شناسهٔ خبر: 54752285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

اولویت‌های تولید در مراکز استانی صداوسیما تشریح شد/ تولید ۲۰۰ مستند از شهدای مدافع حرم

فاطمی به تشریح اولویت‌های تولید در مراکز استانی صداوسیما از سال‌ ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ پرداخت و گفت: در سیمای استانی نگاه به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش‌های فرهنگی خیلی پررنگ است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: بدون تردید رسانۀ ملی با توجه به گسترۀ جامعه مخاطب و نیز پهنای سرزمینی ایران به لحاظ اقلیمی و انسانی، می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ و انسجام وحدت ملی و ارزش‌گذاری به فرهنگ، آئین و سنت‌های اقوام و مذاهب کشور داشته باشد.

تولید سریال ۳۰ قسمتی «جزر و مد» در سیمای استانی خوزستان بهانه‌ای برای گفت‌وگو با «سیدعباس فاطمی‌نویسی» رییس مرکز سیمای استان‌های سازمان صدا و سیما شد.

دفاع‌پرس: عمده فعالیت و ماموریت مرکز سیمای استان‌های سازمان صداوسیما برچه مبنایی است؟

ما در سیمای استان‌ها ماموریت چندوجهی داریم؛ مهم‌ترین ماموریت ما حفظ، پاسداشت و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی و انسجام ملی است که در بین اقوام و مناطق مختلف کشور وجود دارد.

این ماموریت در قالب‌های مختلف در ۳۳ شبکه استانی که ۳۳ شبکه تلویزیونی است، دنبال می‌شود. ما در ساختار‌های مختلف در شبکه‌های استانی، پخش برنامه‌ها را ۲۴ ساعته دنبال می‌کنیم که دارای هویت مشخصی هستند.

در سیمای استان‌ها در همه قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی فعال هستیم و تولیدات مستند، تله‌فیلم، سریال، پویانمایی، عروسکی و برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی را در دستور کار داریم و بیشترین پوشش‌های رسانه‌ای رویداد‌های ملی، مذهبی، انقلابی و انتخابات و مسائل مربوط به دفاع از حریم، حرم و سلامت و ... در استان‌ها شکل می‌گیرد و در شبکه‌های ملی و بویژه شبکه شما بازتاب پیدا می‌کند.

سلام فرمانده تولید استانی است که امروز جهانی شد

نمونه فعالیت‌های ما در استان‌ها همین سرود «سلام فرمانده» است که در مرکز گیلان تولید شده بود. این سرود برای دهه فجر و نیمه شعبان سال گذشته رونمایی و منتشر شد و امروز جهانی شده است؛ این یک تولید استانی است.

نگاه پررنگ سیمای استانی به موضوع دفاع مقدس

دفاع‌پرس: در این راستا، با توجه به حفظ دستاورد‌های فرهنگی دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار در جامعه، مرکز سیمای استان‌ها چه فعالیت‌هایی داشته و چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟

در سیمای استانی نگاه به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش‌های فرهنگی خیلی پررنگ است. بخش مهمی از کار‌های ما پرداختن به موضوعات و رویداد‌های حوزه دفاع مقدس است و در همین راستا بیش از ۴۶۰ مستند با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم در این چند سال تولید و پخش شده است.

حجم زیادی که در مقایسه کار در تمام دستگاه‌های فرهنگی کم‌نظیر است و به همین دلیل در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مرکز سیمای استان‌ها به‌عنوان مرکز برتر در حجم کمی و حضور متنوع و کیفی مورد تقدیر قرار گرفت.

موفقیت ما در این رویداد‌ها به‌خاطر نگاه ویژه به موضوع مقاومت و دفاع مقدس و پایداری و انقلاب بوده است؛ علت این حجم تولیدات نیز شکل‌گیری ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در رسانه ملی بود و ما در این راستا به دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداختیم و سرداران شهید و قهرمانان ملی را مورد توجه قرار دادیم.

