شناسهٔ خبر: 54728751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مثلث شوم ایران‌هراسی | نقش ضلع سوم این مثلث؛ پشت‌پرده هراس چیست؟ | آنچه ایران به آژانس اطلاع نداده است....

علاوه ‌بر آمریکا، مقام‌های رژیم صهیونیستی هم در روزهای اخیر با شدت بخشیدن به رجزخوانی‌های خود، می‌کوشند نقش خود را در سناریوی ایران‌هراسی به‌خوبی ایفا کنند. وزیر جنگ اسرائیل اخیرا با استفاده از حربه ناکارآمد «قصد ایران برای هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی» ادعا کرد که درصورت چنین اقدامی، این رژیم در زمان و مکان انتخابی خود پاسخی قاطع خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، پس ‌از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی که ازسوی آمریکا و تروئیکای اروپایی تدوین شده بود، رویکرد «ایران‌هراسی» به‌صورت پیگیرانه‌ای ازسوی طرف‌های غربی دنبال شده ‌است؛ رویکردی که ازسوی ۳ ضلع آمریکایی - صهیونیستی، اتحادیه اروپا و آژانس هدایت می‌شود و به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر وارد فاز تازه‌ای شده ‌است. به‌گزارش همشهری، آمریکایی‌ها به سیاق سابق، در روزهای اخیر نیز تلاش کردند با استفاده از حربه ناکارآمد «مقصرنمایی ایران»، ابتکارات مذاکراتی کشورمان را نادیده گرفته و ایران را به طرح خواسته‌های فرابرجامی متهم کنند؛ ادعایی که با واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه نیز مواجه شد و سعید خطیب‌زاده تأکید کرد که اتفاقا «فرابرجامی» اصطلاحی است که برازنده مطالبات و کارشکنی‌های واشنگتن در برابر پیشبرد گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین است.

رجزخوانی‌های تکراری

علاوه ‌بر آمریکا، مقام‌های رژیم صهیونیستی هم در روزهای اخیر با شدت بخشیدن به رجزخوانی‌های خود، می‌کوشند نقش خود را در سناریوی ایران‌هراسی به‌خوبی ایفا کنند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا با استفاده از حربه ناکارآمد «قصد ایران برای هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی» ادعا کرد که درصورت انجام شدن چنین اقدامی، این رژیم در زمان و مکان انتخابی خود پاسخی قاطع خواهد داد. بنی گانتس که در جلسه کنست سخن می‌گفت، با بیان اینکه این رژیم درحال تشکیل یک «ائتلاف دفاع هوایی در خاورمیانه» به رهبری آمریکاست، گفت که به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار داده درصورت حمله به اسرائیلی‌ها ازسوی ایران در ترکیه، «پاسخی قاطعانه» بدهند.

وی با طرح برخی ادعاها درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که «خودداری ایران از همکاری با آژانس ثابت می‌کند که نمی‌تواند شریکی برای یک توافق هسته‌ای جدید باشد که آن را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دور می‌کند. تمام جهان، تحت رهبری آمریکا، دوست ما، باید فشار اقتصادی و حتی نظامی بر ایران اعمال کنند.»
چنین اظهاراتی از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی در شرایطی است که آنها در یکی، ‌دو هفته اخیر به‌دفعات مدعی شدند: «شهروندان اسرائیلی در ترکیه در معرض تهدید جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند» و از آنان خواسته‌اند این کشور را ترک کنند؛ موضوعی که پیش‌از این با واکنش مقام‌های ایرانی نیز مواجه شده و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران دراین باره گفته بود که «مقام‌های رژیم صهیونیستی در رختخواب‌های خود نگران باشند و جای دیگر نگران نباشند.»

ادامه تحرکات ضدایرانی آژانس

از سوی دیگر و در راستای عملیات روانی علیه جمهوری‌اسلامی، به‌نظر می‌رسد آژانس هم همچنان به نقش‌آفرینی خود در این زمینه ادامه می‌دهد؛ برهمین اساس هم بود که خبرگزاری رویترز دیروز مدعی شد که این نهاد بین‌المللی در گزارشی اعلام کرده ‌است ایران در حال آماده‌سازی برای تزریق گاز uf۶ (اورانیوم هگزافلورید) به سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات فردو است.

در این گزارش ادعا شده که «ایران روز دوشنبه به آژانس اطلاع داد که غیرفعال‌سازی این آبشار، روندی که جلوتر از غنی‌سازی است و شامل تزریق گاز uf۶ به این دستگاه‌هاست، از روز یکشنبه آغاز شده ‌است.»
رویترز همچنین مدعی شد: «ایران به آژانس اطلاع نداده است که این آبشار پس ‌از غیرفعال‌سازی تا چه درصد خلوصی غنی‌سازی را آغاز خواهد کرد. ایران پیش‌تر به آژانس اطلاع داده بود که ۲ آبشار ir۶ می‌توانند از ۵ تا ۲۰درصد خلوص غنی‌سازی کنند.»

این خبرگزاری مدعی است در بخشی از گزارش محرمانه آژانس آمده: «آژانس هنوز هیچ‌ توضیحی ازسوی ایران درباره اینکه ایران قرار است پس از غیرفعال‌سازی آبشار یادشده، کدام روش را برای تولید [اورانیوم غنی‌شده] به‌کار ببندد، دریافت نکرده ‌است.»

