شناسهٔ خبر: 54753290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یادواره شهید چمران در روستای چمران ساوه

یادواره شهید چمران و دیگر شهدای دفاع مقدس در روستای چمران ساوه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

یادواره شهید چمران و ۲۵ شهید دفاع مقدس روستای چمران ساوه در حسینیه چهارده معصوم این روستا برگزار شد.

روستای چمران ساوه، زادگاه پدری شهید مصطفی چمران است، که این خطه در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی، ۲۵ شهید سرافراز را تقدیم انقلاب کرده است.

سردار اهوازیان میهمان ویژه این مراسم که چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید چمران و شهدای جنگ تحمیلی روستای چمران ساوه بود گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه دهنده و پرورش یافته حقیقی مکتب چمران در مبارزه و ایستادگی با دشمنان اسلام بود.

سردار اهوازیان گفت: اسوه‌هایی مانند چمران‌ها و سلیمانی‌ها نباید به اسطوره تبدیل شوند بلکه باید منش واقعی و سیره‌ی عملی شهدا به نسل جوان و نوجوان امروز منتقل شود.

شهید دکتر مصطفی چمران  با نمره عالی از دانشگاه برکلی آمریکا دکترای فیزیک پلاسما دریافت و در لبنان تجربه جنگ‌های نامنظم را کسب کرد و با انقلاب اسلامی به ایران آمد و با نبوغش خدمات فراوانی به جبهه دفاع مقدس کرد.

این دانشمند نخبه ایرانی در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه به سوسنگرد در لباس رزم و در دفاع از میهن بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن متجاوز به دیار معبود شتافت و به گفته خود، مرگ را در آغوش کشید و جاودانه شد.

این مرد متدین و دانشمند ساوجی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران همة تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‏‌های پاسداران انقلاب کرد و در رده‌های بالا خدمت نمود.

شهید چمران با شروع جنگ تحمیلی در سال ۵۹، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد و با قدرت ایمان و ارادة آهینن و شجاعت و فداکاری توانست مناقشه پاوه که از نگرانی‌های سران انقلاب بود را سامان دهد.

از دیگر کار‌های مهم این شهید بزرگوار ایجاد هماهنگی بین نیرو‌های ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

شهید چمران که در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود و پایان‌نامه دکترایش مرجع بسیاری از مقالات علمی دانش روز در زمینه فیزیک پلاسما شد، هوشش را در راه خدا بکار برد و به فردی چند بعدی تبدیل شد که در دانش، در عرفان، در سیاست و در جنگ نمونه و کم نظیر بود.

ایشان در آمریکا با همکاری بعضی از دوستان، برای اولین ‏بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‏ ریزی کرد و از مؤسسین و فعالان انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا به شمار می‏رفت که به دلیل این فعالیت‏ ها، رژیم شاه بورس تحصیلی اش را قطع کرد.

کتاب‌های او در زمینه عرفان نشان از روح بزرگ عرفانی او دارد که جسم خاکی تاب تحمل چنین روحی را نداشته و باید به سوی بی نهایت پرواز می‌کرد.

نظر شما