شناسهٔ خبر: 54752118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

حمایت سازمان ملل از گزارش کمیساریای حقوق بشر درباره ترور خبرنگار فلسطینی

سخنگوی سازمان ملل از گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان درباره ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره گزراش کمیساریای عالی حقوق بشر درباره ترور خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست گفت: ما کاملا از گزارش همکاران حقوق بشری خود حمایت می کنیم.

 

وی تصریح کرد: مسولیت پذیری و انجام تحقیقات واقعی جنایی اهمیت دارد و این همچنان موضع ما است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: تنها راه مسوول پذیر کردن، انجام تحقیقات است و انجام تحقیقات از سوی طرف های مربوطه اهمیت دارد.

 کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه تایید کرد که «شیرین ابوعاقله» خبرنگار و روزنامه نگار فلسطینی در ۲۱ اردیبهشت گذشته با تیراندازی نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده است.

به گزارش ایرنا از فرانس ۲۴، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که ابوعاقله هنگام پوشش خبری حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری بر اثر شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شد.

پیش از این نیز چند رسانه و نشریه آمریکایی از جمله واشنگتن پست، سی ان ان و نیویورک تایمز با افشای اسنادی اسرائیل را عامل و مسئول کشته شدن ابوعاقله معرفی و اعلام کردند که این خبرنگار فلسطینی - آمریکایی با شلیک نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده است و روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت نیز امروز جمعه اعلام کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تحقیقاتی را با محوریت مسئولیت اسرائیل در قتل شیرین ابوعاقله منتشر خواهد کرد.

کشته شدن ابوعاقله ۵۱ ساله با شهروندی دوگانه فلسطینی - آمریکایی که به مدت ۲۰ سال، گزارشگری درگیری ها و رویدادهای سرزمین های اشغالی و بخصوص کرانه باختری را بر عهده داشته، آتش خشم و اعتراض جهانی را برانگیخت.

شبکه الجزیره قطر ۲۶ خردادماه جزییاتی از ترور ابوعاقله خبرنگار فلسطینی این شبکه توسط صهیونیست‌ها منتشر کرده است.

براساس این گزارش گلوله استفاده شده برای ترور ابوعاقله از نوعی بوده که از سپر رد می شده و آن را می‌شکافته است. گلوله با کالیبر ۵.۵۶ میلیمتر بوده که توسط نیروهای اشغالگر صهیونیست مورد استفاده قرار گرفته است.

برپایه تحقیق الجزیره این گلوله از سلاح ام ۴ شلیک شده است.

خبرنگار شبکه الجزیره قطر، ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری هنگام پوشش خبری در پی یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری اشغالی توسط نیروهای مسلح اسرائیل هدف گلوله قرار گرفت. وی کلاه و جلیقه‌ای به سر داشت که به وضوح او را به عنوان یک روزنامه نگار معرفی می‌کرد.

ابو عاقله که از سال ۱۹۹۷ با این الجزیره کار می‌کرد، حین پوشش خبری عملیات یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین با گلوله‌های جنگی و واقعی نظامیان صهیونیست به سمت وی شهید شد.

بسیاری از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به کشته شدن ابوعاقله، با محکوم کردن این جنایت صهیونیست‌ها، خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال این وحشیگری و انجام تحقیقات در این باره شده‌اند اما رژیم صهیونیستی تحقیقات درباره جنایت قتل  ابوعاقله را لغو و اعلام کرد که هیچ قصدی برای گشودن پرونده تحقیقات درباره کشته شدن این روزنامه نگار ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما