شناسهٔ خبر: 54750836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عامل مهم ابتلا به زوال عقل را بشناسید

محققان طی یک بررسی 30 ساله موفق به شناسایی نقش یک عامل مهم در ابتلا به بیماری زوال عقل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، چاق بودن در کودکی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالا افزایش دهد.

مطالعه بر اساس تست‌های تناسب اندام حدود ۱۲۰۰ کودک استرالیایی انجام شده است؛ توانایی‌های شناختی آنها پس از سه دهه در بزرگسالی مورد آزمایش قرار گرفت و درنهایت مشخص شد که بزرگسالانی که در دوره کودکی تناسب اندام داشتند در آزمون‌های ذهنی بهتر عملکرد کردند.

دانشمندان می‌گویند این بهبود توانایی شناختی می‌تواند از آنها در برابر زوال عقل محافظت کند؛ تحقیقات به خوبی نشان داده که کودکان دارای اضافه وزن ممکن است در سنین بالا بیشتر مستعد ابتلا به زوال عقل باشند.

کارشناسان می‌گویند، کودکان فعال‌تر در میانسالی توانایی‌های شناختی بهتری دارند و این می‌تواند از آنها در برابر زوال عقل محافظت کند. نرخ چاقی کودکان در چند دهه گذشته افزایش یافته است، به طوری که یک سوم نوجوانان در زمان شروع دبیرستان چاق هستند. این افزایش که در بزرگسالان نیز دیده می‌شود به دلیل رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک عنوان شده است.

بررسی‌های متعدد نشان داده، پیروی از سبک زندگی سالم در کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل موثر است.

انجمن آلزایمر گزارش می‌دهد که امروزه بیش از ۹۰۰ هزار نفر در انگلیس دچار زوال عقل هستند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این رقم به ۱.۵ میلیون افزایش یابد.

منبع: فارس

نظر شما