شناسهٔ خبر: 54607327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نگرانی فرستاده آمریکا در لبنان از تهدید «سیدحسن نصرالله»

یک روزنامه لبنانی نوشت فرستاده آمریکا در امور ترسیم مرزی در دیدارهای خود در بیروت درباره میزان جدی بودن دبیرکل حزب‌الله در اجرای تهدیدهایش در این پرونده پرس و جو کرده است.

صاحب‌خبر -

«عاموس هوچشتاین» فرستاده آمریکا در امور ترسیم مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی بالاخره دیروز (سه شنبه/۲۴ خرداد) پاسخ لبنان به پیشنهادی را که در فوریه گذشته درباره خط مرزی ۲۳ ارائه کرده بود، دریافت کرد.

بر اساس گزارش «الاخبار»، منابع آگاه به دیدارهای دیروز هوچشتاین با مقامات مختلف لبنان گفتند، جواب مذکور «شامل ملاحظات عقلانی است و مانند یک طرح جایگزین عمل می‌کند...». هماهنگی مواضع رؤسای سه گانه لبنان در این پرونده، موضع «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان برای ایستادن در کنار تصمیم سلطه سیاسی را تقویت کرد و فرمانده ارتش از تمامی نظامیان خواسته که در رسانه‌ها درباره این پرونده صحبت نکنند.

در ادامه این گزارش آمده، پرس و جوی هوچشتاین درباره سخنان پنجشنبه گذشته «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و میزان جدی بودن این حزب برای انجام تهدیدهایش از موضوعات قابل توجه دیدارهای دیروز وی با مقامات لبنان بود.

دبیر کل حزب الله شامگاه پنجشنبه هفته گذشته به مسئله غارت گاز و نفت لبنان توسط رژیم موقت صهیونیستی از میدان کاریش اشاره کرد و گفت که مقاومت اجازه نخواهد داد این رژیم بتواند منابع لبنان را غارت کند. (جزئیات بیشتر).

پس از این سخنرانی، رسانه‌ها از استقرار سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در تل آویو و حیفا  و آماده‌باش ارتش این رژیم خبر دادند.

الاخبار در ادامه گزارش خود به نقل از منابع عالیرتبه نوشت، می‌توان موضعی که مقامات لبنانی قبل از آمدن هوچشتاین بر روی آن توفق کردند را در موارد زیر خلاصه کرد:

اذعان لبنان به تداوم نقش آمریکا به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم

عدم گریز زدن هیچ کدام از رؤسای سه کانه لبنان به «خط ۲۹»

لبنان خط ۲۳ را خطی حقوقی با دسترسی کامل به میدان «قانا» می‌داند بدان معنا که خط ترسیم شده به سمت جنوب خط ۲۳ منحنی می‌شود تا تمام میدان قانا را در بر بگیرد و سپس باز می‌گردد و دوباره خط راست می‌شود.

لبنان از رژیم اسرائیل می‌خواهد که تمام اقدامات در منطه مرزی را تا حصول توافق متوقف کند.

در صورت موافقت رژیم اسرائیل با این موضوع، توافق در «الناقوره» طی مذاکرات غیرمستقیم با نظارت آمریکا و سازمان ملل و با حضور هیأت‌های لبنان و اسرائیل که پیش‌تر مذاکره می‌کرده‌اند یا پس از تشکیل هیأت جدید امضا خواهد شد.

تا زمان امضای توافق، به شرکت‌های خارجی اجازه داده می‌شود که به کار خود در بلوک‌هایی که اختلافی بر سر آنها وجود ندارد، ادامه دهند.

نگرانی فرستاده آمریکا در لبنان از تهدید «سیدحسن نصرالله»

در ادامه این گزارش آمده، آنچه هنوز مشخص نیست تصمیمی است که لبنان در صورت عدم پاسخگویی رژیم اسرائیل به مطالبات بیروت اتخاذ خواهد کرد. «جبران باسیل» رئیس «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) اخیرا گفت‌وگویی با «ال بی سی» انجام داد و گفت «امضای خط ۲۹ به عنوان ابزار فشار و مذاکره به کار گرفته خواهد شد و امضای آن زمانی رخ خواهد داد که امور به لبه پرتگاه رسیده باشد. زمانی که خط ۲۹ را امضا کنیم بدان معناست که رویارویی سیاسی-رسانه‌ای و احتمالا نظامی وجود دارد». معنای این سخنان عقب‌نشینی از خط ۲۹ برای جلوگیری از رویارویی نظامی است و به همین دلیل طرح جایگزین می‌گوید «لبنان ۱۴۳۰ کیلومتر دیکر به ۸۶۰ کیلومتر قبلی (مناطق مورد منازعه) اضافه نخواهد کرد اما خطی جدید را مشخص خواهد کرد که از الناقوره یعنی خط ۲۳ شروع می‌شود و میدان نفتی قانا را در برمی‌گیرد و به جنوب کشیده میشود اما به خط ۲۹ نمی‌رسد یعنی آنکه لبنان یک منطقه مورد مناقشه جدید میان دو خط ۲۳ و ۲۹ تعریف می‌کند که شامل میدان «کاریش» نمی‌شود.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.

 

نظر شما