شناسهٔ خبر: 54748983 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» لبنان در گفتگو با مهر:

«تل‌آویو» حق استخراج نفت از مناطق مورد مناقشه با لبنان را ندارد

رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به تشریح موضع حزب الله درباره پرونده ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی پرداخت و مقاومت را حامی و پشتیبان حقوق لبنان دانست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در پی ورود یک کشتی رژیم صهیونیستی به میدان گازی مورد مناقشه با لبنان و احتمالات وقوع تنش بین بیروت-تل‌آویو، نگرانی‌ها از درگیری‌ها افزایش یافت. سازمان ملل متحد در واکنش به این وضعیت، خواستار مذاکرات دو طرف برای حل اختلافات شد؛ بعد از آن بود که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد یکی از سیاستمداران خود را به بیروت اعزام خواهد کرد تا مذاکرات بین دو طرف را با هدف رفع اختلاف پی‌گیری کند.

سرانجام بعد از بیش از یک هفته انتظار، «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور انرژی به بیروت آمد و در سفر دو روزه خود در گفتگو با مقامات لبنانی، اولویت‌ها و اهداف خود را نشان داد. او به‌ عنوان میانجی‌گر قرار بود در این دو روز، درباره اکتشاف و استخراج گاز در میدان گازی مورد مناقشه کاریش با طرف‌ها گفت‌وگو کرده و مسئله عبور کشتی اسرائیلی از خط ۲۹ دریایی لبنان را پی‌گیری نماید. سفر دو روزه فرستاده آمریکا در امور انرژی نشان داد که اهداف تل‌آویو و واشنگتن در معامله با مقامات لبنان و ایجاد تفرقه بین آنان درخصوص پرونده اختلاف گازی شکست خورده‌اند.

تاکید مقامات دولت و مجلس لبنان بر محکوم بودن اقدامات رژیم صهیونیستی برای استخراج گاز و تجاوز خطرناک‌شان به حقوق لبنان به پشتوانه حمایت مردم و قدرت مقاومت بود؛ دو مولفه‌ی تاثیرگذاری که اگر نبودند، موضع لبنان تا این حد قوی نبود. مردم لبنان با برگزاری تظاهراتی در مرز فلسطین اشغالی بر حفاظت از ثروت و منابع ملی کشورشان تأکید کردند؛ آن‌ها در پلاکارهای خود نوشتند که خط ۲۹دریایی، خط قرمز است.

ورده سعد خبرنگار خبرگزاری مهر در گفتگویی با محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان درباره موضوع ترسیم مرز دریایی و نیز روند تحولات مربوط به تشکیل دولت جدید نظر وی را جویا شده است که در زیر می آید؛

*با توجه به تعیین موعد رایزنی الزام آور در روز پنجشنبه، ارزیابی شما از آینده روند سیاسی چگونه است؟ آیا حزب الله درباره معرفی نامزد نخست وزیری لبنان، به تصمیم قطعی رسیده است؟

مرحله سیاسی آتی مرحله ای است که گروههای سیاسی پس از انتخابات پارلمانی لبنان در راستای تحکیم و تثبیت اوضاع خود گام بر می دارند. مرحله آتی با توجه به روند تحولات اوضاع منطقه و نیز رویدادهای جهانی با پیچیدگی هایی همراه است. ویژگی بارز مرحله آتی؛ پیچیدگی آن است زیرا رویارویی با تسلط و هیمنه آمریکا، رویارویی داخلی، منطقه ای و بین المللی است. نیروهای مقابله کننده با دشمن باید روی نقاط ضعف آن متمرکز شوند و آن را به چالش بکشند. تحقق این موضوع، پایداری و هوشیاری در قبال تحرکات دشمن و توجه به اصل غافلگیری دشمن، را می طلبد. اوضاع داخلی و روند معرفی نخست وزیر نباید به گونه ای باشد که در مسیر مقابله با دشمن خللی ایجاد کند و به عبارت دیگر باید عامل تقویت کننده در مقابله با پروژه هیمنه بر لبنان باشد.

*درباره روند ترسیم مرز دریایی موضع حزب الله لبنان چیست؟

ما روند کنونی تحولات مربوط به ترسیم مرز دریایی را دنبال می کنیم. استخراج گاز از سوی دشمن صهیونیست از منطقه مورد مناقشه، محکوم و کاملاً مردود است. بحث ترسیم مرزی مسئولیت دولت لبنان است که باید در راستای پاسداری از حق لبنان حرکت کند و از وجبی از خاک و حاکمیت آبی لبنان چشم پوشی نکند. دولت باید بر حق لبنان اصرار کند. به طور حتم دشمن به راحتی زیر بار نمی رود و از این رو مقاومت خود را حامی و مدافع حاکمیت لبنان می داند و موضع آن در راستای تقویت موضع رسمی و ملی لبنان است.

*در سایه افزایش زمزمه ها درباره اینکه جرقه های جنگ آتی از برخورد نفتی با دشمن شروع می شود و به کل منطقه سرایت خواهد کرد، دیدگاه حزب الله در این زمینه چیست؟

الهام بخش ما در جریان مقاومت مان، این فرمایش امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) است که می فرمایند: «به دنبال جنگ نباشید اما برای آن آماده باشید».

معمولاً این دشمن است که آغازگر جنگ است و مقاومت در راستای دفاع از خود و کشور گام بر می دارد. ارزیابی ما این است که دشمن صهیونیست هم اکنون در راستای ورود به جنگ حرکت نمی‌کند بلکه به دنبال استفاده از فشاری است که آمریکا بر لبنان وارد می کند تا بتواند بر حداکثر میدان نفتی که می تواند، دست یابد. نظر ما این است لبنان با همبستگی ملی تمام عیار و معادله ارتش و ملت و مقاومت، به طور حتم توان تحمل این فشارها و مقابله با آن بدون تن دادن به این فشارها را دارد.

*با توجه به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله که در آن نقشه راه در این باره را ترسیم و تاکید کرد که تعلل در این باره جایز نیست، نظر شما چیست؟

تازمانی که دشمن صهیونیست دست به اقدام تجاوزکانه و تعدی نزده است و از استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه خودداری می کند، زمان به نفع لبنان است و به نفع رژیم صهیونیستی و حامی آن یعنی آمریکا نیست؛ اما زمانی که دشمن شروع به استخراج گاز بدون توجه به موضع لبنان کند در آن صورت دیگر تعلل جایز نیست.

*پس از اینکه حزب الله و متحدانش در زمینه انتخاب هیئت رئیسه مجلس موفق عمل کرد آیا این روند درباره معرفی نخست وزیر هم رخ خواهد داد؟

اتفاقی که یک بار رخ می دهد تا زمانی که اراده آن وجود داشته باشد و مصلحت ایجاب کند، می تواند هر بار تکرار شود. این به مجموعه وقایع و داده هایی بستگی دارد که به حزب الله اجازه می‌دهد که در راستای منافع کشور حرکت کند.

*درباره جشن چهل سالگی مقاومت چه نظری دارید؟

مقاومت در حالی وارد چهل سالگی خود می شود که با تکیه بر تجربه و پختگی ای که پیشتر به دست آورده است، همچنان دستاوردهای بیشتری را محقق می سازد. مقاومت امروز قادر است از قدرت بازدارندگی بالای خود در برابر دشمن استفاده کند. اندیشه مقاومت در بطن جامعه ریشه دوانیده است و معادلات را به طور کلی دستخوش تغییر کرده است.

نظر شما