شناسهٔ خبر: 54747389 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همدان مشکل زمین ندارد، ساخت مسکن را شروع کنید/ تکلیف راه و شهرسازی روشن شود

امام جمعه همدان با بیان اینکه دولت زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد و زیرساخت‌ها را برای مسکن آماده کند گفت: ۸۵ هزار هکتار زمین داریم که جزء انفال و اموال عمومی محسوب می‌شود و می‌توان برای حل مشکل از آن استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله بهشتی و بزرگداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: قدرت فکر، اراده، شناخت درست مسائل اجتماعی، شناخت درست مسائل سیاسی و مدیریت قوی این فرد مورد تأکید همه افرادی است که او را از نزدیک دیدند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی یک فعال سیاسی است که پیش از انقلاب و پس از آن فعالیت می‌کرد و هرگز از اخلاق عدول نکرد افزود: اگر عرصه سیاست‌ورزی از اخلاق تهی شود، حاکمیت دینی شکل نخواهد کرد چراکه لوازم اخلاقی جزء لاینفک تحقق حکومت دینی است و التزام به ارزش‌های اخلاقی لازمه مسئولان در نظام اسلامی است.

عرصه سیاست‌ورزی نباید از اخلاق جدا شود

 امام جمعه همدان با اشاره به اینکه قدرت‌طلبی، قانون‌گریزی، منفعت‌طلبی، فساد اقتصادی و سیاه‌نمایی وقتی رخ می‌دهد که عرصه سیاست‌ورزی از اخلاق جدا می‌شود تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی، مردم و مسئولان نیاز داریم توجه بیشتری به زیست اخلاقی داشته باشیم به ویژه مسئولانی که در فضای لغزنده قدرت قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: مسئول در نظام اسلامی حتما باید به اخلاق توجه کند در غیر این صورت هم خود به زمین می‌خورد و هم دیگران را به زمین می‌زند چراکه فضای مسئولیت‌پذیری بسیار سخت است.

شعبانی با اشاره به اینکه عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با فساد نسبتاً قابل قبول است خاطرنشان کرد: قوه قضاییه می‌داند هرچقدر با قاطعیت با مفسدان و فساد به ویژه در حوزه اقتصادی برخورد کند، مورد حمایت بیشتر مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر قوه قضاییه حدود الهی را با قوت و قدرت اجرا کند، شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود گفت: امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر به قضات توصیه‌های اخلاقی دارد که خسته نشوند، عصبانی نشوند و اگر اشتباه کردند بررسی بیشتری کنند.

مساجد طرح مصلحین را جدی بگیرند

امام جمعه همدان ادامه داد: طبیعتا وقتی پرونده‌های قضایی زیاد شود، فرصت رسیدگی کمتر می‌شود البته هر چه بتوانیم اختلافات را به مانند رسمی که از گذشته در جامعه ما وجود داشته با حضور علما و بزرگان برطرف کنیم به نفع همگان خواهد بود.

وی با ابراز خرسندی از اثرات مثبت طرح مصلحین در مساجد اظهار کرد: اگر بین زن و شوهر اختلافی پیش آمد، دو نفر حکم انتخاب شود و مشکل را به جای ارجاع به دادگستری توسط بزرگان برطرف کنند تا از مشکلات و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن جلوگیری شود.

شعبانی افزود: اگر حکمین در محلات و خانواده‌ها راه بیفتد، ارجاع به دادگاه‌ها کمتر خواهد شد و این مسأله به بررسی بیشتر پرونده‌ها توسط قاضی کمک می‌کند؛ حضرت علی(ع) هم تأکید کردند که برای پرونده به تحقیق اندک بسنده نکنید.

وی با اشاره به اینکه لازمه تحقق این مسأله استقبال مردم از این سنت‌های حسنه است تصریح کرد: مساجد طرح مصلحین را جدی بگیرند و مردم همکاری کنند و مشکلات را رفع کنند.

امام جمعه همدان در ادامه به مسأله مسکن اشاره کرد و گفت: وضعیت راه و شهرسازی همدان باید مشخص شود و وزارتخانه هرچه سریعتر تصمیم گرفته و تعیین تکلیف کند ما قصد دخالت نداریم اما نباید استان بلاتکلیف بماند.

وی با بیان اینکه موفقیت دولت در طرح مسکن ملی توجه به تجربیات گذشته به ویژه مسکن مهر است اظهار کرد: یکی از راه‌های موفقیت در این حوزه مردمی شدن این صنعت است و ساخت منزل را به خود مردم واگذار کنند.

شعبانی با تأکید بر اینکه در همدان مشکل کمبود زمین نداریم افزود: ۸۵ هزار هکتار زمین داریم که جزء انفال و اموال عمومی محسوب می‌شود و می‌توان برای حل مشکل مردم از آن استفاده کرد.

وی با اشاره  به اینکه بنا به فرموده  حضرت علی(ع) جامعه‌ای که آب و خاک دارد و گرسنه است، خداوند رحمت خود را از آن جامعه دریغ می‌کند تصریح کرد: از برخی بازاریان که دنبال سوء استفاده هستند می‌خواهیم احتکار نکنند و کالا را در اختیار مردم قرار دهد، دولت هم زمین را به رایگان در اختیار مردم قرار دهد و زیرساخت‌ها را آماده کند.

برای ساخت مسکن ملی هم باید به سبک معماری اسلامی و ایرانی توجه شود

امام جمعه همدان ادامه داد:  اگر زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، مشکل قطعاً رفع می‌شود، ما در همین شهر همدان فراوان زمین داریم که قابلیت تبدیل شدن به منطقه مسکونی را دارد و جزء انفال است و باید در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه البته دخالت در انفال باید با اذن دولت اسلامی باشد خاطرنشان کرد: مسأله بعدی معماری ایرانی اسلامی است که با توجه به انبوه‌سازی‌های انجام شده در دولت‌های گذشته مشکلات اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی ایجاد شده و زندگی برای مردم بسیار سخت است.

شعبانی گفت: برای ساخت مسکن ملی هم باید به سبک معماری اسلامی و ایرانی توجه شود و نباید به سمت الگوهای غربی رفت.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به دهه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سیاست جدید دولت در توسعه روابط با کشورهای همسایه نویدبخش رونق اقتصادی و آینده روشن است و امیدواریم پیش بینی دولت مبنی بر رشد هشت درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ محقق شود.

امام جمعه همدان در پایان سخنانش با مردم زلزله زده افغانستان ابراز همدردی کرد و این فاجعه را به آنها تسلیت گفت.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

نظر شما