شناسهٔ خبر: 54312216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آب و خاک بدون مرز، ترافیک هیات های ایران و عراق را بیشتر کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، روزهای پر رفت و آمد و برنامه های پی درپی برای هیات های ایرانی و عراقی در راه است؛ روزهایی که با سفر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران به بغداد آغاز شد و با سفرها، توافقات و نشست های چند وزیر ایرانی و عراقی ادامه خواهد یافت.

  امروز یکشنبه نشست مشترک علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با وزرای امور خارجه، کشاورزی، محیط زیست و وزیر منابع آبی عراق در محل وزارت خارجه آن کشور برگزار شد.

در پایان این نشست، کنفرانس مشترک وزیر خارجه عراق با معاون محترم رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست ایران برگزار شد؛ کنفرانسی که در آن فواد حسین وزیر خارجه عراق از توافق برای برگزاری یک سلسله نشست های مستمر درباره گرد و غبار، بیابان زدایی و رودهای مشترک خبر داد و سلاجقه هم گفت که وزیر نیروی ایران به زودی عازم عراق خواهد شد تا موضوع تشدید توفان های غبار را بررسی کند.

وزیر خارجه عراق در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت: بررسی ها و گفت و گوهایی با طرف ایرانی درباره پرونده آب، خشکسالی و بیابان زایی شد و تغییرات آب و هوایی را با معاون رئیس جمهور ایران به بحث گذاشتیم.

وی افزود: تغییرات آب و هوایی مختص کشور خاصی نیست بلکه از مرزها عبور می کند. ما در این مباحثات به پرونده آب های مشترک و مدیریت آن بین ایران و عراق پرداختیم.
حسین تصریح کرد: دیدارها و نشست های بیشتری بین دو کشور درباره پرونده آب و رودهای مشترک برگزار خواهد شد.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران نیز گفت: نشست امروز، آغازی خوب برای همکاری درباره توفان های خاک خواهد بود. ما پرونده های متعدد و مختلفی را با طرف عراقی به بحث گذاشتیم. ایران و عراق تجربیاتی در زمینه تثبیت شن های روان دارند و ما شاهد همکاری نزدیکی در این باره خواهیم بود.

سلاجقه ادامه داد: وزیر نیروی ایران به زودی برای بحث درباره موضوع تشدید ریزگردها به عراق سفر خواهد کرد. راهی طولانی مقابل ما برای مهار توفان های خاک وجود دارد؛ پدیده ای که نتیجه دخالت های بشری در طبیعت است.

برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در جهت مقابله با بیابان زایی؛ ایران آماده انتقال تجربیات است

پیش تر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد آن ایجاد ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

سلاجقه ضمن تشکر از حسن میزبانی عراقی ها اظهار کرد: فرزندان ایران از بدو تولد آرزوی زیارت عتبات عالیات رادارند  و این نشانه‌ رابطه‌ عمیق بین دو کشور است که باعث می‌شود دیوارها برداشته شود هرچند برخواهان بخواهند این روابط را خدشه‌دار کنند، و مهر تایید این دوستی خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس است .

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به این روابط اعتقاد عمیقی دارند و در دولت جدید ارتباط با همسایگان به‌ویژه عراق را در اولویت می‌دانند .

معاون رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد : وقایع تاریخی نشان داده که فقط کشورهای منطقه می‌تواند در بحران‌ها به یاری هم بشتابند و دوستی کشور ایران و عراق می‌تواند به‌عنوان نمونه همکاری موفق کشورهای همسایه باشند.

سلاجقه  تصریح کرد: ما اعتقاد داریم روابط اقتصادی و سیاسی می‌تواند بیشتر شود و یکی از این راه‌ها توجه ویژه به حفظ محیط‌زیست دو کشور است.

وی گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد  آن ایجاد ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

وزیر کشور عراق: ما فداکاری ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کنیم


در ادامه این نشست، عثمان الغانمی وزیر کشور عراق ضمن خوش‌آمد گویی به هیات عراقی گفت : ما فداکاری ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کنیم.

وی همچنین در بحث آب و مقابله با بیابانزایی اظهار کرد : در بحث آب و بیابانزایی و امنیت غذایی دچار چالش هستیم و به‌رغم این‌که دولت فعلی ، دولت پیشبرد امور است تلاش خواهیم کرد این چالش‌ها را در جهت خدمت به مردم برطرف کنیم .

وزیر کشور عراق در ادامه در خصوص شرایط سفر به کشور عراق گفت : شیوع بیماری کرونا موجب بسته شدن مرزها شد ، اما خوشبختانه با فروکش کردن این بیماری، امسال مرزها روند عادی شدن خود را از سر می‌گیرند و شرایط برای زیارت عتبات عالیات فراهم می‌شود و در تلاش هستیم در سفر پیش رو توافقنامه امنیتی امضا و شرایط را برای تسهیل سفر زمینی فراهم کنیم .

/انتهای پیام

نظر شما