شناسهٔ خبر: 54380284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خطر 2 یا چند نرخی شدن در کمین بازار ارز است/ جلوی هرگونه سوء استفاده در بازار ارز را بگیرند

روزنامه خراسان نوشت: هرچند پس از حذف ارز 4200 تومانی انتظار می رفت از وجود نرخ های گوناگون در بازار ارز پایتخت کاسته شود اما هم اکنون حداقل دو نرخ رسمی ارز در بازار شکل گرفته است که این نرخ ها هر روز فاصله بیشتری از یکدیگر می گیرند و بیم آن می رود همان طوری که در دولت قبلی شاهد افزایش فاصله قیمتی میان ارز بازار آزاد و ارز 4200 تومانی بودیم، این مسئله به مرور در آینده نیز تکرار شود.

صاحب‌خبر -
افزایش فاصله ارز خیابانی و صرافی
اولین مشکل، افزایش فاصله قیمت خیابانی ارز با قیمت گیشه صرافی های آزاد است. پیشتر شاید به دلیل پایین بودن قیمت ارز ترجیحی در حد ۴۲۰۰ تومان، تفاوت قیمت میان ارز دلالان در خیابان با گیشه صرافی حدود هزار تا دو هزار تومان بود اما این فاصله این روزها به پنج هزار تومان و بیشتر می رسد. مثلا هر چند ظهر دیروز گیشه صرافی ها در مرکز شهر تهران، رقم ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان را برای فروش دلار ثبت کرده بود اما دلالان خیابانی ارز را به قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان می فروختند.
همزمان مقررات خرید ارز به قیمت سامانه سنا (گیشه صرافی ها) نیز سخت تر شده است و بر اساس آن چه پشت شیشه یکی از صرافی های میدان فاطمی تهران نقش بسته است، برای خرید ارز به قیمت رسمی یا سنا باید علاوه بر کارت ملی، روادید، بلیت معتبر، عوارض خروج و دو حساب بانکی به نام مشتری ارائه شود که در این صورت برای یک بار در سال تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای سفر خارجی با روادید به صورت هوایی ارز داده می شود.
جولان دلالان در خیابان فردوسی
میدان و خیابان فردوسی تهران تا چهارراه استانبول و برخی خیابان های فرعی منتهی به این خیابان همچنان محل جولان پرتعداد دلالان ارز است، آن ها این روزها ارز را به قیمت ۳۰ هزار تا ۳۱ هزار تومان از رهگذران می خرند و به قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان می فروشند. یکی از این دلالان با اعلام رقم خرید ۳۰ هزار تومان به ازای هر دلار با تصور جذب ارز بیشتر، به خبرنگار ما می گوید: می توانی با گذرنامه و کارت ملی همین الان ارز را به قیمت ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان از داخل صرافی بخری!
هشدار یک کارشناس مالی
یک کارشناس مالی که تمایلی به ذکر نامش نداشت با اشاره به این که وجود دو نرخ رسمی ارز در سامانه نیما و سنا و فاصله گرفتن این دو نرخ از یکدیگر یک خطر برای اقتصاد کشور است؛ گفت: هم اکنون دو نرخ ۲۶ و ۳۱ هزار تومانی ارز به صورت رسمی وجود دارد و اگر جلوی این شرایط گرفته نشود، این فاصله بیشتر هم خواهد شد، شبیه آن چیزی که در زمان دولت قبل ایجاد شد و به مرور فاصله نرخ ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی تا ۲۵ هزار تومان نیز کشیده شد. وی از مسئولان بانک مرکزی خواست با تک نرخی کردن ارز جلوی هرگونه سوء استفاده و رانت دربازار ارز را بگیرند و از تداوم فاصله فعلی و ایجاد ارزهای دو یا چند نرخی جلوگیری کنند.

۲۳۳۰۲

نظر شما