شناسهٔ خبر: 54754598 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس هیات‌مدیره شرکت صنایع کاغذ زاگرس پارس در گفت‌وگو با ایبنا؛

قفل کارخانه کاغذ زاگرس با 1200 میلیارد تومان تسهیلات باز می‌شود/بانک: منابع نداریم!

نادر شهامت از ظرفیت تولید سالانه 35 تا 40 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، تنها با بهر‌ه‌برداری از یک خط کارخانه زاگرس گفت و اعلام کرد، این کارخانه برای تکمیل به 1200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز دارد.

صاحب‌خبر -
نادر شهامت، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع کاغذ زاگرس پارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های این مجموعه، عنوان کرد: کارهای ثبت قانونی این کارخانه از سال 1390 آغاز شده و مراحل شروع آن با انتخاب زمین، بین بزرگراه شیراز به سمت مرودشت به مساحت 110 هزار مترمربع آغاز شد.
 
وی ادامه داد: عملیات زیرساخت‌های ساختمانی و تاسیساتی شامل آب، برق و گاز با منابع شرکت به‌صورت کامل انجام شده، همچنین تاسیسات صنعتی شرکت که از سال 1394 شروع شده بود اکنون تکمیل شده است.
 
شهامت با اشاره به ورود ماشین‌آلات خارجی به این مجموعه، توضیح داد: ماشین‌های به‌روز و مدرن کاغذسازی نیز از سال‌ها قبل به ارزش چند میلیون یورو از طریق منابع سهامداران در بخش سرمایه‌گذاری خارجی خریداری شده است.
 
وی با بیان اینکه ماشین‌آلات، زمینه فعالیت 2 خط تولید را دارند، گفت: این کارخانه با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در اختیار دارد زمینه تولید کاغذ، با گراماژ پایین که حوزه چاپ و تحریر را شامل می‌شود تا گراماژ بالا برای حوزه بسته‌بندی را دارا است.
 
شهامت با اشاره به بازدید مهرماه سال 1400 رئیس جمهور از کارخانه کاغذسازی زاگرس پارس، عنوان کرد: در این بازدید، رئیس جمهور برای تامین تسهیلات ریالی برای تکمیل بخش‌های مورد نیاز پروژه دستوراتی دادند، که پس از آن کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بازدیدی از مجموعه داشتند.
 
به گفته وی، این گروه گزارشی از توانایی و ظرفیت ماشین‌آلات تهیه کرده و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند، در آذر ماه سال 1400 نیز گروه دیگری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و سایر متولیان حوزه کاغذ چاپ و بسته‌بندی به مجموعه آمدند و خط‌های تولید را بررسی کردند.
 
امکان تولید خمیر کاغذ از کاغذهای بازیافتی
شهامت با بیان اینکه همه کارشناسان در بازدید از مجموعه بر کیفیت و مناسب بودن دستگاه‌ها تاکید داشتند، گفت: ماشین‌آلات در بخش جوهرزدایی است و نیازی به خمیر درخت نیست تا 17 اصله درخت را قطع کنیم و خمیر کاغذ تولید کنیم؛ زیرا این دستگاه‌ها در حوزه بازیافت فعال هستند.
 
وی یادآور شد: امروز در دنیا، بحث بازیافت و استفاده از مواد بازیافتی و تولید مواد جایگزین، یک موضوع مهم و اصلی است و دیگر نیازی به قطع درختان برای تولید کاغذ نیست و دستگاه‌ها کارخانه، این قابلیت را دارند که از روزنامه، کتاب و دفتر جوهرزدایی و خمیر تولید کنند تا به چرخه تولید و مصرف برسد.
 


نیاز 13 درصدی کارخانه زاگرس به تسهیلات ریالی
رئیس هیات مدیره شرکت صنایع کاغذ زاگرس در ادامه با بیان اینکه پروژه پیشرفت حدود 87 درصد داشته است، گفت: حدود 13 درصد از این پروژه نیاز به تسهیلات مالی ریالی دارد و چند مولفه در این زمینه وجود دارد که مورد تعهد بانک صنعت و معدن ایران است.
 
وی در این زمینه ادامه داد: در این زمینه استاندار منطقه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال دستورات رئیس جمهور پیگیر این موضوع بودند؛ اما در بانک تحقق پیدا نکرده است، زیرا بانک بروکراسی اداری خود را دارد.
 
شهامت با بیان اینکه بانک اعلام کرده، منابع ندارد، افزود: به تازگی نیز معاون فرهنگی معاون اول رئیس جمهور از کارخانه بازدید داشتند و به‌دنبال آن دستوری صادر کرد که به بانک ابلاغ شد؛ علاوه براین صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از مجموعه، دستوراتی داده است و زمانی گذاشته‌اند که بانک صنعت و معدن باید تا دو هفته آینده تعیین تکلیف کند.
 
وی تاکید کرد: پروژه تولید کاغذهای چاپ و تحریر در کشور از سوی شرکت‌های مازندران، پارس و دیبای شوشتر انجام می‌شود که مازندران باید از چوب استفاده کند و دو کارخانه دیگر از باگاس؛ اما کاغذ زاگرس با بازیافت کاغذهای باطله کار می‌کند که اهمیت زیادی دارد.
 
توان تولید 35 تا 40 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر
شهامت گفت: اگر کارخانه فعال شود و دوران آزمایش خود را سپری کند، یک خط تولید آن می‌تواند سالانه 35 تا 40 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تولید کند. این موضوع محقق می‌شود؛ مشروط بر اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی کارشناسان دو وزارتخانه صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شود.
 
به گفته وی، طبق کارشناسی‌ها در سال گذشته تکمیل این پروژه به حدود 600 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد؛ اما هنوز در اختیار شرکت قرار نگرفته است و با توجه به افزایش هزینه‌های مختلف در کشور این مبلغ دو برابر شده است و به یک‌هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات نیاز است تا کارخانه تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.
 
شهامت همچنین با بیان اینکه اگر تسهیلات در اختیار مجموعه قرار گیرد، پروژه در مدت 10 تا 12 ماه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این آمادگی وجود دارد که خط تولید یک کارخانه پس از فعال شدن با سه شیفت مشغول کار و خط‌های دیگر نیز به مرور زمان، از محل درآمد حاصله کارخانه به چرخه تولید وارد شود.
 
وی با بیان اینکه طبق یک آمار و پژوهش در دنیا مصرف کتاب برای مطالعه هر فرد 76 کیلو کاغذ است، ادامه داد: در این میان با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، قیمت کاغذ رشد زیادی داشته است، در این میان اگر در موضوع فرهنسازی بازیافت کاغذ کار کنیم، می‌توانیم صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم و کاغذ را با قیمت مناسبی به دست فعالان حوزه نشر و مطبوعات برسانیم.
 
شهامت تاکید کرد: در حوزه تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشورمان به منابع چوب و باگاس نیاز داریم که آب زیادی نیاز دارند؛ به دلیل خشکسالی اخیر در ایران تامین آن‌ها سخت است، اگر طی سال‌های آتی کارخانه‌هایی مشابه زاگرس احداث شوند، زمینه صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی در کشور را فراهم می‌کند.

نظر شما