شناسهٔ خبر: 54491655 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

به خودمان باختیم!

محمد محمدسدهی

مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا با ناکامی تیم امید ایران همراه شد و شاگردان مهدی مهدوی‌کیا با 2 تساوی و یک شکست ازبکستان را به مقصد ایران ترک کردند تا همچنان هواداران فوتبال از تیم امید «ناامید» باشند.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: البته این تیم پیش از حضور در مسابقات با کوهی از مشکلات روبه‌رو بود؛ از زمزمه‌های تغییر سرمربی گرفته تا عدم برگزاری بازی تدارکاتی مناسب که از جمله دغدغه‌های اصلی مهدوی‌کیا هم به شمار می‌رفت. تیمی که سودای شکستن طلسم 48 ساله ناکامی در صعود به المپیک را دارد، در مرحله گروهی اولین آزمون مهم حذف شد و به خانه برگشت.


غلامرضا جباری، سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در خصوص عملکرد تیم فوتبال امید به خبرنگار «ایران» گفت: «مشکل فوتبال ما نداشتن نقشه راه است. ما برای آینده نقشه راه نداریم، در حالی که باید تمام ابعاد مؤثر در فوتبال را شناسایی و فوتبالیست‌های بااستعداد را در رشته‌های فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال معرفی کنیم. فاکتورهایی همچون داور، بازیکن، مسابقات، اقتصاد، جغرافیا و... را باید در این نقشه راه ترسیم کنیم و این عوامل در آینده فوتبال ما تأثیرگذار خواهد بود. عوامل مختلف فوتبال باید بدانند کسی که می‌خواهد مسیر حرفه‌ای شدن را بپیماید، چه کاری باید انجام دهد.» در سال‌های اخیر شاهد ناکامی‌های بسیاری در تیم‌های پایه بوده‌ایم. او در این باره اظهار داشت: «نه اینکه بگوییم فدراسیون فوتبال پیش از این برنامه‌ای نداشته بلکه این برنامه‌ها مدون نبوده و این موضوع باعث شده تیم‌های ملی ما بخصوص در رده پایه ناکام باشند. من به همراه سرپرست فدراسیون فوتبال و سایر دوستان از تجربیات خود استفاده و این برنامه را تهیه کردیم. قرار است این برنامه را که همانند نقشه راه است به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال تقدیم کنیم و در صورت تأیید اعضای هیأت رئیسه، آن را در اختیار هیأت‌های استانی قرار دهیم.»
سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال افزود: «ما توقع داشتیم که تیم امید در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه بگیرد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. از نظر من فدراسیون برای تیم امید کم نگذاشت و تلاش خود را کرد تا تیم با آمادگی بالا در مسابقات حاضر شود. باید آسیب‌شناسی کنیم و مشکلات این تیم شناسایی شود و برای این مشکلات راه‌حل داشته باشیم. تیم امید برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک پاریس زمان دارد و باید برای پایان دادن به طلسم 48 ساله حضور در المپیک برنامه‌ریزی کنیم.» یکی از مشکلات تیم امید پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا عدم برگزاری بازی‌های تدارکاتی بود. موضوعی که حتی مهدوی‌کیا هم نسبت به آن گله کرد و هم اکنون این معضل در تیم ملی بزرگسالان هم وجود دارد و فدراسیون در برگزاری بازی‌های تدارکاتی عملکرد قابل قبولی نداشته است. جباری در این خصوص گفت: «فدراسیون برای هماهنگ کردن بازی‌های تدارکاتی تمام تلاش خود را انجام داد. در آن زمان به منظور شبیه‌سازی بازی با قطر، با تیم‌های کویت و امارات برای برگزاری بازی‌های دوستانه مکاتبه داشتیم که البته این تیم‌ها نتوانستند به ایران بیایند. حقیقتاً ما نمی‌توانیم تیم‌ها را به برگزاری بازی تدارکاتی اجبار کنیم. یکی از چالش‌های دیگر تیم امید عدم همکاری تیم‌ها در خصوص حضور بازیکنان‌شان بود. اغلب بازیکنان تیم امید درگیر لیگ برتر بودند و این یکی دیگر از ملاحظاتی است که از دست ما خارج است. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا یک تیم نتواند در مسابقات به نتیجه دلخواه برسد.» جباری درباره سؤالی مبنی براینکه آیا احتمال تغییر کادرفنی تیم فوتبال امید وجود دارد؟ پاسخ داد:«برای بررسی این موضوع منتظر بازگشت تیم امید هستیم تا بتوانیم صحبت‌های کادرفنی را بشنویم و پس از آن تصمیم‌گیری کنیم.»


قاسمپور :سیستم مناسب نبود، به خودمان باختیم
تیم امید بازی‌های راضی کننده‌ای به نمایش نگذاشت و از نظر فنی عملکرد شاگردان مهدوی کیا چندان رضایت بخش نبود. ابراهیم قاسمپور، مربی سابق تیم امید و عضو کنونی کمیته فنی فدراسیون فوتبال در خصوص نتایج این تیم به «ایران» گفت: «نتایج گویاست و بازی‌های تیم امید به هیچ وجه راضی کننده نبود. از تیم امید انتظار بیشتری داشتیم و باید ناکامی تیم امید با دقت بررسی شود و ببینیم که مشکل این تیم کجاست. این تیم مسابقات مهمی در پیش دارد که مهم‌ترین آن انتخابی المپیک است و باید با آمادگی صد درصدی در این مسابقات حاضر شود و طلسم عدم حضورمان در المپیک را بشکند.» او درباره تأثیر منفی عدم برگزاری بازی تدارکاتی هم صحبت کرد: «همیشه ما این مشکلات را داشتیم و تیم ملی بزرگسالانمان هم درگیر این موضوع است اما به‌دلیل مشکلات مالی و همچنین مسائل سیاسی نمی‌توانیم بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌های ملی‌مان در نظر بگیریم. مثل همان اتفاقی که در بازی با کانادا افتاد و مسائل سیاسی نگذاشت که با این تیم بازی کنیم. البته این موضوع در سال‌های گذشته هم بوده و از یک جاهایی به تیم ملی فشار می‌آورند تا بازی‌های دوستانه برگزار نشود. فوتبال ما پتانسیل بالایی دارد و این موضوع را ما فوتبالی‌ها می‌توانیم تأیید کنیم. تیم ملی اسپانیا یک بازیکن 17 ساله دارد که در تیم ملی بزرگسالان بازی می‌کند و ما هم چنین پتانسیلی داریم که بازیکنان امیدمان بتوانند در تیم بزرگسالان بازی کنند.» قاسمپور از نظر فنی اینگونه بازی‌های تیم ملی امید را تحلیل کرد:«ما برای صعود به مرحله بعدی مسابقات قهرمانی آسیا جدا از نتیجه دیدار ترکمنستان و قطر، نیاز به پیروزی مقابل ازبکستان داشتیم که موفق به این کار نشدیم و در واقع ما به خودمان باختیم. سیستم ما در بازی با ازبکستان 1-3-2-4 بود و ما با یک فوروارد بازی کردیم. این در حالی است که نیاز به برد داشتیم و باید با سیستم 3-3-4 بازی می‌کردیم. از نظر من این یک ایراد فنی است و باید با مهدی مهدوی‌کیا جلسه بگذاریم و صحبت‌های او را بشنویم، شاید صحبت‌های مهدوی کیا قانع‌مان کند. مسلماً تیمی که نتیجه نمی‌گیرد تمامی اهالی فوتبال از آن ناامید می‌شوند. تیم ملی امید دورنمای روشنی ندارد.»
 

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما