شناسهٔ خبر: 54704697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر چمران؛

شهید چمران یکی از موفق ترین افراد تاریخ ایران

سی و یک خردادماه سالروز شهادت شخصیتی شاخص، علمی، دیندار و انقلابی است که از جهات مختلف الگویی برجسته و قابل اتکاء برای جامعه، به‌ویژه اساتید و نخبگان علمی کشور به شمار می‌رود. همان شخصیتی که بنا به فرموده امام خمینی (ره): «چنان با عظمت و با تعهّد به اسلام جان خود را فدا کرد که خود را در هر دو جهان بیمه نمود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا - گناباد، مصطفی چمران در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد. حاج حسن چمران، پدر بزرگوار شهید چمران در روستایی نزدیک ساوه زندگی میکرد و وقتی که دید در آن جا نمی تواند درامد خوبی داشته باشد به تهران آمد تا زندگی بهتری را برای فرزندانش بسازد.

وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه آمریکا - برکلی - با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

شهید چمران شخصیتی علمی، انقلابی، مبارز، مومن و عارف مسلک بود

دکتر مصطفی چمران  از ۱۵ سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی، در مسجد هدایت، و در درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می کرد و از اولین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت . بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد و سقوط دولت دکتر مصدق در لوای یک گروه سیاسی  سخت ترین مبارزه ها و مسئولیتهای او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناک ترین مأموریتها را در سخت ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید.

دکتر چمران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وطن باز می گردد. همه تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب می گذارد. خاموش و آرام ولی فعالانه و قاطعانه به سازندگی می پردازد و همه تلاش خود را صرف تربیت اولین گروههای پاسداران انقلاب در سعد آباد می کند. سپس در شغل معاونت نخست وزیری، روز و شب خود را به خطر می اندازد تا سریع تر مسأله کردستان را فیصله دهد .او در قضیه فراموش ناشدنی «پاوه» قدرت ایمان و اراده آهنین  و شجاعت و فدا کاری خود را  بر همگان ثابت می کند .

شهید  چمران در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد و تصمیم داشت در تدوین قوانین و نظام جدید انقلابی، بخصوص در ارتش، حداکثر سعی و تلاش خود را بکند تا ساختار گذشته ارتش را تغییر دهد. چمران  سپس به نمایندگی حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع منصوب شد و مأموریت یافت تا به طور مرتب گزارش کار ارتش را ارائه نماید.

پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، چمران گروهی از رزمندگان داوطلب را  به گردخود جمع کرد وبا تربیت و سازماندهی آنان، ستاد جنگهای نامنظم را در اهواز تشکیل داد. این گروه کمکم قوت گرفت و منسجم شد و خدمات زیادی انجام داد. وی سرانجام سی و یکم خرداد ۱۳۶۰، در منطقه دهلاویه به شهادت رسید.

همچنین، شهید چمران از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله های بلند کوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانیهای فراوانی به یادگار گذاشته و همیشه در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته است.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به نام روز بسیج اساتید نامگذاری شد، نامگذاری سالروز شهادت این استاد اخلاق به نام «روز بسیج اساتید» اقدامی ارزشمند و پرمفهوم بود که رسالتی سنگین برای جامعه علمی کشور به همراه آورده است.

خبرنگار: زهره ساقندی

نظر شما