیبی، ایران، افغانستان و کره شمالی در جدول برنامه‌ها و دستور کار نشست کشور‌های گروه هفت قرار دارد.

اعمال تحریم‌های غرب بر ضد بخش انرژی روسیه، اثرات و عوارض جانبی به دنبال داشت و این تحریم‌ها باعث افزایش بهای انرژی در جهان شد. همچنین با وجود کاهش میزان صادرات نفت روسیه، درآمد‌های (حاصل از فروش نفت) در این کشور افزایش یافته است.

نشست سران گروه هفت در سایه بحران جهانی در آلمان

سران کشور‌های صنعتی موسوم به گروه ۷ از روز یکشنبه در جنوب آلمان، در شرایطی که جامعه جهانی درگیر بحران ناشی از جنگ اوکراین و امنیت غذایی و تغییرات اقلیمی است، گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سران قدرت‌های بزرگ از جمله جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در باواریا برای شرکت در اجلاس سالانه گروه هفت متشکل از کشور‌های آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن دیدار می‌کنند.

هزاران پلیس برای تامین امنیت این جلسه که تا روز سه شنبه در مجتمعی مجلل در دامنه کوه‌های آلپ برنامه ریزی شده است، بسیج شده اند. روز شنبه، صد کیلومتر دورتر، هزاران تظاهرکننده، بدون حادثه قابل توجه، در خیابان‌های مونیخ در اعتراض به شرایط اقلیمی تجمع کردند.

حمایت از اوکراین در مقابل حمله روسیه محور این نشست و نشست آتی سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در مادرید خواهد بود. حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد پنجمین ماه خود شده است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان بر حمایت اوکراین تاکید کرده است. شولتس گفت هنوز تا مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین فاصله زیادی وجود دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد جنگ در اوکراین ممکن است سال‌ها ادامه یابد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس صحبت خواهد کرد، پس از اینکه روس‌ها به تازگی کنترل سورودونتسک (شرق) را به دست گرفته‌اند، دوباره خواستار ارسال تسلیحات سنگین خواهد شد.

به گفته جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات کاخ سفید در مسائل استراتژیک، جو بایدن می‌خواهد به متحدانش نشان دهد که ایستادگی در برابر روسیه و مقابله با چین اهداف مکمل هستند، نه متضاد. کربی به جزئیات این اقدامات احتمالی اشاره نکرد در حالی که تحریم‌هایی ها قبلاً توسط غرب علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعمال شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، از رهبران گروه هفت خواست تا در آستانه نشست سران، اوکراین را رها نکنند و نسبت به هرگونه ضعف در حمایت از کی‌یف و اعلام کمک‌های اقتصادی بیشتر هشدار داد.

کاهش شدید تحویل گاز توسط مسکو که به گفته غربی‌ها برای ایجاد یک بحران انرژی در اروپا قرار است از روز یکشنبه در فهرست گفتگو‌ها قرار گیرد.

سران گروه هفت مذاکرات خود را در واقع با جلسه‌ای در مورد اقتصاد جهانی آغاز خواهند کرد که با افزایش نرخ تورم و به ویژه با افزایش هزینه انرژی و مواد غذایی مرتبط است.

مشارکت در اندونزی، هند، سنگال، آفریقای جنوبی و آرژانتین، از جمله کشور‌های نوظهور اقتصادی هستند که در معرض خطر کمبود مواد غذایی و بحران آب و هوا، با هدف ایجاد پاسخ‌های مشترک به این چالش‌ها به نشست گروه هفت دعوت شده اند.

نظر شما