شناسهٔ خبر: 54755101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی یکی از چهره‌های مطرح انقلاب مصر

ایوب حطاویان

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای آزادی "علاء عبدالفتاح"، زندانی سیاسی برجسته مصری را که نزدیک به هزار روز از زندانی شدن او می‌گذرد،خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، علاء عبدالفتاح یکی از چهره‌های برجسته انقلاب مصر است که به دوران حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۱۱ پایان داد.

براساس اعلام منابع خبری وی از آوریل در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

عبدالفتاح، یکی از مخالفان سرسخت رژیم عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور فعلی مصر می‌باشد که در پایان سال ۲۰۲۱ به اتهام نشر اکاذیب به پنج سال زندان محکوم شد.

در همین زمینه سازمان عفو بین‌الملل که یک سازمان حقوق بشری غیردولتی است در بیانیه‌ای اعلام کرد که نزدیک به هزار روز از دستگیری ظالمانه علاء عبدالفتاح و محمد بکر، وکیل او می‌گذرد.

این سازمان از مقامات مصری خواست تا این فعال و وکیل او را آزاد کنند و همچنین از مقامات انگلیسی خواست از همه ابزار موجود برای آزادی عبدالفتاح که تابعیت انگلیسی را دارد، استفاده کند.

در همین راستا لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس  پیشتر تاکید کرد که سخت در حال تلاش است تا زمینه برای آزادی این فعال انگلیسی- مصری مهیا شود. وی تاکید کرد که مایل است در مورد پرونده علاء با سامح شکری، همتای مصری خود گفتگو کند.

آمنه القلالی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل در این بیانیه اعلام کرد: مقامات مصری می‌دانند که علاء نماد مقاومت و آزادی در مصر است و بازداشت ناعادلانه او پیام روشنی را به سایر فعالان ارسال می‌کند.

وی تاکید کرد که ادامه دستگیری وی بر آمادگی‌ها و روند کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل که امسال در مصر برگزار می‌شود، سایه افکنده است.

در همین زمینه دیده‌بان حقوق بشر از برگزاری کنفرانس آتی سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی در مصر انتقاد کرد و آن را "پاداش به قدرت سرکوبگر" عبدالفتاح السیسی توصیف کرد.

به گفته سازمان‌های غیردولتی، مصر به دلیل سابقه حقوق بشر خود همواره مورد انتقاد است و به گونه‌ای که این سازمان‌ها تخمین می‌زنند، بیش از ۶۰ هزار فعال سیاسی عقیدتی در مصر زندانی هستند.

انتهای پیام

نظر شما