شناسهٔ خبر: 54438243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در تماسی تلفنی روی داد؛

تردد امن کشتی‌ها محور گفتگوی وزرای دفاع ترکیه و اوکراین

وزیران دفاع ترکیه و اوکراین در تماسی تلفنی درباره تردد امن کشتی‌ های تجاری منتظر در بنادر اوکراین گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز دوشنبه با «الکسی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در رایزنی تلفنی میان وزرای دفاع دو کشور ترکیه و اوکراین در خصوص موضوعاتی از قبیل تردد امن کشتی‌ های تجاری تاکید شد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، در این گفتگوی تلفنی، موضوع تردد امن کشتی‌ های تجاری منتظر در بنادر اوکراین و همچنین رسیدن امن هواپیماهای A۴۰۰M متعلق به نیروهای مسلح ترکیه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

خلوصی آکار همچنین در این گفتگو بار دیگر بر ضرورت اعلام آتش‌ بس تاکید و ادعا کرد که آنکارا همچنان به نقش خود در ایجاد صلح و ارسال کمک‌ های بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد.

در همین ارتباط، خبرگزاری تاس به نقل از روزنامه ایزوستیا از توافق روسیه، ترکیه و اوکراین در خصوص حمل غلات اوکراینی از بندر اودسا با اسکورت کشتی های ترکیه خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، مسکو با کی یف و آنکارا بر سر یک طرح اولیه برای خروج کشتی‌ های اوکراینی حامل غلات از بندر اودسا به توافق رسیده است. بر این اساس، ارتش ترکیه به مین‌ زدایی دریاهای سرزمینی کشور همسایه و همچنین اسکورت کشتی‌ ها به آب‌ های بی‌ طرف کمک خواهد کرد.

در این ارتباط، یک منبع بلند پایه به ایزوستیا گفت: کشتی های روسی در آنجا به کشتی های بارگیری شده رسیده و آنها را تا تنگه بسفر اسکورت خواهند کرد.

به گفته این منبع، این طرح تا کنون فقط برای اودسا مورد توافق قرار گرفته است؛ این در حالیست که تمام غلات اوکراین که اکنون از طریق راه آهن و اتوبوس به اتحادیه اروپا منتقل می شوند، هنوز به دست مصرف کنندگان نهایی نرسیده اند.

پارلمان ترکیه به روزنامه ایزوستیا خبر داد که آنکارا در این عملیات شرکت می کند؛ زیرا حل بحران بین المللی غذا برای این کشور حیاتی است.

به گفته منبع آگاه مذکور، این طرح به شرح زیر خواهد بود: ارتش ترکیه منطقه ساحلی اطراف اودسا را ‌مین زدایی خواهد کرد. قایق های بزرگ ها با اسکورت کشتی‌ های ترکیه، بندر را به مقصد آب‌ های بی‌ طرف دریای سیاه به سوی مکان مشخصی ترک خواهند کرد. آنها تا مسافت زیادی فرار تر از بسفر توسط کشتی های جنگی روسیه محافظت خواهند شد تا از عبور امن شان از دریای سیاه اطمینان حاصل شده و از اقدمات تحریک آمیز جلوگیری شود. این رویه با ترکیه و اوکراین توافق شده است.

نظر شما