در کنار تولیدات مستند، در حوزه پویانمایی یک سریال ۵۰ قسمتی برای شهید مرحمت بالازاده در اردبیل تولید کردیم؛ ایشان نوجوان‌ترین رزمنده دفاع مقدس بود که از رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست‌جمهوری اذن حضور در جبهه را گرفته بود و ماجرای عجیبی دارد.

همچنین سریال‌های ضد استکباری و استعماری متعددی تولید و پخش شدند که برخی هم در نوبت پخش قرار دارد. «بانوی سردار» که سریالی تاریخی از وقایع ۱۰۰ سال پیش است روحیه مقاومت و پایداری یک زن ایرانی که در برابر استبداد قاجار و استعمار انگلیس ایستادگی می‌کند و سعی دارد روند اداره جامعه را در زمان خودش بهبود ببخشد را نشان داده است. او یک مادر و معلم خوب و یک زن فرهیخته و رزم‌آور شجاع بود؛ از این جنس کار‌ها در قالب تله فیلم، مستند و کار‌های کوتاه زیاد تولید شده است.

سریال «جلال ۱ و ۲» در تبریز تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. سریال «روز‌های بی‌قراری» که در یک فصل که مربوط به انقلاب مردم مشهد در سال ۵۷ است به موضوع انقلاب در مشهد پرداخته شده است و فصل دیگر آن در تبریز دنبال می‌شود. سریال «صبح آخرین روز» نیز به معرفی شهید شهریاری و خدمات او تا شهادت پرداخت و سال گذشته پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

ما براساس برنامه‌ی پنج ساله‌ای که سال ۹۵ تصویب کردیم تا سال ۱۴۰۰ حجم بزرگی از کار‌ها با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشتیم. موضوعات مقاومت و پایداری در کنار موضوعات اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حیات وحش و ... مورد توجه برنامه سازان ما بود.

دفاع‌پرس: در مرکز سیمای استان‌ها و معاونت امور استان‌ها راهبرد تولیدات از سال ۱۴۰۰ به بعد تدوین شده است؟
بله. در پایان دوره مدیریت دارابی در معاونت استان‌ها و در ابتدای دوره جدید مدیریت جبلی بر رسانه ملی برنامه ۵ ساله طراحی و بر اساس آن کار‌ها دنبال می‌شود.. در حقیقت ما برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ اولویت‌هایی را در نظر گرفتیم که تقریبا همه موارد در مدیریت جدید رسانه ملی مورد حمایت قرار گرفته و کار تولید برخی آغاز و برخی در همین دوره با حمایت رحمتی سرپرست معاونت به سرانجام رسیده است. این روند همچنان ادامه دارد و کار‌هایی در حال تولید است که به محض آماده شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هم‌اکنون تولید سریال «سنجرخان» با حمایت رئیس سازمان در کردستان به پایان رسیده است؛ این سریال با محوریت یک سردار کُرد ایرانی است که در برابر متجاوزین روس و انگلیس ایستادگی می‌کند و سعی می‌کند استقلال کشور را حفظ کند و با علمای کردستان و علمای قم و شخصیت‌های مبارزی همچون میرزا کوچک خان جنگلی ارتباط و همکاری دارد.

سریال «شیرعلی مردان‌خان» یکی دیگر از سریال‌هایی است که به زودی در چهارمحال و بختیاری کلید خواهد خورد. کار نگارش و پیش‌تولید این سریال به‌اتمام رسیده است.

این سریال با محوریت یک شهید ضد استبداد رضاخانی و استعمار خاجی است که مربوط به عشایر و قوم بختیاری است که شخصیت بسیار ارزشمندی ملی است.

تولید سریال ققنوس براساس زندگی خلبان شهید «عباس دوران»

تولید سریال ققنوس بر اساس زندگی خلبان شهید «عباس دوران» در استان فارس در دستور کار قرار گرفته و هفت قسمت فیلم‌نامه سریال نوشته شده است. داستان یک خلبان بی‌نظیری که در دوران دفاع مقدس با جانفشانی خود بغداد را برای برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد ناامن کرد و با خون خودش مانع رسمیت بخشیدن به صدام متجاوز توسط سران عدم تعهد شد.

