شناسهٔ خبر: 54753562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

غمخوار افغانستان‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، چهارم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غمخوار افغانستان‌» نوشت: با گذشت سه روز از زلزله ویرانگر ۶.۱ ریشتری ولایت خوست و پکتیکای افغانستان در حالی عملیات جست‌وجو متوقف شده است که شمار قربانیان ۱۱۲۰ نفر و مصدومان ۲۵۰۰ نفر اعلام شد.

محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت بلایای طبیعی روز جمعه با بیان اینکه در پی وقوع زلزله در این کشور، عملیات امداد و جست‌وجوی حادثه دیدگان به پایان رسید، افزود: ذخایر کافی دارو و دیگر اقلام ضروری در دسترس نیست.

این مقام افغانستان توضیح بیشتری در مورد اینکه چرا عملیات جست‌وجوی حادثه دیدگان پس از ۴۸ ساعت از زمان وقوع حادثه متوقف شد، ارائه نداده است. این در حالی است که در حوادث مشابه و با گذشت مدت زمان به مراتب بیشتری، همچنان احتمال زنده بیرون کشیدن حادثه دیدگان از زیر آوار وجود دارد. سخنگوی وزارت بلایای طبیعی طالبان گفت زلزله حدود ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه گذشته در منطقه‌ای دورافتاده در نزدیکی مرز پاکستان رخ داد و بیش از یک هزار کشته و دو هزار زخمی بر جا گذاشت. همچنین زلزله ۱۰ هزار خانه را به طور جزئی یا کامل ویران کرد.

رامز علی‌اکبروف، قائم مقام فرستاده سازمان ملل گفت با اینکه مقامات طالبان از جامعه جهانی درخواست رسمی برای کمک‌رسانی نکرده‌اند ولی سازمان ملل از سایر کشورها درخواست دارد که ظرفیت‌های امدادرسانی خود را ارسال کنند.

وی افزود: «گروه‌های ما توانایی و تجهیزات برای بیرون آوردن مردم از زیر آوار را ندارند.»

غمخوار افغانستان‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «علیه پدافند صهیونیستی شیوخ‌» نوشت: در شرایطی که آمریکا با محوریت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در پی تشکیل ائتلاف علیه ایران است و گفته می‌شود در سفر جو بایدن به منطقه در هفته‌های آتی به طور رسمی جزئیات این ائتلاف علنی خواهد شد، روسیه و ایران سیاست‌های خود را برای مقابله با تحرکات تنش‌زای آمریکا هماهنگ می‌کنند. وزیر خارجه روسیه در دیدار با مقامات ایرانی ضمن مخالفت با استقرار سیستم پدافندی و امنیتی آمریکا در خلیج فارس با محوریت تل‌آویو، گفت «ما خواستار ایجاد امنیت توسط ایران و کشورهای عربی هستیم.» اظهاراتی که نشان می‌دهد مسکو این بار در مقابل جاه‌طلبی‌های واشنگتن در خاورمیانه که با هدف ضربه زدن به منافع ایران است، سکوت نخواهد کرد.

در حالی که آمریکا پس از شروع جنگ اوکراین و به دلیل تقابل غیرمستقیم با روسیه به دنبال یارگیری در خلیج فارس است تا امنیت متحدانش را ارتقا دهد، روس‌ها نیز برنامه‌هایی برای خنثی کردن طرح‌های آمریکا در خاورمیانه دارند که بر مدار مسکو و تهران می‌چرخد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر به تهران دیدارهای جداگانه‌ای را با مقامات ایرانی داشت و بر سر مسائل دوجانبه، برجام و تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو کرد.

لاوروف روز پنج شنبه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه درباره طرح جدید آمریکا برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای در خاورمیانه گفت: «ما مخالف استقرار سیستم پدافندی و امنیتی توسط آمریکا در خلیج فارس با کشورهای عربی هستیم. ما خواستار ایجاد امنیت توسط ایران و کشورهای عربی هستیم.»

اظهارات لاوروف به برنامه اخیر آمریکا برای تشکیل ائتلافی متشکل از اعراب و رژیم صهیونیستی اشاره دارد که قرار است در سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی و سرزمین‌های اشغالی در هفته‌های آینده مورد بررسی قرار گیرد.

بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل چند روز پیش در سخنانی ادعا کرده بود که تل‌آویو در حال ایجاد یک ائتلاف پدافند هوایی منطقه‌ای تحت حمایت آمریکا است و مدعی شد که این پدافند پیش از این حملات ایران را خنثی کرده و ممکن است با سفر جو بایدن به منطقه در آینده تقویت شود.

غمخوار افغانستان‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گریز زیانبار از اشتراک داده‌های ملی‌» نوشت: ارزیابی ۱۷۰ دستگاه اجرایی کشور که باید ۱۶۶۲ خدمت را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه دهند، نشان می‌دهد یکی از دلایل مهم کند بودن اجرای پروژه کلان دولت الکترونیک، خودداری برخی دستگاه‌ها از به اشتراک گذاشتن داده‌ها و اطلاعات عمومی مردم است؛ مشکلی که حالا با قانون جدید مجلس و جرم‌انگاری برای ترک فعل‌ها و ایجاد اختلال در اجرای قانون، به نظر می‌رسد، رفع شدنش شتاب خواهد گرفت. ۳۵ از ۱۰۰ هفته گذشته بود که در گزارشی نتایج نهمین ارزیابی کارنامه دولت الکترونیک را بررسی کردیم؛ گزارشی که توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت منتشر شد و نشان داد پیشرفت این پروژه بسیار کُند بوده است.

از مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازها برای اجرای این طرح، یکپارچه شدن بانک اطلاعات و داده‌های عمومی است که تحققش، همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای ارائه‌دهنده خدمت به مردم را می‌طلبد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در این حوزه، امتیاز کلی آن‌ها از ۱۰۰، فقط ۳۵ بوده است! تاکید قانون در دو برنامه متوالی توسعه کشور در کشور قوانین لازم برای ملزم شدن دستگاه‌ها به یکپارچه‌سازی اطلاعات وجود دارد.

مثلاً در بند (ث) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم تصریح شده است که «کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه (پایان سال ۱۳۹۷)، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌ها را به صورت رایگان فراهم کنند». یا در بند (ب) ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم هم تصریح شده است: «کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند نسبت به تبادل و به اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات به منظور ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی اقدام کنند.»

غمخوار افغانستان‌

نظر شما