شناسهٔ خبر: 54628824 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو کتاب در حوزه موسیقی سنتی خواف رونمایی شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: ۲ عنوان کتاب در حوزه موسیقی سنتی این شهرستان روز جمعه در آیینی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

محمود باعقیده، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتابها شامل "فریاد" با ۴۱۱ صفحه و "وردوره" در قطع رحلی با ۲۲۸ صفحه توسط مسعود ذاکری رودی، پژوهشگر حوزه موسیقی سنتی شهرستان خواف به رشته تحریر درآمده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: کتاب فریاد در خصوص آشنایی با مبانی موسیقی، ساز دوتار، موسیقی مقامی و معرفی استادان و مقامهای موسیقی مقامی خواف تالیف شده که برای پژوهش و تدوین این کتاب، مقالات زیادی مورد مطالعه قرار گرفته و ضمن مصاحبه با اساتید منطقه، نغمه ها و اشعار مرتبط جمع آوری شده است.

باعقیده گفت: کتاب وردوره نیز در مورد بازی های آیینی خواف تدوین شده است که تاریخچه رقص، شناخت و اصول رقص های آیینی، سازشناسی و شناخت لباس محلی شهر خواف از جمله فصل های این کتاب است.

وی افزود: حفظ و نگهداری از میراث غنی هنری ایران و منطقه خواف و ارایه آن به نسل های آینده مهم است و با توجه به اینکه هم اینک با توجه به فقدان محتوا و آهنگسازی خوب، موسیقی های نامناسب ذهن جوانان را تخریب می کند، حمایت از موسیقی سنتی ضروری است.

شهرستان خواف دارای پیشینه غنی در هنر موسیقی است و موسیقی این منطقه براساس مقام های سماعی شکل گرفته و مقام های سنتی آن تقریبا شبیه مقام های تربت جام است و سازهای مهم این منطقه را دف و دوتار تشکیل می دهند.

خواف استادان بی نظیری را در زمینه موسیقی مقامی به هنر ایران زمین معرفی کرده است که از آن میان نام استاد "عثمان محمدپرست" از جایگاه خاصی برخوردار است که نقش مهمی در اعتلا و شناساندن این هنر در سطح ملی و بین المللی داشت و سایر بخشهای موسیقی و هنری هم وامدار تلاشهای وی در دهه های گذشته بوده است.

دوتار از سازهای بسیار کهن در خاورمیانه و آسیای مرکزی است که از آن می توان به عنوان مادر تنبور و سه تار یاد کرد و هنر دوتارنوازی به عنوان یکی از بخشهای هنر موسیقی سنتی و مقامی خراسان و خواف ریشه در فرهنگ و ادب و هنر این خطه دارد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما