شناسهٔ خبر: 54504660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گفتگوی زنده یاد نادر طالب زاده با برنامه نبض و هنر؛

بستر فوق العاده برای ساخت فیلم های تاریخی در ایران

نادر طالب زاده فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

نادر طالب‌زاده تهیه‌کننده، کارگردان و مجری ایرانی بود. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق و عضو هیئت اندیشه‌ورز این شبکه به شمار می رود.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. وی در جنگ بوسنی به عنوان مستند ساز شرکت داشته‌ است.

بخشی از گفتگوی او را در برنامه نبض و هنر می خوانیم:

از اولین حضورتان در ایران بعد انقلاب اسلامی ایران بگویید.

زمانی که انقلاب شد و به ایران آمدم جذب موضوع مستند شدم، واقعیت از داستان برایم جذاب‌تر شد، واقعیت انسان‌های واقعی، خیلی دراماتیک‌تر و حقیقت برایم خیلی جذاب‌تر نشان میداد، اولین کاری که برای تلویزیون ساخته ام چند ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی بود که با کمک دوستانم در نیویورک یک سری از تصاویرش گرفته شد و به دست من در ایران رسید.

این اثر، اولین فیلم در حوزه‌ی جنگ نرم بود که مصاحبه‌های آن با خبرنگاران آمریکایی در تهران انجام شد با این مضمون که چرا واقعه تسخیر لانه جاسوسی را ایرانیان انقدر منفی نشان می‌دهند و باعث نفرت عظیمی علیه ایران شده است.

حقیقت و حقیقت جویی امر مهمی است. تمام وجودم دنبال این بود تا بدانم حقیقت چیست. دوران دانشجویی سعی کردم به آن برسم، رسیدن به مفهمومی که عالی باشد.  آرام آرام جلو آمدم تا اینکه سال ۵۷ و با شنیدن صحبت امام خمینی برای اولین بار، گمان‌کردم این شخص فردی است که باید به او کمک شود.

دو راهی بین تمام کردن تحصیلات در خارج از کشور و برگشت به ایران بعد از انقلاب دو راهی سختی برای من نبوده است، انقلاب آغاز یک بیداری و برای من بسیار ارزشمند بود. بنابراین برای کمک و بدون هیچ ادعایی به ایران برگشتم،هیچ وقت از تمام نشدن تحصیلاتم در آمریکا پشیمان نبوده ام، گاهی خودم را محک میزنم تا ببینم در چه وضعیتی قرار دارم و از اینکه یک کارگردان ایرانی هستم احساس افتخار میکنم، زیرا ایران و مردمانش نجیب و دوست داشتنی هستند، انقلاب یک امانت ارزشمند است که متاسفانه در شرایطی برای حفاظت از آن بد عمل کرده ایم.

روزنامه تهران تایمز پس یک هفته پس از پیروزی انقلاب تاسیس شد، به مرور به فعالیت خود در صداوسیما ادامه دادم تا به مرحله‌ای رسیدم که از صداوسیما خارج شدم و فعالیتم را در پشتیبانی جهاد سازندگی ادامه دادم و فیلمی به نام والعصر را در رابطه با رانندگان لودر و بولدزر ساختم، این فعالیت در صحنه جنگ تجربه خوبی بود که با دوستانم به نتیجه رسیده است.

آیا در حوزه فیلم های داستانی فعالیت داشته اید؟

باید به دنیا اعلام کنیم که اسلام همه را دربرمی گیرد و مسیحیت در دل اسلام قرار دارد، انجیل کتابی است که مظلوم واقع شده است، صهونیست تلاش می‌کنند تا این کتاب در جایی منتشر نشود، یک سریال داستانی در خصوص حقیقت حضرت مسیح و معرفی کتاب آسمانی انجیل ساخته ام و از آن راضی هستم که در ایران به خوبی دیده نشد، اما این فیلم در کشورهایی، چون ترکیه، لبنان، سوریه از سوی مردم با استقبال گسترده‌ای رو به رو شده است.

