نسخه قابل چاپ منبع: تعامل | لینک خبر

ورود به وسايل الکترونيکي با اسکن مغزي به جاي اثر انگشت!

ممکن است گاهي اوقات، افراد ديگر کلمات خود را با تفسيري متفاوت از شما تعبير کنند؛ آن لحظه‌اي ايست که کانال‌هاي ارتباطي شما يکي نيست.

در آينده شما مي‌توانيد توسط "پرينت مغز" منحصر به فرد خود شناسايي شويد.
نورون‌هاي مغزي هريک از ما، پاسخي متفاوت به هر کلمه مي‌دهند.
اينطور که پيداست علم اعصاب اين ايده را تاييد کرده است. با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله نوروکامپيوتينگ (Neurocomputing) کلمات در مغز افراد مختلف پاسخ‌هاي عصبي منحصر به فردي استنباط مي‌شوند. اين کشف بدون نياز به رمز عبور راهي کاملا جديد، براي افرادي که مي‌خواهند به صورت ايمن به دستگاه‌هاي خود دسترسي داشته باشند ايجاد مي‌کند. در اين آزمايش، محققان ديودهاي الکتريکي را به پوست سر 45 نفر چسباندند. در حالي که محققان علامت‌هاي اختصاري مختلف - مانند DVD و CIA - را مي‌خواندند امواج مغزي شرکت کنندگان با يک موج نگار مغزي ثبت شد. کامپيوترها مدل سازي کردند؛ سپس پاسخ عصبي آنها توسط دانشمندان مشاهده شد و آنها متوجه تفاوتي اساسي بين افراد شدند. هنگامي که محققان اين کار را دوباره روي همان داوطلبان تکرار کردند، کامپيوتر قادر به شناسايي شرکت کنندگان بر اساس پاسخ‌هاي عصبي آنها با دقت 94 درصد بود.

محققان فکر مي‌کنند که اين تفاوت‌ها ناشي از چگونگي تاثير کلمات در حافظه معنايي افراد باشد؛ حافظه معنايي بخشي از حافظه بلند مدت است که حاوي شناخت عمومي اشخاص در مورد جهان مي‌باشد؛ به عنوان مثال سيب گرد، قرمز و ترد است. حتي اگر خود اطلاعات يکي است، کلمات بار معنايي متفاوت حتي به ميزان کمي ميان افراد به وجود مي‌آورند و به عنوان نوار اطلاعات، ايجاد يک الگوي منحصر به فرد از امواج مغزي در حافظه معنايي فرد مي‌کنند.

موضوع پيچيده‌تري هم هست؟
 بله، اين که تغيير براي حافظه معنايي تنها باظرافت و در طول زمان امکان پذير است (تغيير شخصيت افراد با اين موضوع نيز ارتباط دارد)، و ساختار آن را به بيومتريک جالب و جديدي تغيير مي‌دهد؛ همين اختلاف ناچيز به تفاوت ميان افراد - مانند تفاوت سليقه در پسند خلق و خوي ديگران يا حتي رنگ‌ها مي‌انجامد. پژوهشگران براي شناسايي افراد توسط امواج مغزي خود آنها، تکنيک هاي توسعه يافته‌اي را به کار گرفتند و توانستند دري جديد به روي علم باز کنند.
با اين کشف جديد دانشمندان مي‌تواند به مردم براي ورود به کامپيوتر و ساير دستگاه‌هاي الکترونيکي با سرعتي بيشتر از قبل و به طور همزمان، با عنوان اثر انگشت عصبي کمک کند. قبل از اينکه اين تکنولوژي‌ها به صورت گسترده در دستگاه‌هاي ما به کار گرفته شوند، بايد کيفيت تکنيک شناسايي با اسکن از مغز، به اندازه اسکن با اثر انگشت دقيق شود و البته راحت‌تر، چرا که هيچ کس نمي‌خواهد تمام وقت روي سرش ديود بچسباند!