شناسهٔ خبر: 54747961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

صفری: روسیه از ایران تقاضای مصالح ساختمانی کرده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران گفت: روسیه در مورد مصالح ساختمانی تقاضاهای زیادی دارد و در این زمینه لیستی را ارائه داده است.

به گزارش شفقنا، مهدی صفری در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه روسیه به تهران و اراده دو کشور برای گسترش تعاملات تجاری و بازرگانی با یکدیگر گفت: ما با روسیه در حوزه‌های تجارت، ترانزیت، انرژی و … همکاری‌های خوبی داریم. در بخش تجارت تلاش داریم که سقف روابط دو کشور در این حوزه را به 5 میلیارد دلار برسانیم، در مورد انرژی نیز در حوزه سوآپ نفت و گاز در حال همکاری با یکدیگر هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه در بخش ترانزیت نیز قرار است برای گسترش همکاری‌های دو کشور در این زمینه یک هیئت بلندپایه‌ای به روسیه سفر کند، افزود: در حال حاضر از طریق کریدور شمال – جنوب، کالاهایی از هند به سمت آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز ترانزیت شده و تلاش بر این است که حجم ترانزیت در این حوزه از ۱۵ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن در سالجاری ارتقا پیدا کند.

این دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه روسیه در مورد مصالح ساختمانی تقاضاهای زیادی دارد و در این زمینه لیستی را ارائه داده است، خاطرنشان کرد: انشاءالله قرار است تیمی به آنجا اعزام شود که در این ارتباط و موضوع صادرات این مصالح با مقامات روسیه رایزنی و گفتگو کند.

صفری همچنین به موضوع غلات نیز اشاره کرد و گفت: قرار است از اول ماه ژوئن سهمیه مشخص شده در مورد غلات برداشته شود. ما قراردادهای خوبی با روسیه در حوزه غلات بسته‌ایم و فکر می‌کنیم که سقف تعامل دو کشور در حوزه غلات از جمله گندم، جو و دانه‌های روغنی به 5 میلیون تن برسد.

وی همچنین در مورد سرنوشت وام 5 میلیارد دلاری که روسیه قرار بود به ایران برای توسعه نیروگاه‌ها ارائه دهد، گفت: این مربوط به سابق است، در دو مورد این موضوع اجرایی شده از جمله در حوزه راه‌آهن اینچه‌برون به گرمسار و همچنین نیروگاهی که در بندرعباس است، دو نیروگاه دیگر یکی در اهواز و یکی دیگر در منطقه دیگر در جهت تصویب در روسیه قرار دارد و در مورد مابقی هم‌ طرح‌هایی در این زمینه در حال معرفی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین در مورد راه‌آهن رشت – آستارا نیز گفت: در این زمینه قرار است کار دوجانبه و یا سه‌جانبه‌ای صورت بگیرد. قرار است آقای لاورف در سفر به آذربایجان با مقامات آذربایجانی برای همکاری در این طرح صحبت کند و اگر به نتیجه برسد به صورت سه‌جانبه پیگیری می‌شود و اگر آذربایجان تصمیم برای همکاری نداشته باشد طرح به صورت مشترک از سوی ایران و روسیه دنبال می‌شود.

صفری همچنین در مورد فازهای دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر که دچار مشکلات مالی بود و مسائل مرتبط با آن گفت: در سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران تصمیم بر این گرفته شد که در قالب صادراتی که ما به آنجا داریم و به صورت تهاتر بدهی که وجود دارد پرداخت شود.

نظر شما