شناسهٔ خبر: 54323112 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هراس صهیونیست‌ها از تبعات «رقص پرچم»/ تاکتیک بعدی مقاومت برای جنگ با اشغالگران چه خواهد بود؟

صهیونیست‌ها درحالی که تدابیری مشابه یک رویداد امنیتی بزرگ برای مراسم موسوم به راهپیمایی پرچم خود اتخاذ کرده بودند، اکنون در تکاپو برای فرار از تبعات خطرناک آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که روز گذشته هزاران شهرک‌نشین صهیونیست تحت حمایت نظامیان رژیم اشغالگر در منطقه باب العامود واقع در محله قدیمی قدس، اقدام به برگزاری راهپیمایی ادعایی موسوم به «راهپیمایی پرچم» کرده و با فلسطینیان درگیر شدند، مقامات صهیونیست در تلاش برای رها شدن از مخمصه‌ای هستند که با این اقدام تحریک‌آمیز، خود را گرفتار آن کرده‌اند و بیشتر متوجه می‌شوند که امیدشان برای رسیدن به اهدافی که از برگزاری این راهپیمایی دنبال می‌کردند ناامید شده است.

قدس برای صهیونیست‌ها یک مکان ناامن است

اما اتفاقاتی که طی دوره اخیر رخ داد نشان می‌دهد راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی که صهیونیست‌ها هر ساله به مناسبت اشغال قدس در سال 1967 آن را برگزار می‌کنند دیگر صرفاً یک رویداد سنتی و گذرا در سطح سیاسی و رسانه‌ای نیست. همچنین دشمن صهیونیستی دیگر نمی‌تواند ادعا کند که این راهپیمایی را از موضع برتری و در پرتو احساس امنیت شهرک‌نشینان صهیونیست انجام می‌دهد؛ جایی که در سال‌های اخیر صهیونیست‌ها همواره برای برگزاری این راهپیمایی با چالش‌های متعددی مواجه بودند که مهمترین آنها مقاومت فلسطینیان است؛ همان چیزی که سال گذشته موجب لغو این راهپیمایی شد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در مرحله فعلی نیز مبارزان فلسطینی در محله‌های قدس با مشت خود در برابر شهرک‌نشینان صهیونیست ایستاده‌اند تا معادلات را به نفع خود تغییر دهند. این واقعیتی است که نه تنها فلسطینی‌ها به آن اشاره می‌کنند بلکه طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته حدود 73 درصد از صهیونیست‌ها نیز به آن اعتراف دارند و معتقدند که قدس تبدیل به یک مکان ناامن برای اسرائیلی‌ها شده است. پیش از این، راهپیمایی موسوم به راهپیمایی پرچم به عنوان یک مراسم سنتی توسط شهرک‌نشینان صهیونیست برگزار می‌شد و تقریباً صهیونیست‌ها برای برگزاری آن چالش چندانی نداشتند. البته همه اینها مربوط بود به قبل از نبرد «شمشیر قدس»، و معادلاتی که در جریان این جنگ ترسیم شد.

تکاپوی اشغالگران برای فرار از پیامدهای رقص پرچم

اما بعد از این مرحله، راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها تبدیل به رویدادی شد که ثبات امنیتی اشغالگران را به شدت تهدید می‌کند. علاوه بر آن، می‌بینیم که کشورهای بزرگ در سطح جهان و منطقه درباره پیامدهای برگزاری راهپیمایی پرچم به رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند. همچنین می‌بینیم که صهیونیست‌ها به منظور کاهش پیامدهای برگزاری این راهپیمایی دست به دامن میانجی‌ها می‌شوند.

از طرف دیگر با توجه به جدی بودن خطرات برگزاری چنین مراسمی برای صهیونیست‌ها، نهادهای امنیتی و نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی نیز به تکاپو افتاده و با اتخاذ مواضع نگران‌کننده به یکدیگر توصیه می‌کنند که احتیاط داشته باشند و از انفجار اوضاع در نوار غزه که به سراسر اراضی اشغالی کشیده خواهد شد جلوگیری کنند؛ چرا که در غیر این صورت اسرائیل وارد یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد که عواقب نامعلومی برای آن دارد.

