شناسهٔ خبر: 54749013 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آلمان:

روسیه از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان، روسیه را به استفاده از «گرسنگی به عنوان سلاح جنگی» و «گروگان گرفتن کل جهان» پیش از گردهمایی روز جمعه در برلین متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، « آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا هم از جمله کسانی است که در کنفرانس مربوط به «بحران غذایی قریب‌الوقوع ناشی از جنگ در اوکراین » شرکت کرده است.

بائربوک به خبرنگاران در برلین گفت که این رویداد با عنوان «اتحاد برای امنیت غذایی جهانی» به کمبود عرضه ناشی از جنگ می‌پردازد، در حالی که هدف آن «تثبیت منابع غذایی در سراسر جهان» است. وزیر خارجه آلمان افزود این کنفرانس به سرعت آغاز شد و ۵۰ هیأت و ۴۰ وزیر از سراسر جهان در آن شرکت خواهند کرد.

او درباره کنفرانس امنیت غذایی گفت که اولویت اصلی، ایجاد مسیرهای حمل و نقل قابل اطمینان است تا غلات از اوکراین صادر شود و افزود: هرکسی که در کنفرانس بحران گرسنگی شرکت نمی‌کند باید از خود بپرسد که چگونه می‌تواند کمک کند.

علی‌رغم تاکید روسیه مبنی بر مقصر بودن اوکراین در ماجرای عدم صادرات غلات از این کشور و اعلام آمادگی مسکو برای کمک به فعالیت مجدد بنادر اوکراینی، مقام‌های غربی روسیه را متهم اصلی این بحران نشان می‌دهند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً با اتهام‌زنی به روسیه مدعی شد: ما از روسیه می‌خواهیم که محاصره بنادر (اوکراین) را پایان دهد. غیرقابل تصور است، نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شود در حالی که در بقیه جهان مردم از گرسنگی رنج می‌برند. این یک جنایت جنگی واقعی است، بنابراین نمی‌توانم تصور کنم که این جنایت بیشتر طول بکشد.

روسیه از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تامین می‌کنند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

کنفرانس برلین در حالی برگزار می‌شود که سران کشورهای گروه هفت قرار است بین ۲۶ و ۲۸ ژوئن (پنجم تا هفتم تیرماه) در تفرجگاهی در منطقه آلپ باواریا دیدار کنند. انتظار می‌رود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه (۲۷ ژوئن) از طریق ویدیویی درباره کمک‌های مالی به اوکراین با سران گروه هفت گفت‌وگو کند.

نظر شما