شناسهٔ خبر: 54748972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واکنش امام جمعه شیراز به تجمع دهه نودی های شیراز

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به وقوع رفتاری هنجارشکنانه طی روزهای گذشته در این کلانشهر، لزوم شناخت دقیق منشاء مشکلات را متذکر شد و گفت : یک وجه این ماجرا فرهنگی است ... اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ایت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 3 تیر شیراز، در ادامه مباحث هفته‌های گذشته، به اهمیت موضوع معنویت و پرداختن به آن در ابعاد مختلف اشاره و اضافه کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد معنوی محسوب شود باید مراقبت از خود و اجتماع را انجام دهد که هر کدام از این مراقبت‌ها نکاتی دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در مراقبت اجتماعی هر گروهی نقشی دارد که باید آن را به درستی ایفا کند، اهمیت نقش آفرینی گروه‌های مختلف به ویژه بانوان در موضوع ترویج حجاب و عفاف را متذکر شد.

نماینده ولی فقیه در فارس، با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه تحریم، گفت: قرآن فرموده خود را از آتش جهنم حفظ کنید یعنی اگر رفتار خلاف اخلاق و عفتی در جامعه رخ می‌دهد، این نزدیک شدن به جهنم است که باید برای مراقبت اجتماعی کمک کرد تا این رفتار برطرف شود و یک دغدغه شخصی نیست بلکه شفقت و دلسوزی است.

امام جمعه شیراز با تاکید براین نکته که برای جلوگیری از تبدیل خطا به رفتار دائمی باید تلاش و کمک کرد، زیرا در این صورت، فرد جهنمی می‌شود، اضافه کرد: نگرانی دلسوزانه را باید واضح و برجسته به نسل جوان و نوجوان منتقل کرد، امر به معروف و نهی از منکر شفقت است نه جبارانه؛ امر به معروف از روی دلسوزی و نگرانی است و باید این دلسوزی به طرف مقابل بیان شود.

بیشتر بخوانید

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه مدیران اجتماعی که می‌خواهند بر پایه اصول اسلامی مدیریت کنند باید این موارد را مدنظر داشته باشند، افزود: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چهارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند، این واقعیتی است که در گوشه‌ای از شهر رخ داده اما دقت برای شناخت درست این واقعیت مستلزم چند نکته است‌.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برای این مسئله باید ابتدا بدانیم که مشکل چیست، گفت: چون اگر مشکل شناخته نشود نمی‌توان درمان مناسبی برایش در نظر گرفت؛ باید جهات مختلف این امر تفکیک شود تا بتوان به درستی آن را حل کرد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه امروز با یک جنگ ترکیبی درگیر هستیم، افزود: باید جهات مختلف را مورد توجه قرار دهیم چون در غیر اینصورت ممکن است با مسئله سنگینی روبه‌رو شویم؛ یک وجه این ماجرا فرهنگی است بر این اساس که عده‌ای از نوجوانان ما رفتار صحیح اجتماعی را نمی‌دانند که کار اخلاقی و تربیتی می‌طلبد و باید تدبیری اندیشه شود.

وی با بیان جهت دیگر این ماجرا افزود: ممکن است مسئله سیاسی در بین باشد البته بر اینکه دشمن بر جنگ نرم کار می‌کنند تردیدی نیست اما اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد.

امام جمعه شیراز گفت: برخی از کسانی که مسئولیت اداری داشتند باید جواب بدهند و فراخوانده شدند اما اینکه با نوجوانان چنین و چنان رفتار شده؛ درست نیست. یک قسمت کار وظیفه همگانی و همه مردم است که تکلیف شهروندی محسوب می‌شود و مردم مخالفت خود را در مقابل هر خلاف شرعی در هر سطحی باشد اعلام می‌کنند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دیگر دستگاه‌ها نیز وظیفه خود را دارند، عنوان کرد: نهادهای تربیتی ما باید نقش قوی‌تری ایفا کنند؛ البته این نیست که نمونه این خلاف‌ها به صفر می‌رسد اما یک نفر هم که هدایت شود، خوب است. نهادهای تربیتی باید آستین بالا بزنند و برای نوجوانان و جوانان برنامه‌های ارشادی و تربیتی داشته باشند.

او با بیان اینکه همه به ویژه خانواده‌ها نیز کمک کنند در انجام امور تربیتی، اضافه کرد: در این مسئله یک رویکرد ضد انقلاب نیز وجود دارد که از هر مسئله‌ای بر علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، سیاسیون در این مسئله تقوا را رعایت کنند و این را ابزاری برای ضربه زدن به یک گروه و جریان قراز ندهند چون تاثیر کار تربیتی کم می‌شود.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه برای حل مسئله باید همه پای کار باشند، خاطرنشان کرد که با کسانی که می‌خواهند یک مسئله اخلاقی و رفتاری را وسیله معاندت با نظام کنند، برخورد می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اهمیت رعایت تقوا در حوزه رسانه، به دستگاه قضایی توصیه کرد که نیز روی این مسائل نظارت جدی داشته باشند و ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب دستگاه قضا مسئولیت سنگین‌تری دارند، قاضی باید کار خود را انجام دهد و پس از داوری اگر خلاف را تشخیص داد باید حکم دهد و ما نیز باید حمایت کنیم.

نظر شما