ما از این جنس کار‌ها بسیار داریم که در اغلب جشنواره‌های ملی و بین‌المللی جوایز بی‌نظیری دریافت کرده‌اند. در چهلمین جشنواره فیلم فجر تندیس بهترین مستند را برای فیلم «احتضار» گرفتیم و مستند «تفنگ برادرم» محصول مرکز کرمانشاه که معرفی یک زن مقاوم گیلان غربی را در دفاع مقدس تصویر می‌کند، نامزد تندیش شد. بهترین فیلم به‌معنای مطلق فیلم را نیز ما در بین چندصد فیلم از شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت دریافت کردیم.

حجم عمده این آثار در استان‌ها تولید می‌شود که البته بخشی از آن‌ها در ستاد معاونت امور استان‌ها تصویب و برآورد بودجه می‌شود و با نظرات متمرکز در مراکز ساخته می‌شود.

دفاع‌پرس: اخیراً مطلع شدیم که سریالی ۳۰ قسمتی تحت عنوان «جزر و مد» در شبکه استانی خوزستان تولید شده است؛ لطفاً درخصوص این سریال و تولید آن توضح بفرمایید.

سریال «جزر و مد» در واقع بخش دوم سریال «زیبا شهر» است؛ ما سال ۹۶ در اوج بحران ریزگرد‌ها و شرایط سختی که مردم خوزستان داشتند، سریالی را به کارگردانی علی‌اصغر شادروان که در اوایل انقلاب کار‌های ارزنده سینمایی را کارگردانی کرده بود، تولید و به آنتن شبکه یک رساندیم.

این سریال برخلاف همه تبلیغاتی که درباره اوضاع خوزستان صورت می‌گرفت، نشان داد اهواز و مردمان اهواز و خوزستان در یکی از زیباترین شهر‌های دنیا و میان مردم خون گرم دنیا زندگی می‌کنند. این سریال تصاویر زیبایی از اهواز و سبک زندگی و زیست مردم خوزستان ارائه کرد و بخشی از فضا سازی رسانه‌های معاند را خنثی کرد.

«شهر زیبا» با استقبال خوبی روبرو شد و ظرفیت تولید آثار نمایشی در مرکز خوزستان خودش را نشان داد و فصل دوم این کار طراحی شد. فصل دوم آن در ماهشهر شکل گرفت است؛ شهری که از سال ۹۸ تا ۹۹ یکی از شهر‌هایی بود که تیتر خبری رسانه‌های معاند بود و بسیاری از خبر‌های راست و دروغ و جعلی با هدف ایجاد نارضایتی از آنجا منتشر می‌شد.

فصل دوم سریال «شهر زیبا» در شرایط سنگین کرونایی در ماهشهر کلید خورد. شهری که خیلی تبلیغ می‌شد مردم چنین و چنانند، ولی ما نشان دادیم مردم در این شهر در کنار هم با وجود اقوام مختلف، یک زندگی شاد، بانشاط و قابل قبولی دارند و اصلاً سعی نکردیم چیز خلاف واقع بگوییم بلکه زندگی چند خانواده خوزستانی که براثر یک اشتباه ناچار به مهاجرت معکوس از تهران به خوزستان و شهر اجدادی ماهشهر می‌شوند و فرصتی برای کار و تلاش برای او شکل می‌گیرد و مهاجرت معکوس در این سریال شاد با بازیگران بومی طنز خوزستان با همراهی چند بازیگر ملی صورت می‌گیرد.

مباحثی همچون ازدواج، خانواده و جمعیت و حتی صنعت و مسائل زیست‌محیطی تماماً در قالب این سریال خانوادگی ۳۰ قسمتی طراحی شده است که ۹۰ درصد عوامل فنی و هنری آن بومی خوزستان هستند.