در همین راستا، همزمان با برگزاری راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها، رادیو ارتش این رژیم اعلام کرد که مقامات عالی‌رتبه در مؤسسه امنیتی اسرائیل در چارچوب جلسه ارزیابی وضعیت به مقامات ارشد پلیس گفتند: مسئولیت بسیار بزرگی بر دوش آنهاست و عملکرد پلیس اسرائیل در قدس تعیین می‌کند که صحنه این راهپیمایی به چه چیزی منجر شود. مقامات صهیونیست همچنین به پلیس این رژیم توصیه کردند که از انتشار تصاویر درگیری با فلسطینی‌ها مشابه صحنه‌هایی که در تشییع پیکر «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره (که توسط نظامیان صهیونیست ترور شده بود)، اتفاق افتاد، خودداری کنند.

مسئولان صهیونیست همچنین ابراز نگرانی می‌کنند که فلسطینیان عملیات‌های استشهادی خود را در اراضی اشغالی از سر بگیرند و اسرائیل به سمت سناریو‌های خطرناک‌تری حرکت کند. در این زمینه نهادهای ارزیابی و تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی با برگزاری جلساتی به همین مسئله اشاره کردند. مهمترین چیزی که دشمن صهیونیستی از آن می‌ترسد این است که همه عرصه‌های فلسطینی به یکدیگر بپیوندند و به شکل یکپارچه و در راستای معادلاتی که مقاومت فلسطین تعیین کرده به مبارزه با صهیونیست‌ها بپردازند؛ همان اتفاقی که در نبرد شمشیر قدس رخ داد. شاخص‌های این نگرانی در مانورهای نظامی رژیم صهیونیستی و مواضع مقامات این رژیم صراحتاً دیده می‌شود.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

همچنین کارشناسان اسرائیلی ارزیابی می‌کنند اتفاقاتی که در جریان راهپیمایی پرچم افتاد ابعاد سیاسی داخلی اسرائیل را نیز در بر می‌گیرد و نباید به آن بی‌توجه بود. بر اساس این ارزیابی‌ها، مقامات رژیم صهیونیستی متوجه شدند که نمی‌توانند اشغالگری و امنیت را در مناطق مختلف فلسطین با یکدیگر ترکیب کنند. در این چارچوب، صهیونیست‌ها در هر ایستگاهی که تصور می‌کردند موفق شده‌اند، با تاکتیک‌های جدید فلسطینیان غافلگیر شدند.

دستپاچگی اشغالگران حین برگزاری راهپیمایی پرچم

از سوی دیگر اشغالگران متوجه شدند که تصمیم فلسطینی‌ها برای تقابل نظامی جهت حمایت از قدس و مسجدالاقصی ناشی از یک حالت احساسی یا پاسخ به افکار عمومی فلسطینی‌ها نیست و تا زمانی که تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مقدسات فلسطین ادامه داشته باشد، مبارزات مردم این سرزمین نیز ادامه خواهد داشت.

به همین منظور رژیم صهیونیستی قبل از برگزاری راهپیمایی پرچم، تماس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای متعددی جهت تأمین امنیت شهر‌ک‌نشینان صهیونیست در قدس اشغالی در سایه تهدیدات گروه‌های مقاومت برقرار کرد.

