شناسهٔ خبر: 54748490 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

حذف سهم‌آورده مددجویان بهزیستی در نهضت ملی مسکن+جزئیات

رئیس سازمان بهزیستی کشور از حذف سهم آورده‌ مددجویان در نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: بهره‌ تسهیلات بانکی موضوع این بخش، برای مددجویان بهزیستی از ۱۸ درصد به پنج درصد تبدیل می‌شود که اقدام بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن مددجویان در طرح نهضت ملی مسکن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی کشور، علی‌محمد قادری در نشست نمایندگان تشکل‌های افراد دارای معلولیت در مشهد، تشکل‌ها را بازوان بهزیستی برای خدمت به مددجویان دانست و اظهار کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که در حدود امکانات و مقدورات سازمان و در چهارچوب قوانین، به خواسته‌های افراد دارای معلولیت، پاسخ مناسب بدهیم.

وی ارکان توانمندسازی خانواده‌ها را مسکن، معیشت و اشتغال برشمرد و افزود: در این میان، اشتغال، مهم‌ترین حلقه این زنجیره است و پایه استقلال و توانمندی خانواده را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تسهیلاتی که در تبصره‌های قانون بودجه برای اشتغال مددجویان در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات اگر چه امکانات خوبی برای اشتغال در اختیار می‌گذارد اما برای پایداری اشتغال، در حال بررسی روش‌هایی هستیم که با مشارکت شتاب‌دهنده‌ها، این پایداری را محقق کنیم.

وی از ایجاد تعداد بالای معلولیت توسط تصادفات و سوانح رانندگی یاد و تصریح کرد: متأسفانه از اعتبارات حاصل از درآمد بیمه‌های شخص ثالث، هیچ سهمی به بهزیستی که بیشترین بار این معلولیت‌ها را به دوش می‌کشد داده نمی‌شود.

قادری با اشاره به مأموریت‌های مهم اورژانس اجتماعی در زمینه‌ی پیشگیری از بحران‌های فردی و خانوادگی، گفت: کارشناسان این بخش که مأموریت مهمی را بر عهده دارند از امنیت شغلی و حقوقی برخوردار نیستند که در حال چاره‌جویی مشکل هستیم.

وی درخصوص اعتبارات و سرانه ساماندهی معتادان متجاهر، گفت: اعتبارات و تعرفه این موارد در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر است و ما هم مشکلات را منتقل کرده‌ایم که هم سرانه کافی نیست و هم دیرهنگام تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: ما از نظر انسانی و وجدانی، مسئولیت داریم که با همین سطح سرانه، حداقل‌های ممکن برای مددجویان این مراکز را فراهم کنیم که امیدواریم این سرانه اصلاح شود و مشکلات مراکز که با تلاش بخش غیردولتی اداره می‌شوند کمتر شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم باید در نظر داشته باشیم که مراکزی که تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند با نگاه انسانی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی وارد جرگه خدمت شده‌اند و اگر نگاه صرفاً انتفاعی داشته باشند، این نگاه اشتباه است.

قادری با بیان تغییراتی در حوزه‌ی صدور مجوزهای مؤسسات و مراکز تحت نظارت، گفت: باید شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد داشته باشیم و مؤسساتی که با نگرش‌های جدید و به‌روز شده در حوزه نیازها و روش‌ها فعالیت کنند، را دعوت کنیم.

وی در ادامه به موضوع مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت: برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر در مسکن شهری ۲۰۰ میلیون و برای مسکن روستایی ۱۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بهزیستی اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از حذف سهم آورده مددجویان در نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: بهره تسهیلات بانکی موضوع این بخش، برای مددجویان بهزیستی از ۱۸ درصد به پنج درصد تبدیل می‌شود که اقدام بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن مددجویان در طرح نهضت ملی مسکن است.

وی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات همسران و مادران افراد دارای معلولیت و فداکاری‌های آنان، اظهار کرد: درنظر داریم برای این مادران و همسران که رنج و سختی زیادی را تحمل می‌کنند بیمه بازنشستگی برقرار کنیم که پس از ۱۰ سال بازنشسته شوند و مستمری بازنشستگی بگیرند.

قادری از نذر خدمت به عنوان یکی از راه‌های جلب مشارکت خیرین به سمت رفاه و معیشت مددجویان یاد کرد و گفت: باید نیکوکاران مؤمن با مشارکت در این بخش، نذورات خود را ادا کنند و خدمت داوطلبانه به مددجویان را به عنوان عهد با خدا در زندگی خود ثبت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با یادآوری تلاش‌های ورزشکاران معلول در بخش ورزش قهرمانی، گفت: این عزیزان سختی و تلاش زیادی دارند تا به مقامات بالای ورزشی می‌رسند و باید از آنها قدردانی و تجلیل شود که درنظر داریم با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین، از این عزیزان تجلیل کنیم.

وی همچنین تجلیل و تقدیر از نخبگان دارای معلولیت را جزو برنامه‌های بهزیستی برشمرد و گفت: تمام افراد رتبه‌دار نخبه در بخش‌های معارف دینی، علمی، ورزشی و هنری مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

قادری همچنین تهیه بانک اطلاعاتی جامع از مددجویان توانمند را در زمره برنامه‌های این نهاد دانست و افزود: باید «عصر نو» داشته باشیم که در قالب کانون ارزیابی استعدادها که در بهزیستی تشکیل شده، مددجویان موفق را به جامعه معرفی و توانمندی‌های آنان را ابزار ترغیب برای توسعه روحیه توانمندی در بین سایر مددجویان قرار دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان از بررسی اصلاح و بازنگری یارانه‌هایی که برای نگهداری از معلولین در مراکز و در منزل پرداخت می‌شود خبر داد و گفت: به نظر ما این یارانه برای خانواده باید بیشتر باشد که افراد دارای معلولیت در نزد خانواده‌هایشان نگهداری شوند.

نظر شما