پس از ساخت این فیلم فعالیتم به سمت برنامه‌های گفتگو محور رفته است که ده سالی است مشغول آن هستم، برنامه عصر و راز از جمله برنامه‌هایی بوده که در آن فعالیت داشته ام.

اگر به عقب برگردید راهی که در فضای مستند رفته اید را ادامه خواهید داد یا فضای داستانی را پیگیری می کنید؟

پس از ساخت فیلم در خصوص حقانیت حضرت مسیح فعالیتم به سمت برنامه‌های گفتگو محور رفته است که ده سالی است مشغول آن هستم، برنامه عصر و راز از جمله برنامه‌هایی بوده که در آن فعالیت داشته ام اما مدت زیادی کار مستند کرده ام و آن کار داستانی برایم جالب بود امکانات خوبی برایم فراهم شد، اما باز به مستند و برنامه سازی که مسائل کشور را افشا کند برگشتم، هر برنامه ای از راز در قالب یک مستند با یک بیان جدید بود که اصلا از آن ناراضی نیستم و ادامه ی راز را در برنامه عصر ادامه داده ام و دوست دارم فعالیتم بر حوزه داستان بر اساس واقعیت ها برگردد.

در حوزه داستان علاقه دارید به چه موضوعی بپردازید؟

به نظر من هر کار که قرار است ساخته شود باید خوب و جذاب به آن پرداخت، به این معنی که از قبل نگاه و بیان جدید برای ساختن و پرداختن به موضوع مشخص شود.

آیا تجربه ای در حوزه ساخت فیلم های تاریخی دارید؟

ساخت فیلم های تاریخی برای من تجربه بسیار خوبی در ایران بوده است، ساخت فیلم های داستانی تاریخی به ویژه از تاریخ قرآن در ایران فوق العاده است زیرا از اقسام و انواع نژادها در ایران حضور دارند و چند فصلی بودن کشورمان به این موضوع کمک کرده است.

فیلمسازان امروزی چه قدر می توانند برای ارتقا جایگاه فرهنگی کشورمان و صدور انقلاب اسلامی به مرز ها گام بردارند؟

کشور ایران فیلم سازان خوبی دارد و باید آنها را تحسین کرد، آرزو دارم فیلمسازی بین المللی ایران و جهان اسلام را داشته باشیم، در جشنواره های خارجی که فیلم های اجتماعی کشور ما جایزه اسکار هم می گیرد هیچ چیزی که ما به عنوان هدف و تحول جهانی آن را دنبال می کنیم در این گونه جشنواره ها پیگیری نمی شود.

ابزاری چون سینما، رسانه ، فرهنگ هنر به چه میزان در معرفی اسلام و حقیقت های امروز جامعه موثر هستند؟

سینما بسیار قوی است و توانایی ثبت تصویر را در حافظه ی انسان دارد، اما قوی تر از آن انسان های کاملی هستند که وقتی صدای آنها به گوش افراد زیادی می رسد بسیار قوی تر از سینما عمل می کنند، امام خمینی ( ره) نمونه ای از این افراد هستند که بسیار موفق عمل کرده اند، هنگامی که خبرنگار سی بی اس پرسیدند تو با تمام بزرگان جهان مصاحبه کرده ای کدام فرد از همه جذاب تر بوده؟ مایک والاس پاسخ داد امام خمینی ( ره) ، جدای از این مصاحبه مشهور می خواهم بگویم هر زمان که اقتصاد هر کشوری، اقتصاد عادلانه ای شد و به وضعیت اقشار مردم ضعیف رسیدگی کردند،  یا  سیستم بانکی با ربا مقابله کرد اثر  مستقیم بر روی هنر و فرهنگ  و روحیه ی افراد خواهد گذاشت.

نظر شما