شناسهٔ خبر: 54753780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

رابرت مالی: متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران هستیم

19 دی: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی ادعا کرد که واشنگن به همراه شرکای اروپایی خود به مسیر دیپلماسی معنادار در قبال ایران متعهد است.

صاحب‌خبر -
رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر با باز نشر توییت انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ضمن قدردانی از انریکه مورا و جوسپ بورل به خاطر ادامه همکاری نزدیک با آمریکا مدعی شد: ما همچنان در مشورت با همکاران اروپایی، متعهد به مسیر دیپلماسی معنادار می‌مانیم.
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار تصویری در توئیتر از دیدار و رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک شام کاری درباره برجام خبر داد.
معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این توئیت نوشت: با جوسپ بورل و رابرت مالی یک شام کاری در بروکسل داشتم. گفت‌ وگوی مفصلی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی تعهد آمریکا برای بازگشت به برجام را تکرار کرد. 
تارنمای «العربی الجدید» به نقل از منابعی خبر داد که «جوزسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا درباره تحولات توافق هسته ای و از سرگیری مذاکرات وین که بیش از سه ماه است متوقف شده، گفت و گو کند.
العربی الجدید نیز از قول این منابع که نامشان را فاش نکرده، نوشت: در روزهای اخیر رایزنی‌هایی میان ایران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران انجام شده است و دو طرف مقدمات را آغاز کرده‌اند و به احتمال زیاد اگر تحول خاصی روی ندهد، بورل شنبه آینده به ایران سفر می کند.
منابع ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا بورل حامل پیامی از طرف آمریکایی ها برای انتقال به تهران است یا خیر، گفتند که بورل و معاونش، «انریکه مورا» به ویژه در ماه های اخیر مشغول تبادل نظر و انتقال پیام های تهران و واشنگتن بوده اند و بر این اساس، احتمالاً او در این سفر حامل پاسخ آمریکا به پیشنهادها و طرح‌های مهم ایران خواهد بود و اکنون توپ در زمین واشنگتن است و اگر آمریکا منطقی برخورد کند توافق در وین در اسرع وقت به دست خواهد آمد. 
این منابع خاطرنشان کردند: «دولت آمریکا با وجود ارسال پیام هایی به تهران از طریق میانجی ها مبنی بر آمادگی بازگشت به مذاکرات، تاکنون تصمیم مناسبی که منجر به انعقاد توافق هسته ای شود، نگرفته است. 
این منابع پیش بینی می کنند که در جریان سفر هفته آینده بورل به تهران برای از سرگیری موعد مذاکرات وین دو طرف توافق کنند.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که سفر جوسپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.
پیتر استانو افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ ژوئن) در تهران خواهد بود و «به عنوان هماهنگ کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.»

نظر شما