شناسهٔ خبر: 54742283 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگوی همشهری آنلاین با متخصصان تغذیه مطرح شد

راه‌هایی برای رها شدن از نفخ و مشکلات مصرف حبوبات | سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟

حبوبات از مغذی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌های جهانند که مصرف روزمره آنها مقادیر قابل توجهی از نیاز بدن به ریزمغذی‌ها را تامین خواهد کرد. با این حال، پخت آنها نکاتی دارد که باعث رفع نفخ و اصلاح مزاج آنها می‌شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: حبوبات محصولاتی ارزان و سالم هستند که آماده‌سازی‌ آنها راحت است و یک منبع عالی برای دریافت فیبر و پروتئین گیاهی به شمار می‌آیند؛ این دانه‌ها هزاران سال است کشت می‌شوند و سازمان usda  آنها را حاوی مقادیر مناسبی از روی، مس، منگنز، سلنیوم و ویتامین‌های B۱، B۶، E و K می‌داند.

لوبیا چیتی با تنها ۲۴۵ کالری در هر فنجان (۱۷۱ گرم)، یکی از مغذی‌ترین غذاهای موجود در جهان است. سایر دانه‌ها هم تقریبا همین‌طور چشمگیر هستند و برای گیاهخواران به عنوان یک منبع خوب پروتئین در نظر گرفته می‌شوند با این حال ممکن است برخی افراد با نفخ و سنگینی این خوراکی‌ها مشکل داشته باشند.

در دیدگاه سنتی، برخی از غذاها سرد و برخی گرم، برخی خشک و بعضی تر دسته‌بندی می‌شوند، به این معنا که غذاها دارای طبیعتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه گفت: «غذاهای گرم و تر را مولد خون صالح و امتداد سلامتی فرد می‌دانیم، و مداومت به غذاهای خشک مثل گوشت شتر با سلامتی مغایرت دارد.»

دکتر اختری توضیح داد به آرامی پخته شدن، اضافه شدن کمی زردچوبه و زعفران در کنار اضافه شدن پیاز، از رطوبت و سردی غذاها کم و طبیعت خوراک را به اعتدال نزدیک می‌کند. دکتر دیوید فریدمن هم توصیه می‌کند که با اضافه کردن ادویه‌هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و یا رازیانه نفخ حبوبات را خنثی کنید. این ادویه‌ها حبوبات را قابل هضم‌تر می‌کنند و شما را هم به دردسر نمی‌اندازند.

راه‌هایی برای رها شدن از نفخ و مشکلات مصرف حبوبات | سالم‌ترین خوراک جهان را چگونه مصرف کنیم؟

نخود مزاجی گرم دارد و از قدیم در غذاهایی مانند نخوداب، آبگوشت و بسیاری از خوراک‌ها سنتی ایرانی جایگاه داشته است. نخود یکی از نفاخ‌ترین‌هاست و اگر نفخ می‌کنید و روده و معده ضعیفی دارید در مصرف آن احتیاط کنید. دکتر اختری گفت: «خوب است برای افرادی که نفخ می‌کنند از جوانه نخود استفاده شود و تا نوک زد بپزیدش! سرشار از ریزمغذی‌های ارزنده است.»

در خصوص عدس هم حرف‌هایی زده می‌شود اما مزاج آن کاملا قابل اصلاح است، به این ترتیب که وقتی شما عدس پلو را با کشمش می‌پزید یا در عدسی کمی جو و گلپر می‌ریزید، یک خوراک مغذی و متعادل دارید.

ماش و لوبیا چشم بلبلی هم خواص بی‌شماری دارند در پخته شدن همراه برنج قهوه‌ای و در انواع خوراک‌ها انتخاب درستی هستند.

انواع لوبیا هم اگر خوب بپزد و با کمی زیره سبز اصلاح شود، مشکل‌ساز نخواهند شد؛ این استاد دانشگاه تاکید کرد: «البته اگر نقرس دارید از مصرف لوبیا بپرهیزید.»

دکتر فریدمن تاکید کرد که لوبیا سیاه، نخود و لوبیا قرمز در میان انواع حبوبات ارزش غذایی چشمگیرتری دارند؛ پس دست به کار شوید و حبوبات را در خوراک روزمره خود جای دهید؛ کافی است خیسانده شوند، برخی جوانه بزنند، برخی با کشمش و برخی با ادویه طبخ شوند. به خاطر داشته باشید که تنوع غذایی از اصول حفظ سلامتی است و حبوبات سلامت‌ترین غذاها هستند.

نظر شما