از طرف دیگر، نگرانی صهیونیست‌ها از تهدیدات گروه‌های مقاومت در جریان برگزاری راهپیمایی پرچم کاملاً مشهود بود؛ به طوری که ده‌ها پهپاد اسرائیلی در هوا پرسه می‌زدند و همچنین مهندسان مصری که در پروژه‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در قدس کار می‌کردند همگی فعالیت‌های خود را رها و فرار کردند. سپس گروه‌ها و سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح هشدار قرار گرفتند و اماکن نظامی و غیرنظامی که انتظار می‌رفت مورد هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرند تخلیه شدند. در این شرایط به نظر می‌رسید که مقاومت تمایل به تغییر موضع خود با استفاده از روش‌های تاکتیکی جدید دارد؛ اما در عین حال تهدیدات آن موجب شد تا ترس و وحشت در میان افکار عمومی اسرائیلی‌ها به اوج برسد.

در این میان، باید چند نکته اصلی را مورد توجه قرار بدهیم که نشان می‌دهد در وهله اول تهدیدات گروه‌های مقاومت فلسطین تا چه اندازه صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته و موجب شد برای برگزاری مراسمی که به ادعای خودشان یک مراسم سنتی و معمول است تدابیری در حد یک رویداد امنیتی بزرگ اتخاذ کنند و بعد از آن ارزیابی کنیم که واکنش‌های بعدی مقاومت فلسطین چه خواهد بود:

ـ چند ساعت قبل از شروع رسمی راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها، شمار زیادی از پهپادها و جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان نوار غزه در حال گشت‌زنی بودند؛ هواپیماهایی از مدل‌های مختلف که در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند، آن هم در شرایطی که هنوز مانور نظامی رژیم صهیونیستی به پایان نرسیده است.

ـ ارتش رژیم اشغالگر در مرزهای شرقی نوار غزه به منظور تعیین امنیت نیروهای این ارتش تلاش کرد از اقدامات فریبکارانه استفاده کرده و چندین اتوبوس خالی در محدوده موشک‌های گروه‌های مقاومت در نوار غزه قرار داد.

ـ بیانیه رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره برگزاری راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها دارای ویژگی‌های جدیدی بود؛ به طوری که احساس می‌کردند با برگزاری این راهپیمایی در یک جنگ بزرگ پیروز شده‌اند. یکی از خبرنگاران نظامی شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی در گزارش اخبار برگزاری راهپیمایی مذکور اعلام کرد: ما به مسجدالاقصی حمله کردیم، پرچم‌ها را بر افراشتیم و پایکوبی کردیم.

تاکتیک مقاومت فلسطین برای جنگ بزرگ با صهیونیست‌ها

ارزیابی غالب در میان سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی این است که جنبش حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین، برای ورود به یک درگیری نظامی گسترده با ارتش اسرائیل عجله نخواهد کرد؛ اما در عین حال ممکن است گروه‌های فلسطینی تاکتیک جدیدی برای آغاز درگیری با ارتش اسرائیل در پیش بگیرند و اقدامات آنها از مکان‌هایی مانند کرانه باختری آغاز گردد.

صهیونیست‌ها همچنین معتقدند که نباید از این واقعیت غافل شد که اتفاقات رخ داده در قدس دارای ابعاد سیاسی متعددی است که وضعیت اسرائیل را در این زمینه تحت تأثیر قرار می‌دهد. کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» طی دوره اخیر تحت فشارهای داخلی زیادی قرار گرفته است. از همین رو آنها نگرانند اتفاقی که سال گذشته برای کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در جریان نبرد شمشیر قدس افتاد، این بار برای کابینه نفتالی بنت رخ دهد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی نیز نگران است وضعیت شکننده کابینه وی و تشدید اوضاع امنیتی اراضی اشغالی فرصتی را برای طرفداران نتانیاهو به وجود بیاورد تا کابینه فعلی اسرائیل را سرنگون کنند.

اما درحالی که راهپیمایی تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها منجر به وقوع یک درگیری گسترده میان آنها با فلسطینیان شد ممکن است علامت سؤال‌هایی درباره اینکه چرا گروه‌های مقاومت همانند سال گذشته واکنش سریع نشان ندادند به وجود بیاید.