اتحادیه اروپا؛ ضلع سوم

در این میان به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا، به‌عنوان ضلع دیگری از راهبرد ایران‌هراسی طرف‌های غربی، به نقش‌آفرینی خود در این زمینه شدت بخشیده ‌است. بر این اساس برخی مقام‌های این اتحادیه بدون توجه به کارشکنی‌های آمریکا، باید به ایران هشدار دهند که فرصت برای دستیابی به توافق در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین در حال از دست رفتن است.

این موضوع درحالی‌است که همه طرف‌ها اذعان دارند که با آغاز دور هفتم گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، جمهوری‌اسلامی با ابتکارات تازه‌ای قدم به مذاکرات گذاشته و تلاش کرده با ارائه پیشنهادهای سازنده، به بن‌بست‌شکنی از گفت‌وگوها بپردازد. آخرین نمونه از چنین ابتکاراتی نیز پیشنهاد ایران به طرف‌های غربی پیش‌از صدور قطعنامه در نشست اخیر شورای‌حکام آژانس بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد طرف‌های غربی برخلاف ادعاهای خود، اراده‌ای برای حصول توافق مثبت در وین ندارند و تنها راهبرد امتیازگیری از ایران را پیگیری می‌کنند.

ازسوی دیگر اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تصویب سند همکاری راهبردی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس که در آن برخی ادعاهای واهی علیه جمهوری‌اسلامی مطرح شده‌است، گام خصمانه دیگری ازسوی این اتحادیه به‌حساب می‌آید که از طراحی پروژه جدیدی در راستای پیشبرد راهبرد ایران‌هراسی حکایت دارد.

در بیانیه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی به‌عنوان «منبع مهم بی‌ثباتی در منطقه» یاد و تأکید شده‌است که ایران «به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از نیروهای نیابتی سیاسی و نظامی خود و انتقال موشک و تسلیحات به بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه ادامه می‌دهد.» چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی همواره تلاش‌های فراوانی را برای ایجاد ثبات در منطقه و حل بحران‌های آن به‌کار بسته است.


پشت‌پرده ایران‌هراسی

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره تحرکات ضدایرانی اخیر ازسوی محور آمریکا - رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی با رویکرد «ایران‌هراسی» در گفت‌وگو با همشهری گفت: موفقیت‌های اخیر جمهوری‌اسلامی پس‌از آغاز به‌کار دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل شدت گرفتن تحرکات ایران‌هراسانه اخیر ازسوی این محور دانست.

عباس مقتدایی افزود: دیپلماسی عزتمندانه جمهوری‌اسلامی جواب لازم را گرفته و توانسته فضای جدیدی را پیش‌روی سیاست‌ خارجی کشورمان بگشاید؛ با توجه به این موضوع، قدرت‌های غربی همه تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا از موفقیت‌های روزافزون ایران در این عرصه جلوگیری و در مسیر بهبود روابط ایران با کشورهای مختلف دنیا و به‌ویژه همسایگانش مانع ایجاد کنند.

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس ادامه داد: دیپلماسی فعال دولت سیزدهم محور آمریکایی - صهیونیستی - اروپایی را به تکاپو انداخته‌است؛ آنها گسترش روابط جمهوری‌اسلامی با همسایگانش را برنمی‌تابند و می‌کوشند با اقدام‌های ایران‌هراسانه، دیپلماسی همسایگی ایران را خنثی کنند. مقتدایی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایران ارتباط معناداری را با همسایگان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود پایه‌ریزی کرده‌است، گفت: رئیس‌جمهوری از ابتدای آغاز فعالیت خود اعلام کرد که «دیپلماسی همسایگی» به‌عنوان یک راهبرد محوری در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد و برهمین اساس هم در ماه‌های اخیر شاهد تقویت مراودات جمهوری‌اسلامی در این زمینه بوده‌ایم.

وی با اشاره به رفت‌وآمدهای دیپلماتیک میان ایران و همسایگانش گفت: دیدارهای اخیر رئیس‌جمهور کشورمان با سران کشورهای همسایه نشان می‌دهد روابط خارجی ما روند رو به رشدی به‌خود گرفته است. با توجه به این موضوع رژیم صهیونیستی بازنده اصلی تقویت ارتباطات جمهوری‌اسلامی با همسایگانش و کشورهای مختلف جهان است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها از گسترش روابط خارجی ما ناخشنود هستند، ادامه داد: با تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، فضای جدیدی پیش‌روی جمهوری‌اسلامی گشوده شده‌است؛ بنابراین بدیهی است که دشمنان ما چنین روندی را نمی‌پسندند و می‌کوشند با شدت بخشیدن به اقدام‌های ایران‌هراسانه که رویه قبلی آنها نیز بوده‌است، در مسیر حرکت روبه‌جلوی ما مانع ایجاد کنند. مقتدایی با اشاره به اینکه تقویت جایگاه منطقه‌ای و جهانی جمهوری‌اسلامی سردرگمی طرف‌های غربی حاضر در برجام را نیز به‌همراه داشته‌است، اضافه‌کرد: غربی‌ها به‌جای بحران‌زایی و تخریب‌گری باید متوجه نقش بی‌بدیل جمهوری‌اسلامی به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای باشند و به تخریب‌ها ادامه ندهند.

نظر شما