شناسهٔ خبر: 54311171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد معرفی شد/ ارزانی حکم مشاور گرفت

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت‌ الاسلام کمال خداداده را به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی را به عنوان مشاور خود در این وزارتخانه منصوب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم محمدمهدی اسماعیلی به حجت الاسلام کمال خداداده آمده است: با عنایت به شایستگی، تجربیات و سوابق ارزشمند جناب‌عالی و شناخت از روحیه مکتبی و تعامل سازنده‌تان با اصحاب فرهنگ و هنر و شخصیت‌های گرانمایه حوزوی؛ به موجب این حکم و به استناد ماده ۹ اساسنامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت سه سال به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور منصوب می‌شوید.

در این حکم همچنین آمده است: شعار اصلی دولت مردمی در حوزه فرهنگ، نهضت بازگشت به مساجد است و اینک شما در این موقعیت خطیر، عهده‌دار وظیفه سنگینی می‌شوید. شایسته است با تشکیل شورای اندیشه‌ورز از جوانان انقلابی، حزب‌اللهی و پرشور از جبهه فرهنگی و با استفاده از همه سلایق دوستان انقلابی موارد زیر در دستور کار قرار گیرد:

-برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی و استقرار ارزش‌های دینی،

-برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی، انسجام و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور،

-شناسایی، جذب و آموزش استعدادهای برتر و جوانان انقلابی برای نهادینه‌سازی اهداف فرهنگی دولت مردمی،

-تلاش برای جلب مشارکت مردم به منظور تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان ابزاری در راستای بسط و گسترش ارزش‌های انقلابی و اسلام ناب محمدی(ص)،

-تعامل مؤثر با ارکان مسجد از جمله ائمه محترم جماعت و پایگاه‌های مقاومت بسیج برای ترویج و توسعه نقش مسجد به‌ عنوان مرکز فرهنگی در جامعه به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ دینی،

-استفاده کامل از ظرفیت وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای سیاست‌گذاری،

-حضور پررنگ جبهه فرهنگی  انقلاب اسلامی در بخش‌های  مختلف ستاد،

اسماعیلی از رئیس جدید ستاد عالی کانون های مساجد خواست تا با تشکیل منظم جلسات شورای سیاست‌گذاری، گزارش‌های فصلی مستمر از عملکرد این ستاد ارائه دهد و افزود: لازم می‌دانم از تلاش‌های مؤثر و سازنده جناب حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در دوره مسئولیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز تقدیر و تشکر نمایم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد معرفی شد

حجت الاسلام خداداده متولد سال ۱۳۶۲ و در مقطع درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است. از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی او می توان به مشاور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مسئول بسیج دانش آموزی و مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، جانشین پایگاه حوزه علمیه طالبیه تبریز، مشاور در امور جوانان استانداری زنجان، رئیس هیات مدیره بنیاد ملی راهبردی دفاع نرم، رئیس کتابخانه مرکزی استان آذربایجان شرقی، نایب رئیس هیات مدیره موسسه تاریخ تطبیقی، مدیر موسسه فرهنگی تبلیغی بعثت قم و مدیر خانه قرآن مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد.

وی همچنین دارای تالیفاتی از جمله کتاب های منشور ولایت، منشور بصیرت، منشور فاطمی، امتداد عاشورا است.

به گزارش ایرنا پس از ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ اسفند سال ١٣٧١ در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرد، مقرر شد برای احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیاتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد نماید که این هیات بعد از شکل‌گیری و فعالیت، به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

شبکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با عبور از مرز ۲۶ هزار کانون، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی است که از سال ١٣٧٢ به صورت رسمی آغاز به فعالیت نموده و تاکنون مامن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

ستاد هماهنگ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تاسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تاسیس تعداد کانون‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی و تمایل با ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارائه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین طی حکمی حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. متن این حکم به شرح ذیل است: «با عنایت به شناخت از شایستگی، تعهد و خدمات ارزشمند جنابعالی در دوران مسئولیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، به موجب این حکم به سمت «مشاور وزیر» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و با تکیه بر دانش و تجربه‌ای که از آن برخوردارید، با ارایه مشاوره کارشناسی در جهت نیل به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق باشید.

مزید توفق جنابعالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهبری حکیمانه آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از خداوند منان خواستارم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی که تا پیش از این به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیت می‌کرد؛ دارای تحصیلات سطح چهار حوزه علمیه قم و همچنین دکترای الهیات تطبیقی ادیان از دانشگاه «نامیبیا» است.

وی مسئولیت‌های اجرایی و سوابق فرهنگی متعددی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که از جمله آنها می توان به: رئیس دفتر تبلیغات استان اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیر گروه ادیان و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم‌ و معارف اسلامی، نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی و مبلغ در بیش از ۵۰ کشور دنیا از جمله ( نیوزلند، نامیبیا، اندونزی، استرالیا، برزیل، چک، ایرلند، هندوستان، ژاپن، مالزی، فرانسه، آفریقای جنوبی و...، رییس دبیرخانه مهندسی تبلیغات دینی، مدیرعامل خبرگزاری شبستان، رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، فرمانده پایگاه بسیج شهید بهشتی، رییس کارگروه اسناد راهبردی ستاد کانون‌های مساجد، رئیس کارگروه مساجد کشور در بزرگداشت دهه فجر، دبیر تخصصی کمیته مساجد اشاره داشت.

نظر شما