شناسهٔ خبر: 5442000 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اکتشاف سیاهی یک قرن

وزارت دادگستری آمریکا با کمک پلیس سوئیس، روز گذشته چندین عضو فیفا را به اتهام فساد مالی دستگیر کرد. این موضوع با بازتاب گسترده در رسانه ها همراه بود و حال ابعاد سیاسی پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی مشرق - ورود دادگستری ایالات متحده آمریکا به آشپزخانه بدبوی فوتبال باعث شد تا فساد مالی بسیاری از مقامات عالی‌رتبه فوتبال دنیا محرز شده و برای بازداشت آنها اقدام شود.

فسادی که از سالها پیش درباره‌اش نوشته می‌شد و بسیاری این قضاوت‌ها را به توهم توطئه در فوتبال دنیا و علاقه به مافیایی جلوه دادن فوتبال مربوط می‌دانستند اما این روزها بر همه ثابت شده که فوتبال هرگز پاک نبوده و حتی یک روز پاک را هم در تاریخ خود تجربه نکرده است.

رشوه و تهدید و جعل سند در ماجرای تلخ جام جهانی 2002 و حق تاریخی که از اسپانیا و ایتالیا دریغ شد، مرگ پرستار جوان پس از معاینه بی دلیل رئیس وقت فدراسیون فوتبال آمریکا به بهانه واهی گزارش مشکلات قلبی و کشف پودر کشنده در چای آماده شده برای او به سال 1993، فساد شدید مالی و اخلاقی چند ماه قبل و بعد از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، نفوذ بی دلیل ناتو در کنترل امنیت نداشته جام جهانی 2014 برزیل، فروش اجباری سیم کارتهای اپراتورهای فرانسوی در جام جهانی 2014 و ده‌ها مثال دیگر از این دست در کارنامه سیاه فیفا ثبت شده است.

انتخابات فیفا امروز برگزار می شود و این در حالیست که حداقل 7 عضو فیفا به دلیل تخلفات مالی دستگیر و 7 نفر دیگر مظنون هستند.

جفری وب، رئیس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس فیفا در جمع دستگیر شدگان بود. همچنین، جک وارنر که پیش از وب، ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را بر عهده داشت، نیز در بین دستگیر شدگان است. اوگنیو فیگوئردو، رئیس فدراسیون اروگوئه و فوتبالیست سابق، ادورادو لی، رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو، مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول، رئیس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز،رئیس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین این دستگیرشدگان بوده اند. همچنین تا 15 عضو دیگر نیز تحت تحقیقات فیفا قرار دارند و دستگیری آنها ممکن است از صبح چهارشنبه شروع شود.

به نظر می‌رسد پلیس سوئیس زمان بندی دستگیری ها را طوری تعیین کرده که پیش از جلسه امروز فیفا انجام شود. آنها می‌دانستند که تعداد زیادی از متهمان در یک شهر حاضر خواهند شد. نه تنها یک شهر بلکه یک هتل. بائور او لاک، هتل لوکس زوریخ که معمولا مهمانان فیفا در آن مستقر می‌شوند.

پلاتینی که خود به تازگی در سمتش به عنوان رئیس یوفا ابقا شده، از بلاتر خواسته که استعفا دهد و حالا، ناسکیمنتو لوپز مدعی شد که جو ناعادلانه ای علیه بلاتر ایجاد شده است. او در این باره گفته است: من مسیحی هستم و رای دادن علیه او توهین به مقدسات است. مردم همیشه سعی می‌کنند بلاتر را بکوبند. همه به بلاتر رای خواهیم داد. چطور بدانیم که شخصی دیگر بهتر از او خواهد بود؟!

وزارت دادگستری آمریکا با کمک پلیس سوئیس، روز گذشته چندین عضو فیفا را به اتهام فساد مالی دستگیر کرد. این موضوع با بازتاب گسترده در رسانه ها همراه بود و حال ابعاد سیاسی پیدا کرده است. پوتین نیز معتقد است که آمریکا با دخالت در این پرونده، بار دیگر ثابت کرد که در تمام قلمروها دخالت می‌کند.

از طرفی بلاتر همچنان بر بی گناهی خود تاکید دارد و می‌گوید: کسانی که در فیفا رشوه گرفتند در اقلیت هستند و با آنها برخورد خواهد شد. امروز، روز مهمی برای فوتبال است و در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس فیفا تلاش خود را برای برقراری نظم و از بین بردن این اتفاقت از فوتبال خواهم کرد.

نظر شما