شناسهٔ خبر: 54715842 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهمیت ذخایر امنیتی و دارا بودن زیرساخت‌های تولیدی واکسن

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تجربه شیوع ویروس کرونا ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، فنی،علمی تولید و تامین واکسن در کشور را آشکار کرد.

صاحب‌خبر -

یونس پناهی گفت: بررسی وضعیت موجود کشور در حوزه واکسن‌های انسانی، ساماندهی و تقسیم کار ملی با استفاده از پتانسیل‌های ایجاد شده در جریان شیوع ویروس کووید ۱۹ از جمله اهداف کمیته واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اسناد بالادستی در زمینه تامین واکسن‌های مورد نیاز کشور گفت: وزارت بهداشت مسئولیت تامین واکسن کشور را عهده دار است و مسئول تولید محصول نیست؛ اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از تولید از وزارت بهداشت خواسته شده است به این حوزه وارد شود. این امر نیز از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی امکان پذیر خواهد بود.

به گفته مصطفی قانعی، رئیس کمیته واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک در سال‌های اخیر همواره تلاش بر این بوده که به واکسن به عنوان مسئله امنیت ملی نگریسته شود، اما اهمیت موضوع از جوانب مختلف مغفول مانده است.

او گفت: پیگیری یک نهاد بالاسری در این خصوص و جهت منسجم ساختن اسناد قبلی و ایجاد سندی بالاسری مورد نیاز است. تعیین اولویت‌های واکسن، تولید داخل، تعیین تکلیف واکسن‌های اولویت‌دار برای برنامه واکسیناسیون ملی و چگونگی خرید واکسن باید توسط این نهاد مشخص شود.

ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله (عج) تقسیم‌بندی و اهمیت واکسن‌ها را بر اساس مطالعات آینده‌نگری، امنیت ملی و واکسیناسیون گسترده یادآور شد و وجود ذخایر امنیتی و دارا بودن زیرساخت‌های تولیدی واکسن را امری لازم برای کشور دانست.

نظر شما