شناسهٔ خبر: 54586666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سود عملیاتی گروه شوینده در گروی حذف قیمت‌گذاری دستوری

میز صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی حضور نایب‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و میثم فدایی،

صاحب‌خبر -

میز صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی حضور نایب‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس، رییس انجمن صنفی صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی، شرکت‌های شوینده، پاکسان، ساینا، گلتاش، پاکشو، پدیده شیمی قرن و کیمیا تک در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در ابتدای این نشست، محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، شناسایی گلوگاه‌های صنایع مختلف را از جمله اهداف اساسی برگزاری میز صنعت از سوی سازمان بورس برشمرد و اظهار کرد: حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد از جمله موضوعات مهمی است که سازمان بورس توجه ویژه‌ای به آن دارد، به همین منظور، در مقاطع مختلف و به فراخور زمان، از صنایع مختلف دعوت شده تا مشکلات، موانع، خواسته‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای آنها بررسی شود.در ادامه این میز صنعت، کارشناس مسوول اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس، مرور اجمالی از صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی در جهان، ایران و بازار سرمایه کرد. امیر طایفه‌ابراهیمی صنعت شوینده زیر مجموعه صنعت شیمیایی برشمرد و ادامه داد: این صنعت، ۳ درصد بازار صنعت شیمیایی را به خود اختصاص داده است و ارزش بازار صنعت شوینده در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۱۴۱ میلیارد دلار بوده است که گسترش بیماری و ویروس کرونا، هزینه‌های مواد شوینده را افزایش داده است. او وجود بازار ۸۵ میلیونی داخلی را از جمله فرصت‌های این بازار برشمرد و افزود: از دیگر فرصت‌های موجود در این بازار می‌توان به مصرف روبه‌رشد و تقاضای ۹۰ درصدی جامعه، قدمت و فناوری و تجهیزات قوی در این صنعت، مواد اولیه در دسترس اشاره کرد.کارشناس مسوول اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی، تحریم‌های بین‌المللی را از جمله تهدیدهای موجود در این صنعت دانست و تصریح کرد: وارادات ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد و اولیه، نوسانات ارز، تعداد بالای تولیدکنندگان و فروش با تخفیفات به منظور تصاحب بازار داخلی و کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر از جمله دیگر تهدیدهای این صنعت تلقی می‌شوند.

    استقلال مالی صنعت شوینده  لازمه تداوم بقای صنعت شوینده

فروزش، دبیر انجمن صنعت شوینده، با نگاهی بر مشکلات این صنعت اظهار کرد: عدم نظارت و کنترل بر نهادهای قیمت تمام شده، از چالش‌های اساسی این صنعت است. او ادامه داد: تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها از داخل تامین می‌شود، مبنای ریالی دارند. آنها مواد اولیه خود را بر اساس قیمت‌های فوب خلیج فارس تهیه می‌کنند. تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها وارد می‌شود و مبنای ارزی دارند، قیمت‌های خود را با توجه به قیمت‌های جهانی و با دلار آزاد دریافت می‌کنند. این مقام مسوول با اشاره به مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی در طی سال جاری، تصریح کرد: متاسفانه این نوع قیمت‌گذاری‌ها کارشناسی شده نیست. فروزش ادامه داد: این صنعت با وجود همه‌گیری کرونا، اجازه کوچک‌ترین کمبودی را در حوزه مواد شوینده و بهداشتی نداد و حال چنین صنعتی لازم است به استقلال مالی برسد، در حالی که این صنعت با مشکلاتی همچون بازارهای صادراتی، بازگشت ارز و محدودیت‌هایی که در این راستا وجود دارد و همچنین فشار بر انتقال ارز، دست و پنجه نرم می‌کند.

 

نظر شما