همان‌طور که گفته شد بعد از نبرد شمشیر قدس استراتژی و معادلات گروه‌های مقاومت فلسطین وارد مرحله تازه‌ای شده و این گروه‌ها با تاکتیک‌های حساب‌شده‌تری عمل می‌کنند. یکی از عمده عوامل شکست‌ گروه‌های فلسطینی مقابل ارتش رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته، علاوه بر عدم اتحاد میان این گروه‌ها و نیز مردم فلسطین، انجام اقدامات و عملیات‌های شتاب‌زده و حساب‌نشده بود. اما بعد از سازماندهی گروه‌های مذکور و همچنین با ورود شخصیتی مانند «یحیی السنوار» به ساختار نظامی و سیاسی جنبش حماس که به نوعی نماینده مقاومت فلسطین است، این استراتژی کاملاً تغییر کرد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

سال گذشته گروه‌های مقاومت فلسطین در شرایطی نبرد برای دفاع از قدس و مسجدالاقصی را آغاز کردند که محافل رژیم صهیونیستی چنین واکنشی را پیش‌بینی نمی‌کردند و دچار اشتباه محاسباتی شدیدی شدند. همین نقطه ضعف صهیونیست‌ها فرصت بزرگی برای مقاومت فلسطین بود که با یک تاکتیک حساب‌شده و غافلگیرکننده بیش از 11 روز توانست ابتکار عمل جنگ را به دست گرفته و آن را مدیریت کند.

غافلگیری‌های مقاومت برای اسرائیل

اما در مرحله فعلی، فلسطینیان برای یک رویارویی بزرگتر با رژیم اشغالگر آماده می‌شوند؛ جنگی که علاوه بر دستاوردهای سیاسی و نظامی برای فلسطین، خسارات مادی و انسانی فلسطینیان را نیز به حداقل برساند و در مقابل، نقطه ضعف اسرائیلی‌ها که همان جمعیت و تلفات بشری است را مورد هدف قرار دهد. همان‌طور که یحیی السنوار در سخنرانی خود به مناسبت روز قدس اعلام کرد فلسطینیان برای یک نبرد همه‌جانبه با هدف آزادی قدس و مسجدالاقصی آماده می‌شوند، و همچنین طبق معادلاتی که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله برای قدس تعیین کرده، جنگ بعدی فلسطینیان با رژیم صهیونیستی مشابه جنگ‌های قبلی نخواهد بود؛ بلکه منجر به یک جنگ منطقه‌ای می‌شود.

پیش از این، کارشناسان و محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی بارها هشدار داده بودند که ارتش این رژیم آمادگی ورود به هیچ جنگی حتی با گروه‌های فلسطینی را ندارد و حتی مانور نظامی اخیری که برگزار کرده بیشتر در راستای ترمیم معادله بازدارندگی از دست رفته خود و تقویت روحیه شهرک‌نشینان صهیونیست است. آنها همچنین بارها ابراز نگرانی کرده بودند که اسرائیل سال‌های پایانی عمر خود را می‌گذراند و هر جنگ جدیدی می‌تواند به موجودیت آن پایان دهد.

بنابراین لازمه پیروزی فلسطین در این جنگ، برنامه‌ریزی دقیق و ضربه زدن به دشمن به گونه‌ای است که صهیونیست‌ها نتوانند پیش‌بینی کنند. ارتش رژیم صهیونیستی ـ چه در جنگ سال گذشته با گروه‌های فلسطینی و چه در جنگ‌های قبلی با حزب‌الله لبنان ـ ثابت کرده که در برابر اصل غافلگیری بسیار آسیب‌پذیر است. بنابراین ناظران امور معتقدند که پاسخ مقاومت به تجاوزات روز گذشته صهیونیست‌ها در قدس و مسجدالاقصی قطعی و سریع است؛ اما در شرایطی مشابه سال گذشته که دشمن را غافلگیر کند.

انتهای پیام/؛

نظر شما