شناسهٔ خبر: 54554400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرداخت ۴۴ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده فناور‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف ما تمرکز روی صندوق‌های پژوهش و فناوری حوزه سلامت در جهت حمایت از دانش بنیان‌ها و فناور‌های کشور است.

صاحب‌خبر -

دکتر یونس پناهی گفت : باید بدانیم که هر صندوق چه بخشی از مشکلات حوزه سلامت را رفع می‌کند. اگر نیاز است بر تعداد صندوق‌ها در یک زمینه خاص اضافه کنیم، سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم یا حتی برعکس. باید آگاهانه عمل کنیم که با افزایش حمایت از صندوق‌ها به کجا می‌رسیم.

به گفته او مطلوب است منابع مالی در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار گیرند تا به فناوران و دانش بنیان‌ها اختصاص یابد و آن‌ها در جهت ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی حرکت کنند.

به گفته پناهی صندوق‌ها باید از محل رفع نیاز‌های کشور به سرمایه و ثروت برسند نه از طریق حمایت‌های دولتی.

او گفت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به فناوری اعتقاد راسخ دارد. شعار سال هم در راستای باور‌ها و فعالیت‌هایی است که از سال گذشته آغاز کردیم و این همزمانی را منشاء اتفاقات خیر می‌دانیم.

با اعلام او راه اندازی قرارگاه تولید دانش بنیان و ایجاد شورای عالی فناوری به ریاست وزیر بهداشت از جمله اقدامات انجام شده در این جهت تاکنون است.

۴۴ میلیارد تومان برای تقویت فناوری حوزه سلامت

به گفته رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت، صندوق‌های پژوهش و فناوری، مهم‌ترین ابزار حمایتی حوزه فناوری به شمار می‌روند؛ از جنس بخش خصوصی هستند و می‌توانند تعامل مطلوب تری با بخش خصوصی داشته باشند.

دکتر محمد رضا منظم گفت: از کل بودجه معاونت تاکنون ۴۴ میلیارد تومان برای قرارداد‌های عاملیت یا سهام به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور پرداخت شده است تا فناور‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. این رقم در سال گذشته بالغ بر ۷۰ درصد بودجه معاونت بود.

به گفته وی مهم‌ترین دغدغه اثرگذاری اقدامات در حوزه سلامت باید باشد.

او گفت: باید بررسی شود که چند درصد از محصولاتی که تاکنون حمایت شده اند، جزء اولویت‌های ملی کشور هستند. میزان صرفه جویی ارزی، اثرگذاری اقتصادی، کارآفرینی و اشتغالزایی ایجاد شده نیز باید بررسی شود.

نظر شما