شناسهٔ خبر: 54311691 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ثبت شرکت دانش بنیان چگونه انجام می‌شود؟

ثبت شرکت دانش بنیان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دلیل این افزایش، پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین مزایایی است که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

بسیاری از افراد تحصیلکرده یا شرکت‌هایی که قبلا ثبت شده‌اند تصور می‌کنند که به راحتی می‌توانند تاییدیه دانش بنیان را دریافت کنند. درحالی‌که دریافت این تاییدیه، شرایط خاصی لازم دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید. در غیر این صورت ممکن است به دلیل مشکلات و چالش‌های متعدد، موفق به دریافت تاییدیه نشوید. در این مطلب به مراحل و شرایط ثبت شرکت دانش بنیان می‌پردازیم تا بتوانید با دغدغه کمتر و آگاهی بیشتر، برای ثبت این شرکت و دریافت تاییدیه اقدام کنید.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید ۲ مرحله را طی کنید:

مرحله ۱) ثبت شرکت

ابتدا باید یک شرکت تجاری مانند سهامی خاص یا با مسئولیت محدود ثبت کنید. بنابراین برخلاف تصور بسیاری از مردم، شرکت دانش بنیان یک قالب مجزا برای ثبت شرکت نیست.

مرحله ۲) دریافت تاییدیه دانش بنیان

پس از ثبت شرکت می‌توانید برای دریافت تاییدیه دانش بنیان اقدام کنید. برای دریافت تاییدیه باید به سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. تا شرکت وارد فرآیند ارزیابی شود. در این مرحله شرکت شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط قانونی و تایید صلاحیت، تاییدیه داده می‌شود.

شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان

برای دریافت تاییدیه دانش بنیان باید کالا و خدمات ارائه شده ویژگی‌های خاصی داشته باشند. در غیر این صورت فرآیند ارزیابی انجام نمی‌شود. این شرایط و معیارها شامل موارد زیر است:

  • سطح فناوری: کالا و خدمات شرکت دانش‌بنیان باید سطح فناوری بالا یا متوسط به بالا داشته باشد. به این معنا که کالا یا خدمت ارائه شده باید به‌ سختی قابل کپی‌برداری باشد، کارکردهای پیچیده‌ای در آن‌ ایجاد شده باشد.
  • مرحله تولید: کالاهای شرکت دانش بنیان باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشند.
  • طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه: در طراحی محصولات یا خدمات دانش بنیان باید از روش‌های طراحی داخلی، مهندسی معکوس یا انتقال فناوری به همراه ایجاد تغییرات اساسی استفاده شده باشد.

شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

به طور کلی با ثبت هر نوع شرکتی می‌توانید از مزایای مختلفی برخوردار شوید. ثبت شرکت به کسب و کار شما اعتبار قانونی می‌دهد و به همین دلیل راحت‌تر می‌توانید از تسهیلات بانکی استفاده و در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت کنید. اما برخی از شرکت‌ها مانند شرکت دانش بنیان، علاوه بر این موارد، مزایای بیشتری نیز دارند. با ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید از مزایای متنوعی برخوردار شوید. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری
  • معافیت گمرکی
  • بخشودگی جرائم بیمه تامین اجتماعی
  • تسهیلات سربازی برای افراد شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان
  • امکان استقرار در کاربری مسکونی (ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان تهران)
  • حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی
  • فروش اقساطی مواد و کالاهای مصرفی شرکت‌های دانش‌بنیان
  • حمایت از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس
  • تسهیلات تامین محل کار
  • تسهیلات مالی صندوق نوآوری شکوفایی

انواع شرکت‌های دانش بنیان

اگر تصمیم دارید که برای ثبت شرکت دانش بنیان اقدام کنید، باید با انواع شرکت‌های دانش بنیان نیز آشنا باشید. این شرکت‌ها با توجه به نوع و میزان فعالیت خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بهره‌مندی از مزایا نیز متناسب با نوع شرکت دانش بنیان است. انواع شرکت‌های دانش‌ بنیان عبارت‌اند از:

نوپا نوع یک

شرکت‌های نوپای نوع ۱، تاکنون درآمدی نداشته‌اند و مدت زیادی از فعالیتشان نمی‌گذرد. این شرکت‌ها باید کالا و خدمات خود را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با سطح فناوری بسیار بالا (پیچیدگی فنی بالا) تولید کرده و ارائه دهند.

نوپا نوع دو

این شرکت‌ها هم باید کالا و خدمات تولیدی خود را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با سطح فناوری نسبتا بالا (پیچیدگی فنی متوسط) تولید کنند. نکته مهم اینکه شرکت های نوپا نوع دو هم درآمدی نداشته‌اند.

تولیدی نوع یک

حداقل ۲۵ درصد از درآمد آخرین اظهارنامه مالیاتی این نوع شرکت‌ها باید از فروش کالا یا خدمات دانش‌بنیان با سطح فناوری بسیار بالا باشد. همانطور که گفته شد، سطح فناوری محصولات شرکت‌های تولیدی نوع یک باید بسیار بالا باشد به گونه‌ای که در فهرست کالا و خدمات دانش‌بنیان سطح یک قرار بگیرند.

تولیدی نوع دو

شرکت‌های تولیدی نوع دو باید کالا یا خدمات را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی تولید کنند.

شرکت‌های مستعد دانش‌ بنیان (نوع ۳)

این شرکت‌ها، معیارهای «آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» را ندارند اما ممکن است در صورت ارائه فرصت و حمایت، امکان کسب آن‌ها را داشته باشند. پس از انجام بررسی‌های لازم توسط مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، این شرکت‌ها به صورت شرکت مستعد دانش‌بنیان تایید می‌شوند.

انواع شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان، آنلاین و مطمئن

در فرایند تاسیس هر شرکتی از جمله ثبت شرکت دانش بنیان، چالش‌ها و نکات خاصی وجود دارد. مثلا ممکن است در گام‌های مختلف ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت تاییدیه با ایراد مواجه شوید که در این صورت باید اطلاعات یا تجربه کافی برای رفع ایراد را داشته باشید. در غیر این صورت علاوه بر طولانی شدن فرآیند، ممکن است موفق به تاسیس شرکت نشوید.
برای اینکه وقت و انرژی خود را بیهوده تلف نکنید و به راحتی شرکت خود را ثبت کنید، پیشنهاد می‌شود که از کارشناسان ثبتی و حقوقی یا شرکت‌ها و موسسات معتبر ثبتی کمک بگیرید.

ثبت‌یار(sabtyar.com) به عنوان سامانه آنلاین ارائه خدمات حقوقی کسب و کارها، آماده همراهی شما برای دریافت تاییدیه و ثبت شرکت دانش بنیان است. تمامی خدمات ثبت‌یار به صورت غیرحضوری و با هزینه شفاف ارائه می‌شود و امکان ثبت درخواست در هر زمان و مکانی در این سامانه فراهم است.

نظر شما