شناسهٔ خبر: 54754690 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در ادعایی جدید؛

پاریس: آماده ایم تا توافق با ایران را نهایی کنیم

محمدرضا الكائی

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به سفر جوزف بورل به تهران، اعلام کرد که آمادگی وجود دارد تا توافق با ایران را نهایی کرده و تهران باید از این فرصت دیپلماتیک نهایت استفاده را ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پاریس بدون اشاره به اقدام خود و دو کشور دیگر انگلیس و آلمان به همراه آمریکا در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تهران خواست تا از فرصت سفر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران استفاده کرده و تلاش کند تا مذاکرات وین را مادامی که زمان باقی است، به نتیجه برساند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: ما آماده ایم تا این توافق را به نتیجه برسانیم و از ایران می‌خواهیم که از این فرصت دیپلماتیک استفاده کرده تا این توافق را همچنانکه امکانش وجود دارد، نهایی کند.

ادعای فرانسه در حالی مطرح می‌شود که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز جمعه در پیامی توییتری از سفر خود به تهران خبر داد.

وی در این باره نوشت: من به عنوان هماهنگ کننده برجام برای دیدار با همتای خود و سایر مسئولان ذیربط به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و از بین بردن تنش‌های فعلی است.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در وبگاه خود اعلام کرد: جوزف بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری در بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل، ۲۴ تا ۲۵ ژوئن (جمعه و شنبه) به ایران سفر خواهد کرد.

در بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آمده است: نماینده عالی دولت به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفتگو می‌کند.

این در حالیست که «انریکه مورا» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا پیشتر در حساب کاربری خود در توئیتر از گفتگو با مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور ایران خبر داده بود.

مورا با تأیید گفتگو با مقامات آمریکایی اعلام کرد: جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد توافق هسته‌ای و دیدگاه‌های منطقه‌ای در خاورمیانه گسترده‌تر گفتگو کردند و در این مذاکرات مالی، بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرد!

مورا اما جزئیات و توضیحات بیشتری درباره این دیدار و گفتگو میان مقامات آمریکایی و اروپایی درباره ایران ارائه نداده است.

پیشتر نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین اعلام کرده بود که هدف غربی‌ها در مذاکرات خارج کردن مذاکرات وین از مسیر اصلی خود بوده است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

نظر شما