دفاع‌پرس: با توجه به مسائل پیش آمده در خطه خوزستان پخش فیلم و سریال‌های تولیدی فرهنگی مفرح از تلویزیون می‌تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد؛ لذا برای پخش این سریال زمان معینی درنظر گرفته شده است؟

این سریال هم‌اکنون در مرحله آماده سازی است. بیست قسمت تحویل شده است. امیدواریم پس از اتمام کار‌های فنی در زمان مناسبی از شبکه‌های ملی، شما و استان‌ها پخش شود و بتواند فضای شاد و فرح‌بخشی را به خانه‌های مخاطبان ببرد.

دفاع‌پرس: علت تولید این سریال در خوزستان چه چیزی بود؟

سیمای شبکه‌های استانی بر اساس ظرفیت جذب مشارکت و مهمتر داشتن ظرفیت فنی و هنری پیشنهاد تولید سریال متمرکز می‌دهند و پس از طی فرآیند بررسی و تصویب برآورد و تولید می‌شود. صدا و سیمای خوزستان یکی از این مراکز است و از آنجا که مردم این استان بر گردن همه ایران حق بزرگ دارند؛ مردمی که سال‌های سال پای انقلاب ایستاده‌اند و در سیل و جنگ همراه انقلاب بوده‌اند و هرساله در اربعین قدم‌گام زائرین می‌شوند در اولویت قرار دارند.

صداوسیمای خوزستان همواره آمادگی تولید این کار‌ها را دارد و هرساله تولیدات خوبی را به زبان فارسی و عربی تولید می‌کند و مخاطبین زیادی در استان و کشور همسایه عراق دارد. نگاه استان خوزستان برای تولید این سریال وحدت اقوام بود که با کارجمعی، خلاقیت و نوآوری موفق شده است.

ظرفیت بالای رسانه‌ای خوزستان در حوزه انقلاب و دفاع مقدس

استان خوزستان میزبان نخستین جشنواره شهید سلیمانی شد. این استان در حوزه انقلاب و دفاع مقدس ظرفیت بالایی دارد.

در جشنواره شهید سلیمانی صد‌ها اثر رادیویی، تلویزیونی، شعر و موسیقیایی و فضای مجازی تولیدی استان‌ها درخصوص شهید سلیمانی و مقاومت ارزیابی و برترین‌ها تقدیر شد. علاوه بر آن برخی آثار مثل:مستند «ژنرال» تولید مرکز کردستان تندیس بهترین اثر جشنواره ملی فانوس را دریافت کرد. در این حوزه فراوان تولید صورت گرفت چراکه در استان‌ها سوژه‌های بسیاری وجود دارد، چون پشتیبانی و نقش مهم در جنگ در استان‌ها بوده است و در این راستا باید استان‌ها در بازنمایی واقعی نیز در اولویت باشند.

دفاع‌پرس: در ادامه فعالیت مجموعه مرکز چه برنامه‌هایی در چشم انداز کاری‌تان دارید و این کار‌ها به لحاظ کیفی چه جایگاهی دارند و آیا فقط در سطح استانی تعریف می‌شوند؟

من در پاسخ به این سوال توجه شما را به موفقیت‌های مستند «تفنگ برادرم» و «احتضار» و «شهید بابایی» و ده‌ها مستند و کار نمایشی دیگر جلب می‌کنم که در جشنواره‌های سینماحقیقت و جشنواره عمار و جشنواره فیلم فجر تندیس بهترین‌ها را دریافت کرده‌اند درحالی که در جشنواره فجر تنها یک فیلم مستند برگزیده می‌شود لذا می‌خواهم تاکید کنم منتقدین و کارشناسان کار‌های استانی را در تراز یک کار شهرستانی و محلی نمی‌بینند بلکه به‌لحاظ کیفیت این آثار به‌لحاظ ساختار، کیفیت، خلاقیت، انتخاب موضوع و شجاعت به نزدیکی به موضوع همواره جایزه می‌گیرند.

