شناسهٔ خبر: 54668923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در برنامه صف اول

وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند / ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ نقطه عطف صنعت خودروی است

وزیر صمت گفت: حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی هم مواجه باشد، البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدرضا فاطمی‌امین در ساعات پایانی روز گذشته در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار داشت: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند.


وی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودرو‌های فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودرو‌های فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی نیز مواجه باشد، البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، یعنی سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

وزیر صمت یادآور شد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مسئله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

* بازه زمانی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ نقطه عطف صنعت خودرو خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.

فاطمی امین با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خود و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرایی شده است.

وی دیگر دستور رئیس‌جمهوری را افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بوده اعلام و بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد و امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولیدشده است.

وزیر صمت بابیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: از خودرو‌هایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرودارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

فاطمی امین گفت: در چند سال گذشته خودروسازان بزرگ دنیا با نزدیک به ۲۰ میلیون کاهش تولید روبه‌رو شدند یا بسیاری از کشور‌هایی که در صنعت خودرو پیشرفته هستند در فواصل طولانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند.

نظر شما