شناسهٔ خبر: 54332077 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش دقت خوانش میزان مصرف آب با کنتورهای هوشمند

یک شرکت دانش‌بنیان کنتوری را با دقت بسیار بالا و امکانات بیشتر برای جایگزینی کنتورهای مکانیکی سنتی طراحی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،ابوالفضل جان فدا مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به ساز انرژی با بیان اینکه کنتور اندازه‌گیری آب با تکنولوژی اندازه‌گیری التراسونیک تولید شده، گفت: کنتور التراسونیک آب هوشمند جایگزین کنتورهای مکانیکی سنتی می‌شود که دارای دقت بسیار بالا است.

قابلیت قرائت از راه دور

در واحدهای ساختمانی که لوله خط برگشت آب گرم بهداشتی در داخل واحد اجرا شده است، باید یک عدد کنتور اندازه‌گیری بر روی لوله ورودی به واحد و یک عدد بر روی لوله خروجی واحد نصب تا با مقایسه مقدار آب ورودی و خروجی و اندازه‌گیری اختلاف آن، مقدار آب گرم بهداشتی مصرف شده را به دست آورد.

از موارد مصرف این محصول می‌توان اندازه‌گیری مصرف آب سرد و گرم بهداشتی بخش‌های مختلف ساختمان جهت تفکیک قبض آب واحدهای ساختمان، اندازه‌گیری انرژی حرارتی مصرفی آب گرم بهداشتی بخش‌های مختلف ساختمان جهت استفاده در تفکیک قبض گاز واحدهای ساختمان و اندازه‌گیری دبی مصرفی جهت مانیتورینگ مصرف در بخش صنعت اشاره کرد. این محصول سرعت سیال آب، دبی لحظه‌ای، دبی حجمی عبوری، جهت حرکت سیال آب و ساعت کارکرد کنتور و دمای آب را اندازه‌گیری می‌کند.

طول عمر بالا و قطع و وصل شیر از راه دور

طول عمر این کنتور 2 تا 3 برابر کنتورهای مکانیکی است و با توجه به خطای بسیار کم اندازه‌گیری و پرداخت واقعی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند، همچنین باعث مانیتورینگ از راه دور و مدیریت در سطح کلان می‌شود.

وضعیت آب در ایران و منطقه خاورمیانه بسیار بحرانی است، با این محصول می‌توان مسیر آب را برای مصرف‌کننده‌هایی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند یا از پرداخت هزینه آب مصرفی امتناع می‌کنند قطع کرد.

این محصول قابل‌رقابت با نمونه‌های اروپایی است و قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد، در بحث صادرات نیز با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی صورت گرفته و قراردادهایی با ارزآوری بالا به‌زودی امضا می‌شود.

طراحی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این محصول کاملاً در این شرکت انجام شده و در حال حاضر در این بخش اشتغال مستقیم برای 20 نفر ایجاد شده است.

سامانه انرژی میتر؛ تقسیم و تفکیک هزینه‌های انرژی و قبوض

یکی از بهترین و عادلانه‌ترین روش‌ها برای تقسیم و تفکیک هزینه‌های انرژی و قبوض استفاده از سامانه انرژی میتر، دیگر محصول این شرکت است که وظیفه آن محاسبه مصرف دقیق واحدها در بخش‌های مختلفی همچون آب، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و موارد دیگر بوده است.

سامانه هوشمند موتورخانه دیگر محصول این شرکت است که تنظیم دمای آب دیگ، جلوگیری از کاهش دمای آب گرم بهداشتی و کنترل زمانی موتورخانه از کاربردهای آن است، همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به ساز انرژی با اشاره به اینکه تنها ارگانی که نسبت به تولید در عمل حمایت داشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده، افزود: در این مسیر چالش‌هایی هم وجود دارد اما در کل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های خوبی داشته که قابل‌تقدیر است.

انتهای پیام/

نظر شما