دفاع‌پرس: درباره بودجه این آثار هم توضیح بفرمایید؛ هزینه ساخت در استان‌ها چقدر با مرکز تفاوت دارد؟

ما در سریال «زیباشهر» یا فصل دوم آن که «جرز و مد» است عدد اندکی هزینه کرده‌ایم که یک‌دهم بودجه سریال‌های اجتماعی تهران نیست. ما، چون برای تولید این آثار از بودجه کمتری استفاده می‌کنیم به این معنی نیست که کارمان ضعیف است بلکه تلاش می‌کنیم از منابع موجود بهترین استفاده را داشته باشیم، ولی قبول دارم در پروژه به‌لحاظ بازیگران و تیم پشت دوربین و کارگردان و نویسنده پایین‌تر از تولیدات شبکه‌های ملی هستیم، اما کاری که روی آنتن می‌رود استاندارد‌های لازم برای پخش از شبکه‌های سراسری را داشته است.

«دخترم نرگس» یک سریال اجتماعی مربوط به سیمای آذربایجان غربی بود. این سریال رتبه پربیننده‌ترین سریال تابستان سال ۹۹ را کسب کرد. یعنی اینکه مخاطب نیز با سریال استانی همراهی کرده است.

ما در تولید خلاقیت را جایگزین منابع مالی می‌کنیم که در بین نخبگان و مردم این کار‌ها دیده می‌شود. کار «بانوی سردار» که از شبکه سه پخش شد در مرکز چهارمحال و بختیاری به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی تولید شد.

ما امسال در استان‌ها ۲۸ سریال نوروزی در شبکه‌ها تولید و پخش کردیم که به موضوعات اجتماعی، گردشگری و معرفی ظرفیت‌های استانی و طنز می‌پرداخت. تولیداتی هم داریم که از ابتدا برای پخش از شبکه‌های ملی طراحی می‌شود. با این وجود تولید این آثار به‌اندازه شبکه‌های ملی بودجه و منابع دریافت نمی‌کنند. سریال «سنجرخان» یک کار در حد الف ویژه است که با منابع کمتری از سریال‌های ملی و با بودجه متداول کار‌های الف تولید شده است.

۳۵ درصد آنتن در شبکه‌های استانی تولیدی است

دفاع‌پرس: چه حجمی از آنتن شبکه‌های استانی را تولیدات استان‌ها تامین می‌کند؟

به‌طور میانگین بیش از ۳۵ درصد آنتن ما در شبکه‌های استانی تولیدی است؛ این تولیدی‌ها شامل همه‌نوع برنامه‌ی تولیدی شامل برنامه‌های خانواده، کودک و نوجوان، فیلم و سریال و ترکیبی است، البته این حجم فقط مربوط به پخش اول است و با احتساب باز پخش بخشی از برنامه‌ها حدود ۵۰ درصد آنتن با تولیدات استانی پر می‌شود.

دفاع‌پرس: روند تولید در استان‌ها که با هزینه‌های کم صورت می‌گیرد می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای تولیدات ملی درنظر گرفته شود و با مشارکت مرکز می‌توان کار‌های ویژه‌ها را با استفاده از ظرفیت‌ها استان‌ها کلید زد.

بله همین طور است؛ خوشبختانه مدیران سازمان صداوسیما با ظرفیت‌ها و چگونگی فرآیند تولید در استان‌ها بخوبی آشنا هستند و در مواردی الگوی تولید در استان‌ها را مورد تایید قرار دادند. با این وجود بدلیل آنکه نیاز آنتن خیلی گسترده است اگر قرار بر حضور بیشتر تولیدات استانی در شبکه‌های ملی باشد باید سازوکار حمایت از تولیدات هم متناسب با شرایط مورد نظر شود.

تولید ۲۰۰ مستند از شهدای مدافع حرم

البته واقفیم موفقیت‌های برنامه سازان و هنرمندان استان‌ها بخاطر انگیزه بالا، سخت کوشی، کم توقعی وظرفیت‌های انسانی و فرهنگی است و می‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطبین در سراسر کشور در موضوعات انقلاب و دفاع مقدس پاسخگو باشد.

ما طی این سال‌ها نزدیک به ۲۰۰ مستند از شهدای مدافع حرم تولید کرده‌ایم که نزدیک به ۱۳۴ مستند آن در یک روز رونمایی شد؛ این کار در شرایطی صورت گرفت که اجازه ورود برای تولید مستند برای مدافعان حرم نمی‌دادند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما