شناسهٔ خبر: 5436064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف و کری خواستار آغاز مذاکرات مستقیم میان طرف های مناقشه در اوکراین شدند

مسکو -ایرنا - سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در گفتگویی تلفنی خواستار آغاز مذاکرات مستقیم میان طرف های مناقشه در اوکراین شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و کری بامداد روز جمعه در این گفتگوی تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت به تفصیل در مورد بحران اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند.

دو طرف در خصوص راههای کمک به حل و فصل بحران اوکراین از طریق برقراری گفتگوهای مستقیم میان طرف های اوکراینی و حمایت از این روند از سوی مسکو و واشنگتن مذاکره کردند.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا همچنین در مورد همکاری دو کشور برای حل و فصل مسایل بحرانی در منطقه خاورمیانه ازجمله مساله سوریه و یمن گفتگو کردند.

مقامهای روس در هفته های اخیر بارها از دولت اوکراین به دلیل خودداری از اجرای بندهای توافقنامه مینسک به ویژه آغاز گفتگوهای مستقیم با نمایندگان جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک انتقاد کرده اند.

لاوروف روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خبری روسیه24 نسبت به اجرای توافقنامه مینسک از سوی دولت اوکراین ابراز تردید کرد.

وی گفت: در مورد اجرای توافقنامه مینسک از سوی دولت اوکراین با وجود امضای این سند توسط پترو پوروشنکو (رییس جمهوری اوکراین) خوش بین نیستم.

وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: فرصت واقعی برای حل بحران اوکراین با اجرای توافقنامه مینسک وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

توافقنامه مینسک روز 12 فوریه گذشته در اجلاس سران گروه چهار نورماندی شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در پایتخت بلاروس امضا شد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه هفته گذشته در دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود از واشنگتن خواستار استفاده از نفوذ خود بر مقامهای اوکراینی و فشار بر کی یف برای اجرای توافقنامه مینسک شد.

اروپام*5*391** 3404

نظر شما