شناسهٔ خبر: 54752329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاخارووا : اتحادیه اروپا برای پذیرش عضویت اوکراین و مولداوی باید تاوان بدهد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه جمعه شب اعلام کرد که تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای پذیرش اوکراین و مولداوی به عنوان نامزدهای عضویت، پیامدهای منفی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رویترز، ماریا زاخارووا این اقدام را تلاشی برای تجاوز به حوزه نفوذ روسیه در کشورهای مشترک المنافع مستقل ( (CIS متشکل از کشورهای سابق شوروی خواند.

زاخارووا در بیانیه ای خاطر نشان کرد: با تصمیم به اعطای وضعیت کشورهای نامزد به اوکراین و مولداوی اتحادیه اروپا تأیید کرده است که همچنان به بهره برداری فعال از کشورهای مشترک المنافع مستقل در سطح ژئوپلیتیکی ادامه می دهد تا از آن برای مهار روسیه استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین هشدار داد که آنها به عواقب منفی چنین اقدامی فکر نمی کنند، اتحادیه اروپا آرمان های دموکراتیک خود را به قیمت توسعه بی بند و بار و بردگی سیاسی و اقتصادی همسایگان خود قربانی می کند.

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه همزمان با چهارمین ماه جنگ اوکراین در روندی سریع با اعطای وضعیت نامزدی به این کشور و نیز مولداوی برای عضویت در این اتحادیه موافقت کردند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا پنجشنبه شب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به توافق رسیدیم. شورای اتحادیه اروپا لحظاتی پیش درباره وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا برای اوکراین و مولداوی تصمیم گرفت. این یک لحظه‌ای تاریخی است.

وی با تبریک به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و مایا ساندو رئیس‌جمهور مولداوی و همچنین به مردم این دو کشور افزود: امروز گام مهمی در مسیر شما به سوی عضویت در اتحادیه اروپا برداشته شد.

نظر شما